Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Tesla & Kia Soul

Startet av rmr, lørdag 27. august 2016, klokken 11:49

« forrige - neste »

rmr

Hei ,

Håper noen kan gi meg noen tips :)

Er i ferd med å kjøpe en Kia Soul i tillegg til at vi har en Tesla S85D.

Har på plass 11 kw løsning RØD plugg til Teslaen samt en dedikert 10A schuko løsning til Leafen vi skal bytte ut. Så ladebehovet er 95% løst.

Det som er litt av utfordringen av og til er at vi trenger litt mer "juice" enn 10A når vi noen dager kjører lengre enn vanlig.

Så til spørsmålet :)

Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Wall Connector som kan brukes på Teslaen selvsagt, men finnes det en overgang fra Type1 -> Type2 slik at jeg kan lade Kia`en fra Tesla Wall Connectoren?

Det hadde i såfall vært veldig ok, og utfordringen løst.

Innspill mottas med takk.

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

fredag

Sitat fra: rmr på lørdag 27. august 2016, klokken 11:49
Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Wall Connector som kan brukes på Teslaen selvsagt, men finnes det en overgang fra Type1 -> Type2 slik at jeg kan lade Kia`en fra Tesla Wall Connectoren?

Det er ikke lov med slike overganger i henhold til standarden. Kabelen skal gå ubrutt fra ladeboks til elbil.

Neste versjon av Kia Soul vil sannsynligvis ha CCS og dermed type2-inntak for saktelading i bilen. Uten at det hjelper deg nå, selvfølgelig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

Din røde kontakt på 11 kW har 3* 16A slik at du vil kun kunne øke fra 10A til 16A lading for Soul'en uansett.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

rmr

Sitat fra: fredag på lørdag 27. august 2016, klokken 13:05
Sitat fra: rmr på lørdag 27. august 2016, klokken 11:49
Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Wall Connector som kan brukes på Teslaen selvsagt, men finnes det en overgang fra Type1 -> Type2 slik at jeg kan lade Kia`en fra Tesla Wall Connectoren?

Det er ikke lov med slike overganger i henhold til standarden. Kabelen skal gå ubrutt fra ladeboks til elbil.

Neste versjon av Kia Soul vil sannsynligvis ha CCS og dermed type2-inntak for saktelading i bilen. Uten at det hjelper deg nå, selvfølgelig.

Takk for innspill! Slike overganger selges , men du har nok rett. DUmt , det ødelegger "planen" min :(
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

rmr

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 27. august 2016, klokken 13:18
Din røde kontakt på 11 kW har 3* 16A slik at du vil kun kunne øke fra 10A til 16A lading for Soul'en uansett.

Hvordan mener du det skal løses praktisk? Overgang fra RØD plugg til schuko? Vil vel være like ulovligt som overgang type1/2?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

fredag

Sitat fra: rmr på lørdag 27. august 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 27. august 2016, klokken 13:18
Din røde kontakt på 11 kW har 3* 16A slik at du vil kun kunne øke fra 10A til 16A lading for Soul'en uansett.

Hvordan mener du det skal løses praktisk? Overgang fra RØD plugg til schuko? Vil vel være like ulovligt som overgang type1/2?

http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/Pr321110000

Må monteres av elektriker. Erstatter din nåværende røde kontakt, og du slipper bruk av overganger (se under) som ikke er anbefalt for lading på fast biloppstillingsplass.

http://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039
http://www.clasohlson.com/no/3-veis-grenuttak-CEE-Schuko/36-3292
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Men uansett ender du da opp med en Schuko, og det er ikke anbefalt å lade med 16A fra en slik selv om det er mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

rmr

Takk for tips folkens! Hadde håpet jeg kunne bruke Tesla sin ladestasjon , men ser ut som en fra Kirkebø eller linken over vil være best :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

fredag

En hvilken som helst ladeboks med type2-kontakt vil kunne brukes av begge bilene, både Tesla Model S og Kia Soul.

Men: Kia Soul lader på enfas, opp til 32A, og vil kun dra 16A enfas 3,6kW på en 16A TN trefas kurs, som er det du har på din røde kontakt.

Hvis du vil ha raskest mulig lading for din Kia, så legger du opp en 32A enfas kurs til "hurtiglading" av Kia Soul. Eller 32A trefas kurs til en ladeboks med type2-kontakt, som kan benyttes av både din Tesla Model S (11kW for Model S med enkeltlader, 22kW for Model S med dobbeltlader) og Kia Soul (32A enfas - 7,6kW).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mao

Det finnes overgang fra type 2 til type 1 (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x10mm2-50a?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler).
Det funker i alle fall å lade Soul med 32A via denne overgangen og Tesla UMC, uten tegn til varmgang.
Om det er "lovlig" vet jeg mindre om, men hvis du en sjelden gang har bruk for litt ekstra ladefart ville jeg ikke vært veldig betenkt over å bruke denne  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

fredag

Sitat fra: Mao på mandag 29. august 2016, klokken 07:36
Det finnes overgang fra type 2 til type 1 (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x10mm2-50a?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler).
Det funker i alle fall å lade Soul med 32A via denne overgangen og Tesla UMC, uten tegn til varmgang.
Om det er "lovlig" vet jeg mindre om, men hvis du en sjelden gang har bruk for litt ekstra ladefart ville jeg ikke vært veldig betenkt over å bruke denne  :)

Det er ikke tillatt med type2-til-type1 adapter i henhold til mode3-standarden IEC 61851-1 punkt 6.3.3.

SitatAdaptors shall not be used to connect a vehicle connector to a vehicle inlet. A conversion adaptor from the socket outlet of the EVSE shall only be used if specifically designated and approved by the vehicle manufacturer or by the EVSE manufacturer.

Ved å bruke et adapter så lader man fra et anlegg som ikke er CE-godkjent, med de konsekvenser det kan få for feks forsikring.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA