Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla avslutter samarbeidet med Mobileye

Startet av SabreMan, tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:26

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:26
http://blogs.barrons.com/techtraderdaily/2016/07/26/mobileye-drops-10-as-it-ends-tesla-relationship/?mod=yahoobarrons&ru=yahoo

Hva nå for Tesla?

Kan se ut til at tittelen er litt missvisende?
Sitat
Mobileye management sad that its relationship with Tesla "will not go beyond EyeQ3 chip as it seeks closer collaborations (like BMW/INTC) as opposed to just supply agreements in order to protect reputation/perception of autonomous driving."

Altså AP 2.0 til Tesla vil ikke bestå i Mobileye's EyeQ4 chip eller fremtidige produkter. Dette fordi Mobileye ønsker bedre kontroll over sluttproduktet (og/eller press fra andre samarbeidspartnere som konkurrerer direkte mot Tesla og har dypere lommer ;) )

Men de vil fortsatt levere EyeQ3 chip og sensorer til Tesla - frem til de evnt. har funnet seg en annen leverandør eller til Tesla/Mobileye har funnet en annen løsning på samarbeidsproblemet som har oppstått.
Model S 85D

NegativeElectrode

Antar det kan ha noe de største kunde å gjøre ja, og de vil ha prioritet.

Elon lanserer et artig begrep: "engineering drag coefficient"
http://electrek.co/2016/07/26/elon-musk-tesla-discontuniuing-mobileye-autopilot/

Kun 1% av Mobileyes inntekter kommer visstnok fra salg til Tesla,  og de er nok en krevende kunde. Ikke spesielt visjonært av Mobileye å satse på de som hittil har satset alt på en utdøende teknologi i drivlinjen.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

satheesh.net

Tesla ønsker å ta dette in-house. Bedre integrasjon og synergieffekten er nok mye høyere. De (begge to) har nok lært mye av hverandre og Tesla føler nok nå at de er klare for å stå på egne bein...

SabreMan

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:03
Tesla ønsker å ta dette in-house. Bedre integrasjon og synergieffekten er nok mye høyere. De (begge to) har nok lært mye av hverandre og Tesla føler nok nå at de er klare for å stå på egne bein...

Tja. De vil jo trenge en erstatning for EyeQ-brikken i fremtidige biler. Jeg regner med at de ikke har tenkt å produsere disse brikkene selv, så hvem andre er det som lager slikt?

Jeg kikket på en presentasjon av Mobileye for noen måneder siden. Det er to hovedmåter å gjøre det på. Måten til MobileEye, der brikken prøver å forstå verden rundt bilen, og måten til Google, som går ut på å kartlegge verden.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Amoss

Sitat fra: SabreMan på fredag 29. juli 2016, klokken 13:53
Tja. De vil jo trenge en erstatning for EyeQ-brikken i fremtidige biler. Jeg regner med at de ikke har tenkt å produsere disse brikkene selv, så hvem andre er det som lager slikt?

Dersom de altså ønsker å ta dette "in-house" så er det mange fabrikker som kan produsere brikker etter eget design. Tesla ansatte visstnok en eller flere spesialister på brikkedesign for en tid tilbake.

Så nei, de kommer neppe til å produsere disse brikkene på Fremont eller GF-I, men de kan godt designe egne brikker som de kan få produsert en rekke steder og derfor sikre seg mot å havne i noen knipe pga leveringsproblemer fra EN leverandør.

Egentlig ser jeg litt på dette med skeptiske øyne, men dersom Tesla definerer (og det gjør de jo tydeligvis) autonom kjøring - og tilhørende sikkerhetsfunksjoner - som kritiske/konkurransefremmende komponenter i likhet med batteri- og motor-teknologien, så er det kanskje det fornuftige å gjøre istedet for å kjøpe dette ferdig fra en leverandør som også selger til konkurrentene.
Model S 85D

lunitiks

Synes denne nyheten er både spennende og oppløftende. Tesla har fått til så sinnssykt mye bra at jeg tolker dette som styrke fra Teslas side
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

NegativeElectrode

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:03
Tesla ønsker å ta dette in-house. Bedre integrasjon og synergieffekten er nok mye høyere. De (begge to) har nok lært mye av hverandre og Tesla føler nok nå at de er klare for å stå på egne bein...

For Tesla (og Mobileye) er det nok viktig å ha kontroll over teknologien og hvordan den markedsføres. Tesla og Mobileye er uenige om hvorvidt kollisjonen med den hvite trekkvognen var mulig å unngå:
http://www.theverge.com/2016/7/1/12085218/tesla-autopilot-crash-investigation-radar-automatic-emergency-braking

Dette står det litt om her
http://electrek.co/2016/07/27/tesla-autopilot-program-director-tighter-hardware-software-integration-autonomous-driving/

Ellers så har Nvidia en plattform for autonome biler. De kan skryte mye prosessorkraft ihvertfall, men det må matche Teslas strategi som vil klare seg uten LIDAR:
https://www.nvidia.com/object/drive-px.html
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

goggo

#8
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:26
Hva nå for Tesla?

Litt morsom/interessant lesning her - og en video også...
http://www.bloomberg.com/features/2015-george-hotz-self-driving-car/

Jeg anbefaler absolutt å lese hele artikkelen, men her er et lite utdrag...
A friend introduced him to Musk, and they met at Tesla's factory in Fremont, Calif., talking at length about the pros and perils of AI technology. Soon enough, the two men started figuring out a deal in which Hotz would help develop Tesla's self-driving technology. There was a proposal that if Hotz could do better than Mobileye's technology in a test, then Musk would reward him with a lucrative contract. Hotz, though, broke off the talks when he felt that Musk kept changing the terms. "Frankly, I think you should just work at Tesla," Musk wrote to Hotz in an e-mail. "I'm happy to work out a multimillion-dollar bonus with a longer time horizon that pays out as soon as we discontinue Mobileye."

"I appreciate the offer," Hotz replied, "but like I've said, I'm not looking for a job. I'll ping you when I crush Mobileye."

Musk simply answered, "OK."



EDIT: Jøss, det skjer mye rundt denne crazy fyren jo. Må visst lese meg opp på han der :)
http://www.forbes.com/sites/aarontilley/2016/03/08/george-hotz-comma-ai
http://comma.ai/


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA