Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kWh og ikke MJ?

Startet av eha, torsdag 25. august 2016, klokken 23:15

« forrige - neste »

eha

Jeg skjønner at det er lettere å regne i kW * antall timer med lading eller bruk. Og dermed har jeg vel egentlig besvart mitt eget spørsmål. Men hva er galt med at folk lærer seg å bruke joule?

Teslas nye batteri på 360 MJ...  8)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

zbk

Antar det er fordi maks effekt er den begrensende faktoren i strømnettet vårt og det måles i kW. Joule er heller ikke en måleenhet som de fleste har noe forhold til, og den er uansett bare en (krøkkete) omregningsfaktor fra kWh.

Kanskje det hadde vært annerledes om vi hadde brukt 12-tallsystemet i stedet for desimalsystemet. Da hadde omregning til timer og minutter falt mer naturlig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trekkoppbil

Det kan ha sammenheng med om man vil måle ladetida i sekunder eller timer:

1 joule er ett wattsekund, litt enkelt sagt. Pr def er det det en 1 Newton * 1 meter.

Griffel

#3
Sitat fra: eha på torsdag 25. august 2016, klokken 23:15
Jeg skjønner at det er lettere å regne i kW * antall timer med lading eller bruk. Og dermed har jeg vel egentlig besvart mitt eget spørsmål. Men hva er galt med at folk lærer seg å bruke joule?

Teslas nye batteri på 360 MJ...  8)
Spørsmålet er vel heller om ikke energimetert i sikringsskapet burde være i joule, og om bensinpumpe viste joule istedet for l. Siden regningen kommer i form av kWh er det vel greit at «tanken» (batteriet) benytter det samme.

Mer om joule og Joule: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,206.msg1195.html#msg1195
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Standard tidsenhet er sekund.
Standard energienhet er Joule.

I mange sammenhenger i dagliglivet, er det derimot mer hensiktsmessig å målet tida i timer i stedet for i sekunder.
Som regel er det mer hensiktsmessig å måle energibruk pr time, enn energibruk pr sekund i en husholdning. Derfor stemmer jeg på kwt, og ikke på MJoule, ved strømavregning.

Griffel

#5
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 26. august 2016, klokken 22:00
Standard tidsenhet er sekund.
Standard energienhet er Joule joule (J).

I mange sammenhenger i dagliglivet, er det derimot mer hensiktsmessig å målet tida i timer i stedet for i sekunder.
Som regel er det mer hensiktsmessig å måle energibruk pr time, enn energibruk pr sekund i en husholdning. Derfor stemmer jeg på kwtkWh (eller kWt), og ikke på MJouleMjoule (MJ) ved strømavregning.
Og så lenge det er kWh vi handler i er det også mest praktisk med kWh på batteriet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA