Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ladestasjon nybygg 28500,-

Startet av jj44nn, onsdag 07. september 2016, klokken 10:10

« forrige - neste »

jj44nn

Hei

Jeg flytter inn i ett nybygg neste år og de skal ha 28500,- for en ladestasjon.
Utbygger bestiller fra http://billader.no/ og ladeboksen koster ca 10000,- eks mva.
De skal også installere en sentralstyringsenhet(lading basert på tilgjengelig effekt).

Er det verdt den prisen eller burde jeg vente til etter overtakelse?
Da er det kanskje styret som godkjenner og velger hvilken leverandør som kan ta monteringen.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

john


pudderjagar

Uten at eg veit kor langt dei må legge kabel for å få tak i straum så vil eg sei at dette er langt over da da bør koste. For 10 000 kr bør du komme eit godt stykke sjøl om den skal ha lastbalansering.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jj44nn

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 07. september 2016, klokken 10:37
Uten at eg veit kor langt dei må legge kabel for å få tak i straum så vil eg sei at dette er langt over da da bør koste. For 10 000 kr bør du komme eit godt stykke sjøl om den skal ha lastbalansering.

Akkurat det jeg mener, jeg føler at de presser prisen.
Har tidligere erfart at en utbygger ga en pris på ca 30k etter overtakelse, men det viste seg at etter overtakelse så kan sameiet/styret bestemme og da ble totalprisen 15k, men da uten lastbalansering.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

#5
Det spørs litt hva som skal gjøres.

Dersom det er snakk om å grave opp asfalterte områder, for å legge kabel, så kan det bli dyrt i ettertid.
Det som kan være viktig i planleggingsfasen, er å få prosjektert strekkerør etc, så man står fritt seinere.

Når det gjelder dimensjonering av elektriske anlegg, så er det merkelig om man prosjekterer et nybygg så man er avhengig av rasjonering av strøm fra starten av.

Når det gjelder valg av tekniske løsninger for lading, så kan det bli dyrt å innvestere i dyre kompliserte løsninger, før man veit hva man trenger, og før man veit hva som vil være på markedet i framtida.
I framtida kan det komme løsninger som automatisk måleravlesning og timesfakturering for strømmen, og det kan være hensiktsmessig å ha store ladestrømmer på morgenkvisten før man skal kjøre, men hvis batteriet skal stå ute i kulda om natta, bør man lade før batteriet blir sprengkaldt. Det er rimelig å tru at det tvinger seg fram løsninger der det blir en forhandling mellom E-verket og forbrukeren, om når man skal lade. Om et sameie finner på en mikkmakkløsning i dag om hvordan man skal fordele ladestrøm i framtida, så kan den fort bli gammeldags før den settes i drift. Man må bare forestille seg framtidige behov, og være ops på at det kan komme framtidige behov som man ikke klarer å gjette seg til i dag, og derfor bør man gå for fleksible løsninger.
Mine betrakninger for å sikre fleksibilitet:
-Høyeffekts strømuttak ved p-plass, bør koples til personlig strømmåler.
-Ledige trekkerør kan bli nyttig.
-På kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Jeg har håp om at det framover kommer små enkle DC-forsyninger som kan gi f.eks 10 eller 20kw, og som du plugger i en vanlig rød 3-fasekontakt.
Det kan også komme løsninger med DC/AC, der du casher opp og mater strømnettet i boligen, eller du gir kraft til e-verket, hvis du casher opp for dem. Mye avhenger av hva e-verkene legger opp til med AMS-målerene sine.
Forestill deg hva behovet blir, når det blir vanlig med biler på 100kwt, og du gjerne har flere biler i husholdningen.

elektrolux

Framtiden er her allerede i form av Zapcharger Smart.

http://slides.zaptec.com/smartx/

Koster ofte under 25 000 kr / punkt ferdig installert.

Inntil 22 kW lading fra hvilket som helst punkt, last og faseballansering, betalingsløsning, B vern, innebygget måler.

Superenkel montering. Ingen behov for sentral, og uendelig utbyggbart etterhvert som behovet øker. Begynn med en boks, og legg til etterhvert. Anlegg i drift flere steder i Rogaland.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: jj44nn på onsdag 07. september 2016, klokken 10:10
Hei

Jeg flytter inn i ett nybygg neste år og de skal ha 28500,- for en ladestasjon.
Utbygger bestiller fra http://billader.no/ og ladeboksen koster ca 10000,- eks mva.
De skal også installere en sentralstyringsenhet(lading basert på tilgjengelig effekt).

Er det verdt den prisen eller burde jeg vente til etter overtakelse?
Da er det kanskje styret som godkjenner og velger hvilken leverandør som kan ta monteringen.
Det virker som om utbygger har bestemt seg for en ladeboks fra KEBA siden det nevnes sentralstyringsenhet.
En pris på 10.000,- må sies å være innenfor rimelighetens grenser.
Det ligger kanskje noe installasjon i prisen også ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Rav4_EV

SitatPå kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Totalt unyttig til elbillading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jj44nn

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 07. september 2016, klokken 22:43
Det spørs litt hva som skal gjøres.

Dersom det er snakk om å grave opp asfalterte områder, for å legge kabel, så kan det bli dyrt i ettertid.
Det som kan være viktig i planleggingsfasen, er å få prosjektert strekkerør etc, så man står fritt seinere.

Når det gjelder dimensjonering av elektriske anlegg, så er det merkelig om man prosjekterer et nybygg så man er avhengig av rasjonering av strøm fra starten av.

Når det gjelder valg av tekniske løsninger for lading, så kan det bli dyrt å innvestere i dyre kompliserte løsninger, før man veit hva man trenger, og før man veit hva som vil være på markedet i framtida.
I framtida kan det komme løsninger som automatisk måleravlesning og timesfakturering for strømmen, og det kan være hensiktsmessig å ha store ladestrømmer på morgenkvisten før man skal kjøre, men hvis batteriet skal stå ute i kulda om natta, bør man lade før batteriet blir sprengkaldt. Det er rimelig å tru at det tvinger seg fram løsninger der det blir en forhandling mellom E-verket og forbrukeren, om når man skal lade. Om et sameie finner på en mikkmakkløsning i dag om hvordan man skal fordele ladestrøm i framtida, så kan den fort bli gammeldags før den settes i drift. Man må bare forestille seg framtidige behov, og være ops på at det kan komme framtidige behov som man ikke klarer å gjette seg til i dag, og derfor bør man gå for fleksible løsninger.
Mine betrakninger for å sikre fleksibilitet:
-Høyeffekts strømuttak ved p-plass, bør koples til personlig strømmåler.
-Ledige trekkerør kan bli nyttig.
-På kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Jeg har håp om at det framover kommer små enkle DC-forsyninger som kan gi f.eks 10 eller 20kw, og som du plugger i en vanlig rød 3-fasekontakt.
Det kan også komme løsninger med DC/AC, der du casher opp og mater strømnettet i boligen, eller du gir kraft til e-verket, hvis du casher opp for dem. Mye avhenger av hva e-verkene legger opp til med AMS-målerene sine.
Forestill deg hva behovet blir, når det blir vanlig med biler på 100kwt, og du gjerne har flere biler i husholdningen.


Det er nybygg, så graving gjør dem uansett.
Gode innspill, men utbygger vil nok ikke høre på hva jeg har å si.

Hva må jeg tenke på for å få opp en ladeboks på p-plassen min når jeg tar over?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jj44nn

Sitat fra: tutti på onsdag 07. september 2016, klokken 23:07
Jeg fikk montert en 3-fase Salto lader i mitt nybygg ifjor. Med jordvernbryter type B så kom det på ca. 11 500 inkl. mva. Det var inkl. tillegget for fast kabel. Hvis du har lyst til å kaste bort litt penger så ville jeg ha valgt en luksusløsning som heter Salto Duo. Da får du lastveksler inkl. Med Saltoboks så får du også en saltonøkkel som kan brukes veldig mange steder ved behov :)

Jeg føler at jeg kaster bort litt penger om jeg betaler 28500,- for ladeboksen m/installasjon.
Da kan jeg ikke velge ladeboks engang og må gå for det de bestiller.
Var det i en felleskjeller du fikk montert ladeboksen? Er det et nybygg?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jj44nn

Sitat fra: nofuelno på torsdag 08. september 2016, klokken 00:30
Sitat fra: jj44nn på onsdag 07. september 2016, klokken 10:10
Hei

Jeg flytter inn i ett nybygg neste år og de skal ha 28500,- for en ladestasjon.
Utbygger bestiller fra http://billader.no/ og ladeboksen koster ca 10000,- eks mva.
De skal også installere en sentralstyringsenhet(lading basert på tilgjengelig effekt).

Er det verdt den prisen eller burde jeg vente til etter overtakelse?
Da er det kanskje styret som godkjenner og velger hvilken leverandør som kan ta monteringen.
Det virker som om utbygger har bestemt seg for en ladeboks fra KEBA siden det nevnes sentralstyringsenhet.
En pris på 10.000,- må sies å være innenfor rimelighetens grenser.
Det ligger kanskje noe installasjon i prisen også ?

Tror du installasjon vil koste meg 18500,- om jeg får en elektriker til å sette opp ladeboksen for meg etter overtakelse?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

john

Jeg bor i et bygg som er et par år gammelt. Masse kapasitet inn i bygget etc. Men man må likevel tenke på lastbalansering når det potensielt er 150 ladeplasser.
I utganspunktet ble det ikke planlagt med ladestasjoner, men det kom en felles runde etter innflytting. I etterkant av det er det noen som har fått ettermontert, prisen blir ca den samme.

Prisene det opereres med her er ca 20'. Det inkluderer en type 2 stasjon og egen måler (likt for alle).
Det er store forskjeller på hvor langt man må trekke kabel etc, men det har liten innvirkning på prisen.

Husk at i nybygg skal både elektriker og utbygger ha sitt påslag, så det blir som regel ganske dyrt.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 08. september 2016, klokken 05:00
SitatPå kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Totalt unyttig til elbillading.

Hva da, CEE-kontakter? Det er da nok av ladestasjoner som kan leveres med CEE-støpsel. Tesla kan bruke to av disse direkte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jj44nn

Sitat fra: john på torsdag 08. september 2016, klokken 09:24
Jeg bor i et bygg som er et par år gammelt. Masse kapasitet inn i bygget etc. Men man må likevel tenke på lastbalansering når det potensielt er 150 ladeplasser.
I utganspunktet ble det ikke planlagt med ladestasjoner, men det kom en felles runde etter innflytting. I etterkant av det er det noen som har fått ettermontert, prisen blir ca den samme.

Prisene det opereres med her er ca 20'. Det inkluderer en type 2 stasjon og egen måler (likt for alle).
Det er store forskjeller på hvor langt man må trekke kabel etc, men det har liten innvirkning på prisen.

Husk at i nybygg skal både elektriker og utbygger ha sitt påslag, så det blir som regel ganske dyrt.

Takk, det er vel derfor jeg tenker på å ta det etter overtakelse,
Styringsenheten/lastbalanseringen dekker utbygger selv om ingen bestiller ladeboks.
Har dere satt inn lastbalansering nå? Vet du prisen på ladeboksen?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA