Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Autopilot 2.0

Startet av rullemann, fredag 12. august 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

GRS

#15
Hei! Er en litt småbekymret motorsyklist..... :-\

Regner med dette har vært omtalt endel her:

http://www.dt.no/nyhet/trafikk/drammen/slo-tesla-alarm-etter-denne-ulykken/s/5-57-474823?ns_campaign=editorial.article&amp%3Bns_mchannel=editorial.facebook&amp%3Bns_source=editorial.facebook&amp%3Bns_linkname=editorial.share.article&amp%3Bns_fee=0

Det jeg lurer på er hvordan Teslas (og andres) autopiloter/autobrems fungerer når motorsyklister (og syklister...) kommer forbi på innside/utside ved køkjøring. Det er jo veldig vanlig å "gli forbi" køen på utsiden, selv om trafikken går relativt greit. Hvordan takler systemene dette? Med mc legger man seg ofte inn veldig tidlig, og dessverre ligger mange også altfor tett på bilene foran i køen også. Forsåvidt et annet problem, men lurer på hvordan systemene registrerer og takler det. :)
TM3P sort/sort

JanBrede

Nå er det jo litt lite detaljer om denne ulykken både fra artikkelen og fra deg?  Hvor kom motorsykkel fra, hvilke andre biler var involvert, var det forbikjøring av en eller annen part?

Nå har jo ansvarlig sjåfør blitt dømt, så han har ihvertfall gjort noe galt, klarer ikke å lese nøyaktig hva igjen, men ansvaret er jo plassert.

Bilens reaksjon hvis det er styresystemer påslått er jo normalt sett å bremse og svinge unna hvis noe dukker opp, som normalt sett jeg også gjør hvis noe kommer for tett innpå?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

GRS

#17
Det er jo for så vidt uvesentlig hvor sykkel kom fra eller om andre var involvert....Problemet er jo om programvaren har "hull" eller situasjoner som er oversett som ikke er lagt inn. I så fall er det ekstremt "farlig" å kalle noe for autopilot. En sjåfør er selvsagt mer obs på trafikkbildet når han kjører selv, enn om han overvåker kjøringen til "andre" som kjører bilen.....selv om han/hun er juridisk ansvarlig.

Man kan ikke lansere en autopilot, og bruke trafikken/vanlige sjåfører (både i bilen det gjelder og i andre kjøretøy) til testing......Dette gjelder ikke bare Tesla, men alle andre med lignende systemer som SELVSAGT får sjåføren til å slappe av mer enn om man selv har kontrollen. Greit at den som sitter bak rattet i bilen med autopilot er relativt trygg, men man er jo IKKE beskyttet mot det juridiske ansvaret om man faktisk bruker systemene?

Er det en risiko folk faktisk tar? Regner med produsentene IKKE tar den....De har sikkert en blekke med ansvarsfraskrivelse som folk uten videre godtar....
TM3P sort/sort

turfsurf

Det vesentlige å forstå er at AP v1 og v2 er kommer i tillegg til sjåføren, det er ikke en erstatning. Sjåføren kan slappe litt mere av, og dermed frigjøre kapastitet til å følge bedre med på trafikken (ikke avstand til skillelinjer osv).

Selvkjøring er dog noe helt annet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JanBrede

Sitat fra: GRS på onsdag 26. oktober 2016, klokken 14:12
Det er jo for så vidt uvesentlig hvor sykkel kom fra eller om andre var involvert....Problemet er jo om programvaren har "hull" eller situasjoner som er oversett som ikke er lagt inn. I så fall er det ekstremt "farlig" å kalle noe for autopilot. En sjåfør er selvsagt mer obs på trafikkbildet når han kjører selv, enn om han overvåker kjøringen til "andre" som kjører bilen.....selv om han/hun er juridisk ansvarlig.

Man kan ikke lansere en autopilot, og bruke trafikken/vanlige sjåfører (både i bilen det gjelder og i andre kjøretøy) til testing......Dette gjelder ikke bare Tesla, men alle andre med lignende systemer som SELVSAGT får sjåføren til å slappe av mer enn om man selv har kontrollen. Greit at den som sitter bak rattet i bilen med autopilot er relativt trygg, men man er jo IKKE beskyttet mot det juridiske ansvaret om man faktisk bruker systemene?

Er det en risiko folk faktisk tar? Regner med produsentene IKKE tar den....De har sikkert en blekke med ansvarsfraskrivelse som folk uten videre godtar....

Hvis du tror at Tesla sitt system ikke bremser hvis det kommer en motorsykkel midt imot, så er det vel neppe noen vits i å ha denne dialogen?

Hvis vi sammen derimot ønsker å se på hvordan situasjonen og ulykken inntraff og om det er noe som kan gjøres for å forbedre dette, må det være dialog, hva skjedde og hvorfor.  På dette tidspunktet er det antakelig ikke så mange som vet om autopiloten faktisk var på (annet en påstander fra sjåfør) og hva den gjorde/ikke gjorde...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Amoss

En annen artikkel om samme sak:
http://e24.no/bil/tesla-motors/motorsykkelforbund-slaar-alarm-om-teslas-autopilot/23823219
Sitat
Jarl Hågensen, etterforsker i Søndre Buskerud politidistrikt, bekrefter at det var sonarer og avstandsvarsler i Teslaen.

– Vi vet at sjåføren hadde det på, men det var ikke slik at bilen kjørte alene. De varslingsanordningene varslet litt for sent, dessverre, sier Hågensen til E24.

Jeg tolker dette utsagnet til at Autopilot ikke var påslått, kun passive varslingssystemer? Men godt mulig jeg - eller journalisten - her misstolker politiet, eller at politiet ikke helt har forstått hva systemet går ut på?
Model S 85D

Øggen

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:27

Jarl Hågensen, etterforsker i Søndre Buskerud politidistrikt, bekrefter at det var sonarer og avstandsvarsler i Teslaen.

– Vi vet at sjåføren hadde det på, men det var ikke slik at bilen kjørte alene. De varslingsanordningene varslet litt for sent, dessverre, sier Hågensen til E24.


Viktig å presisere at desse systema blir definert av fører sjøl,  i innstillings-menyen. Her stille du inn om dei skal varsle tidlig/seint. Om den va innstillt på sein varsling, e kanskje det en del av grunnen.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

GRS

#22
Sitat fra: JanBrede på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:31
Sitat fra: GRS på onsdag 26. oktober 2016, klokken 14:12
Det er jo for så vidt uvesentlig hvor sykkel kom fra eller om andre var involvert....Problemet er jo om programvaren har "hull" eller situasjoner som er oversett som ikke er lagt inn. I så fall er det ekstremt "farlig" å kalle noe for autopilot. En sjåfør er selvsagt mer obs på trafikkbildet når han kjører selv, enn om han overvåker kjøringen til "andre" som kjører bilen.....selv om han/hun er juridisk ansvarlig.

Man kan ikke lansere en autopilot, og bruke trafikken/vanlige sjåfører (både i bilen det gjelder og i andre kjøretøy) til testing......Dette gjelder ikke bare Tesla, men alle andre med lignende systemer som SELVSAGT får sjåføren til å slappe av mer enn om man selv har kontrollen. Greit at den som sitter bak rattet i bilen med autopilot er relativt trygg, men man er jo IKKE beskyttet mot det juridiske ansvaret om man faktisk bruker systemene?

Er det en risiko folk faktisk tar? Regner med produsentene IKKE tar den....De har sikkert en blekke med ansvarsfraskrivelse som folk uten videre godtar....

Hvis du tror at Tesla sitt system ikke bremser hvis det kommer en motorsykkel midt imot, så er det vel neppe noen vits i å ha denne dialogen?


Hva mener du med dette? Har vel ikke sagt jeg ikke tror det bremser om en sykkel kommer rett imot.....Men om fabrikkene ikke tar noe ansvar for systemene, hvordan tør sjåførene stole på de? Man er jo juridisk ansvarlig for skader som et (pr idag?) mangefullt system påfører andre og en selv. I en rettsak, eller til ofrene hjelper det lite å si at systemene er x antall prosent sikrere enn sjåføren.....Produsentene kommer ALDRI til å ta ansvar for det sjåføren gjør. Men det MÅ de når de selv leverer føreren.....

Å påstå at systemene gjør at føreren kan slappe av og bruke "ledig kapasitet" til å følge med bedre med (som turfsurf skrev) er en illusjon tror jeg....Den ledige kapasiteten blir vel heller brukt på FB eller nettaviser dessverre.

Har ingenting imot passive varslingssystemer som kan skjerpe sjåføren. Men når systemene overtar hele sjåfør-rollen, men IKKE ansvaret, da faller jeg litt ut.....Eller for å si det på en annen måte, jeg hadde ikke slappet av......
TM3P sort/sort

AppleKnocker

Slik jeg forstår informasjonen som fremkommer, handler dette om en bilfører som ikke har fulgt godt nok med på trafikken. Flertallet av biler som selges i dag er eller kan utstyres med sikkerhetsstystemer som varsler eller bremser ved fare for kollisjon. Disse er selvsagt ikke perfekte og ingen erstatning for å følge med på veien foran bilen.

Vi hadde det samme surret fra den alltid uvitende journaliststanden når ABS kom for fullt på nittitallet. Skandaleoppslag om biler som hadde kjørt i grøft TIL TROSS for ABS
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

GRS

Skjønner ikke folk her.....De som tror selvkjørende biler ikke reduserer/fjerner sjåførens fokus fra trafikken har jeg problemer med å ta alvorlig. Hele poenget med en selvkjørende bil er jo at man skal kunne slappe av/gjøre andre ting ISTEDET for å følge med.......Hvis man må følge like godt med kan man jo like godt kjøre.....

Man vil skjerpe sansene til man stoler på greiene. I det øyeblikk man har tillit til systemet vil man koble ut/slappe av. Undersøkelser/tester/forskning som viser noe annet har jeg veldig lyst å se. :)
TM3P sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA