X60D!

Startet av lunitiks, onsdag 13. juli 2016, klokken 07:50

« forrige - neste »

turfsurf

Siden leveringstid er ca årsskiftet på femseteren, så tipper jeg vi får se de første i oktober/november i USA.

--
turfsurf
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Under optimale forhold i 70 sone er alle elbilister glade.
Utfordringene oppstår når man skal kviste nedover motorveien i motvind, regn og kjølig vær. Når bilen er stor, høy og tung blir alt verre. Det er ingen sak å halvere NEDC rekkevidde i praksis.
Støtter Mippen i at de som velger X60D bør stålsette seg med litt "30 kwh Leaf mentalitet".

Men jeg mener absolutt at denne X varianten er et positivt tilskudd. Håper bare ikke førstegangseiere av elbil går på en smell hvis de innbiller seg på at bilen går 35 mil.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Sitat fra: Mippen på torsdag 14. juli 2016, klokken 14:56
Når det er sagt vil sannynligvis TMX 60 få omtrent samme rekkevidde som en 30 kwh Leaf i forhold til vekt og forbruk.

Men X har SuC nettverket. Som utgjør en stor forskjell. Ellers så kjørte jeg 785km på en dag (12t) med i3 forrige helg, og 1400km helgen før. Hadde ett oversiktlig og pålitelig hurtigladernettverk vært på plass, skulle jeg fint kunnet kjøre i3 til Italia. Ville kanskje brukt en dag ekstra. Problemet er ikke så mye batteristørrelse, men lademuligheter.  Model X 60D med SuC nettverk bør være helt uproblematisk, men må kanskje avstå fra noen alpepass.

--
turfsurf
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. juli 2016, klokken 18:50
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:09
Jeg hadde 209 på blandet kjøring Asker-bodø med Model X

209 på pen langkjøring i Norge på sommeren(dvs lav fartsgrense slik det er nordover i Norge) høres helt greit ut.
60 er egentlig en 75 pakke, så den veier kanskje noen titalls kg mindre. Dvs en bag eller to.

Tilsvarende strekning bør en S90D bruke rundt 170Wh/km nå på sommeren. Kanskje oppimot 180Wh/km.

200 ved pen langkjøring på jevn vei er nok helt sikkert mulig. Antakelig lavere også, ettersom s90d greit kan kjøres under 150Wh/km nå på sommeren i 60-70 soner.

Forbruk er bestemt av mer enn hastighet. Vær, topografi, hvor mye varme/kulde man har på i bilen. Hvor mye lys man bruker og hvor mange elektriske duppeditter man har koblet til. I går for eksempel brukte jeg 152,14 wh/km på en 119 km lang strekning. Farten gikk mellom 70 og 120. Motsatt vei brukte jeg 206 wh/km samme fart. Grunnen er at topografien ikke er helt lik selv om veien virker like flat. Det var riktig nok en del stigning på slutten. For å se hvor mye bilen bruker man se på gjennomsnittet av alt man har kjørt. Jeg bruker link my tesla til dette. I sommerhalvåret ligger jeg typisk på rundt 190 wh/km med min Model S. Hvis jeg ser på året under et (med tøffe vinter måneder) ligger forbruket på 230 wh/km. Jeg bor på Vestlandet med mye svinger, bakker, berg og dårlig vær. Farten er riktig nok ikke så høy, men alt det andre spiller inn på forbruket. Hadde jeg bodd en flatere plass ville forbruket kanskje vært lavere.

Tesla selv sier at TMX bruker 15 % mer enn Model S. Hvis vi tar utgangspunkt hva min Model S 85D bruker (pluss 15 % som Tesla hevder model X bruker ekstra) ville det ha blitt 218,5 wh/km i snitt om sommeren, og rundt 264 wh/km totalt på et år med en Model X.  Det vil såfall gi en snitt rekkevidde på mellom 274 (sommer) og 227 km (12 mnd. ) med en 60 kwh Model X under norske forhold.

Under høyere hastighet mener jeg forbuket til TMX vil bli vesentlig høyere enn Model S (og større enn 15 %) siden den har større luftmotstand, og luftmotstanden på en bil øker proporsjonalt med kvadratet av farten.

Fremtiden er elektrisk.

Kiefer

En X60 er jo i sær velegnet til det danske marked hvor der skal betales 30% ekstra afgift oven i de 25% moms. Men de 30% er så kun på bilen når den indregistreres. Alt der herefter eftermonteres f.eks. en opgradering til 75D i stedet for 60D vil være uden afgift.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

Espen Hugaas Andersen

Jeg må innrømme X60D frister. Man vil fortsatt komme seg greit mellom superladerne, og man vil nok få "fullt" batteri på kanskje 40 minutter, så det kan man fint leve med. Det blir vel kanskje 2 x 30 minutters pause på f.eks Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen. Levetiden til batteriet vil også være bra, man vil trolig ikke merke noe kapasitetstap over levetiden. Regen vil alltid være tilgjengelig. Og skulle man komme frem til at man har gjort et bomkjøp, så er det jo lett å oppgradere batteriet.

Men jeg skulle gjerne likt å vite om 5-seters konfigurasjonen er verdt å vente på. Håper veldig at andre seterad kan foldes flatt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

rumi

Fikk mail fra Tesla om mva. vil komme utenom pris for oppgradering av batteriet til 75 kW. Altså om en ser behovet og trenger mer rekkevidde, så kommer det en ekstrakostnad på 25% i tillegg til mellomlegg og gebyr.

Har bestilt 75D og vurderte å endre til 60D. Ble veldig usikker nå som det viser seg at mva vil komme i tillegg....

Noen kommentarer?

eha

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. juli 2016, klokken 20:17
Men jeg skulle gjerne likt å vite om 5-seters konfigurasjonen er verdt å vente på. Håper veldig at andre seterad kan foldes flatt.

Det må vel i så fall være noen helt andre seter på andre seterad i 5-seteren, enn i de to andre utgavene. Jeg har mine tvil selv om jeg også er spent på den utgaven.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Mippen

Sitat fra: rumi på torsdag 14. juli 2016, klokken 20:35
Fikk mail fra Tesla om mva. vil komme utenom pris for oppgradering av batteriet til 75 kW. Altså om en ser behovet og trenger mer rekkevidde, så kommer det en ekstrakostnad på 25% i tillegg til mellomlegg og gebyr.

Har bestilt 75D og vurderte å endre til 60D. Ble veldig usikker nå som det viser seg at mva vil komme i tillegg....

Noen kommentarer?

Det var som forventet. Det lønner seg med andre ord å gå for 75 kwh med en gang hvis man tror man vil oppgradere senere. Hvis ikke blir det gjerne billigere å selge bilen og kjøp et pent brukt eksemplar med 75 eller 90 kWh batteri. Eventuelt kjøpe en ny bil hvis den du skal selge ikke er blitt for gammel i mellomtiden.

Å bruke rundt 100 tusen på å oppgradere rekkevidden når bilen har blitt noen år gammel, og batteriet gjerne ikke vil gi deg så mye ekstra på grunn av degradering er kanskje ikke det lureste. Satt på spissen blir avstanden til 90 kwh kortere med tanken på momsen og gebyr, og langt over hva du hadde betalt hvis du gikk for 75 kwh med en gang.
Fremtiden er elektrisk.

TeslaK

Er dere sikre på at Tesla legger reserven i toppen? Da vil man jo få dårligere ytelse? Jeg tror de legger reserven i bunn. Ville ikke latt bilen stå på 100% før jeg hadde lest ut celle spenningen..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Fastlane83

Har hatt en X90D til prøvekjøring i noen timer i kveld. Det er en demobil som har gått 5000km. Snittforbruket på den siden den var ny var på 212w/km. Imponerende spør du meg. Regner med de får kjørt seg litt disse demobilene

Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Øyvind.h

Model X har samme drivlinje som Model S. Men veier ca 20% mer og har større fysiske utvendige mål (mer drag og luftmotstand).

En X med snittforbruk på 212Wh/km over 5000km ville antakelig hatt ca 180-190Wh/km i en tilsvarende S.
Fysikkens lover gjelder, så dette er relativt forutsigbart :)
Demobilen er dermed antakelig kjørt relativt pent i begrenset hastighet.
Testet du den i motorvei-hastighet med måling av forbruk i energy-appen? Den gir ganske raskt og presist innblikk i forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Kiefer på torsdag 14. juli 2016, klokken 20:06
En X60 er jo i sær velegnet til det danske marked hvor der skal betales 30% ekstra afgift oven i de 25% moms. Men de 30% er så kun på bilen når den indregistreres. Alt der herefter eftermonteres f.eks. en opgradering til 75D i stedet for 60D vil være uden afgift.

/Martin

Hmm. Aner jeg at Tesla har en dansk spesialutgave på gang, X1D? ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Bjoris

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:09
Jeg hadde 209 på blandet kjøring Asker-bodø med Model X

Dette er jo med 22 tommere også, ikk ille forbruk, det er nok i motbakker og ved høy fart en ser mest forskjell mellom S og X

Hvis dette er den som er til salgs så ser jeg at du har 20'  også! Hvordan er erfaringen me støy disse i mellom? Syns det var litt mye støy med 22 som stod på den vi prøvde!

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. juli 2016, klokken 00:03
Model X har samme drivlinje som Model S. Men veier ca 20% mer og har større fysiske utvendige mål (mer drag og luftmotstand).

En X med snittforbruk på 212Wh/km over 5000km ville antakelig hatt ca 180-190Wh/km i en tilsvarende S.
Fysikkens lover gjelder, så dette er relativt forutsigbart :)
Demobilen er dermed antakelig kjørt relativt pent i begrenset hastighet.
Testet du den i motorvei-hastighet med måling av forbruk i energy-appen? Den gir ganske raskt og presist innblikk i forbruk.

Virker som enkelte tror at en stor TMX med 60 kwh ikke bruker så mye energi, men det gjør den. Spesielt på langtur med full bil. Når TMX ble lansert var folk svært skeptisk til den med "bare" 85 eller 90 kwh batteri. Nå som den er billig nok virker det som prisen overskygger rekkevidden. Jeg er redd for at en del kommer til å bli litt skuffet hvis bilen brukes til mer enn kortere turer. Hvis jeg skulle ha kjøpt en Model X og spart inn på noe ville jeg personlig ha droppet noe av utstyret  i stedet for å droppe rekkevidden. Det er min personlige mening, men det er helt sikkert noen som har brukt for en fin bil nr2 til mindre kjøring, eller som svært sjelden, om aldri drar på lengre bilturer. For de må TMX være perfekt.

Selv drar jeg "ofte" på turer med 30-60 mil rekkevidde hver vei. Jeg må som regel ha 1-2 stopp på veien, jeg trenger ikke dobbelt så mange stopp. På vinteren er rekkevidden min akkurat nok på enkelte etapper. Er ikke så kjekt med mindre margin og rekkevidde angst. Jeg tror også at bilene med minst batteri er de som faller fortest i verdi den dagen man skal selge. Greit nok at den kan oppgraderes til 75 kwh, men hvem bruker rundt 100 tusen på en bruktbil for å få 15 kwh ekstra? Da er det billigere å kjøpe en med litt større batteripakke.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA