Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Autopilot 2.0

Startet av rullemann, fredag 12. august 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

rullemann

Fant denne artikkelen i dag (beklager om den har vært postet før):
https://electrek.co/2016/08/11/tesla-autopilot-2-0-next-gen-radar-triple-camera-production/

For meg som står på ventelisten til en Model 3 likte jeg spesiellt å se at dette skal komme snart (da Model 3 skal få nyeste versjon av Teslas autopilot mener jeg å ha hørt):
We now have some concrete information on Tesla's second generation Autopilot hardware and it is coming sooner than you might think...

Noen som vet hva det som menes med nivå 3 og 4 autonom kjøring som nevnes i denne artikkelen forresten?


e-curious

Hvor godt fungerer autopilot i Norge i dag, fks på vanlig to feltsvei som mesteparten av E39?

DagfinnN

#3
Sitat fra: e-curious på torsdag 18. august 2016, klokken 22:44
Hvor godt fungerer autopilot i Norge i dag, fks på vanlig to feltsvei som mesteparten av E39?
Dersom vegmerkingen er god, fungerer den greit. Du kan ikke sove for det hender en sjelden gang at bilen prøver å ta av i avkjøringsfelt eller lignende. Så får du hvert 5. minutt beskjed om å holde i rattet (noe som du egentlig skal gjøre hele tiden).
Personlig har jeg begynt å bruke TACC mye i stedet for full AP. Den holder farten og avstanden fint til bilen foran. Faktisk veldig behagelig å kun måtte ratte. Setter du hastighet riktig sikrer den mot fartsbot som du lett kan får uten å være bevisst på å kjøre for fort. Fremdeles er det mange svinger den ikke sakker farten før/i som manuell sjåfør ville gjøre, men det går framover med det også. Ligger du bak en annen bil sørger, den for å slakke farten for deg :)
Full AP passer best når det kø/saktegående trafikk. Da bruker jeg den mye.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

abj1978

Sitat fra: e-curious på torsdag 18. august 2016, klokken 22:44
Hvor godt fungerer autopilot i Norge i dag, fks på vanlig to feltsvei som mesteparten av E39?

Hadde forrige helg en tur fra Oslo til Nord-Trøndelag, via Østerdalen. Oppover Østerdalen (rv 3) kjørte jeg nesten hele strekken på AP, uten store problemer. Var noen få ganger jeg måtte korrigere i litt brå svinger, ellers må jeg si den fungerte veldig bra! På E6 var også mesteparten av kjøringen med full AP.

Jeg valgte å kjøre med hendene på rattet hele tiden, jeg synes det er mer naturlig enn ikke å holde i rattet. Allikevel ganske avslappende når bilen sørger for svingingen, hendene hvilte jeg bare på rattet.
Tesla Model S 75D / BMW i3

peik

Sitat fra: DagfinnN på fredag 19. august 2016, klokken 07:48
Sitat fra: e-curious på torsdag 18. august 2016, klokken 22:44
Hvor godt fungerer autopilot i Norge i dag, fks på vanlig to feltsvei som mesteparten av E39?
Dersom vegmerkingen er god, fungerer den greit. Du kan ikke sove for det hender en sjelden gang at bilen prøver å ta av i avkjøringsfelt eller lignende. Så får du hvert 5. minutt beskjed om å holde i rattet (noe som du egentlig skal gjøre hele tiden).
Personlig har jeg begynt å bruke TACC mye i stedet for full AP. Den holder farten og avstanden fint til bilen foran. Faktisk veldig behagelig å kun måtte ratte. Setter du hastighet riktig sikrer den mot fartsbot som du lett kan får uten å være bevisst på å kjøre for fort. Fremdeles er det mange svinger den ikke sakker farten før/i som manuell sjåfør ville gjøre, men det går framover med det også. Ligger du bak en annen bil sørger, den for å slakke farten for deg :)
Full AP passer best når det kø/saktegående trafikk. Da bruker jeg den mye.
Må si at jeg har motsatt erfaring ved bruk av adaptive cruise control. At bilen bremser før jeg ville gjort det på svingete vei, f eks opp Bangskleivene på E16 i Valdres.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

DagfinnN

#6
Interessant. Gjelder det tilsvarende svinger eller bare der. Om det er det siste, noe jeg tipper, skyldes det nok at denne svingen er merket av på TACC sin gps.
Det er to rundkjøringer i Molde som ligger 500 meter fra hverandre. I den ene kan TACC følge en bil, miste den rundt svingen men IKKE bråøke farta om TACC er satt til for høgt. I den andre gjør den ikke det og jeg må hugge i bremsene.
Noen andre som har opplevd noe lignende?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Bjoris

Siste ryktene om 2.0 jeg har sett har gått ut på at det skulle bli levert samtidig med de første 100 modellene, men ser altså ikke slik ut... Mja, begynner å tvile på hele 2.0 egentlig...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-p100d-deliveries.76647/#post-1713736


dosmont

Dette er jo tydelige bevis på at det kommer noe snart ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øggen

#9
Bli "eventen" streama idag? Nokken med evt link?

EDIT: Ingenting idag av interesse.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

lunitiks

Sitat fra: dosmont på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:03
Dette er jo tydelige bevis på at det kommer noe snart ;)

Holy shitt hvor fikk du dette fra??
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på mandag 19. september 2016, klokken 16:45
Sitat fra: dosmont på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:03
Dette er jo tydelige bevis på at det kommer noe snart ;)

Holy shitt hvor fikk du dette fra??

Hvis en tar bort "snart" så er jeg med... Tok jo vinter og vår før P100D dukket opp også selv om det lå i koden:) Som sagt AP 2.0 kommer 2 uker etter at vi får vår og den kommer ikke før om ganske lenge, har bestilt 5 seter så tidligst sent 1 kvartal 2017... Best å ikke holde pusten... Dersom AP2.0 skulle komme før så kanskje jeg endrer til 6 seter for å få den før:)

Bjoris

#12
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/why-ap-2-0-wont-be-here-soon-and-it-wont-be-what-you-think-it-is.77201/

Her er en interssant diskusjon som nok inni mellom ett sted har fasit på dette spørsmålet om når AP2.0 kommer. Jeg er litt der nå at jeg tror ikke det kommer snart, dvs neste mnd eller to. Grunnen er at da fremstår denne 8.0 løsningen som ikke så bra likevel, når de likevel måtte ha new HW.

Elon fremhevere nettopp dette at det ikke trengs ny HW i presentasjonen på Podcasten det er linket til på side 17, dermed blir det litt vanskelig å kommunisere at nye biler får dette rett etterpå likevel. Selvsagt kan de si det er steget videre, men tipper de kjøper seg tid med 8.0 og lanserer AP2.0 i god tid før Model 3 for å få testet den ut bedre og ikke minst at S og X fremstår slik de har sagt, flaggskipene for ny teknologi. Pt er lansering av Model 3 satt til Juli 17 såvidt jeg vet og da er det rimelig å anta at X og S får dette en tid før, typisk 1. kvartal (eller som sagt 14 dager etter at vi får vår som skal leveres i 1. kvartal)

MEN, then again, hvem tror egentlig på at Tesla vil rekke fristen med Model 3:)??

ChrML

Det kan være at "AP1 hardware er met enn bra nok for alle" posten som var nødvendig i forhold til AP ulykkene ikke fungerer så bra sammen med "Ny og bedre AP hardware" dagen etterpå.

Det ligger nok i korta at det kommer ny hardware. Men de ønsker nok å få stabilisert AP1 litt mer først for å unngå mye software sprik. Samtidig ønsker de nok også å ha noen nye revolusjonerende funksjoner å lansere samtidig så det skal virke som ny HW har en hensikt.

peik

Sitat fra: DagfinnN på søndag 21. august 2016, klokken 14:17
Interessant. Gjelder det tilsvarende svinger eller bare der. Om det er det siste, noe jeg tipper, skyldes det nok at denne svingen er merket av på TACC sin gps.
Det er to rundkjøringer i Molde som ligger 500 meter fra hverandre. I den ene kan TACC følge en bil, miste den rundt svingen men IKKE bråøke farta om TACC er satt til for høgt. I den andre gjør den ikke det og jeg må hugge i bremsene.
Noen andre som har opplevd noe lignende?
Regner med at bilen bremser pga at sensorene oppfatter autovernet i neste sving som en hindring.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA