Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpleie

Startet av Zero-talent, torsdag 07. juli 2016, klokken 11:24

« forrige - neste »

Zero-talent

Nettopp skrubbet min 2013 Leaf så den skulle bli klar for salg, og ser at jeg burde vært flinkere med vedlikeholdet... Små riper, asfaltflekker og saltlaken på E18 har ikke vært så snill den heller... Jeg har stort sett vaska i maskin/selvvask, og hatt en eller to runder med turtle wax i løpet av året, men ser jo at det ikke er godt nok. Nå skal jeg lease min neste Leaf, og da er det jo ekstra viktig at den holder seg fin så jeg slipper utgifter når leasingen går ut.

Tar imot alle tips om bilpleie med stor takk. Produkter, teknikker osv.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

nr1rayner

Ser ut som Leafen har svært myk lakk, og får derfor lett små riper (swirls) fra bl.a. vasking.
Eneste som vel hjelper preventivt der er "coating", eller å legge folie/plastidip e.l.
Ved vask bør man (selvsagt) ikke velge børste-maskiner, og ved håndvask være nøye med hvilke "svamper" man bruker osv osv..

For vedlikehold, etter at ripene har kommet må man fram med poleringsmaskin.
Har du svært lite, eller ingen erfaring med maskin har du i all hovedsak 2 valg:
1: Sett bort poleringsjobben til proffe, det er vel da gjerne ikke de typiske man finner på "hvert gatehjørne" som reklamerer med ut-/innvendig vask til 49,-....
2: Stikk innom en butikk som selger spesifikt produkter for polering og spør om råd.
På f.eks. Torshov finner du nok mye gode produkter, men kunnskapen til betjeningen er vel heller dårlig etter min erfaring.
Det koster noen kroner for alt du trenger, men kan jo være verdt det i lengden, hvis du gidder...

Hvis du skal holde den pen, så for guds skyld ikke stikk innom Biltema/clas osv og kjøp det billigste rælet de har.
For all del, bruker MYE fra Biltema selv, de har nok mange svært gode produkter, men så er det også mye rart man skal holde seg unna på den butikken..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ØysteinBuddy

Les litt her:

http://www.detailersclub.no/pages/nyheter/tid-for-vårshine-guider-og-inspirasjon-r149/

Eller mye spennende på forumet der..

Vil anbefale Prickbort avfetting (billigst på rusta), en god schampoo, og en lakkrens og polering. Bruk gjerne Autoglym eller Meguiars, det er produkter som er ok i pris, lette og jobbe med og gir et godt resultat.

Jobber selv som klargjører, bruker proff-produkter fra Remitek, men dette er vanskeligere og få tak i som privatperson.

Si gjerne ifra om du har bilen i Oslo og vil ha hjelp til dette, så skal vi få den til og skinne som "ny" igjen :)

Om du ønsker en entusiast til og gjøre en jobb for deg i ditt område kan du legge ut en annonse under "jobb ønskes utført" på detailersclub, veldig mange flinke der!

Mvh Øystein
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

kjbu

Anbefaler Clay Bar Kit fra f.eks Biltema.
Dette fjerner alt av forrurensninger i lakken, og den blir like silkemyk som ny.

Gjorde dette på egen 2013 i vår, og ble overrasket over utfallet. Kjøpte på Biltema, rimelig pris der.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kodalse

Her er en kjempefin tråd rundt dette emnet.
Kort forklart timer med grundig arbeid og ulike remedier for å fjerne forskjellig type forurensninger.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27421.msg466328.html#msg466328
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

DennisTV

Sitat fra: ØysteinBuddy på torsdag 07. juli 2016, klokken 21:13
Jobber selv som klargjører, bruker proff-produkter fra Remitek, men dette er vanskeligere og få tak i som privatperson.

Si gjerne ifra om du har bilen i Oslo og vil ha hjelp til dette, så skal vi få den til og skinne som "ny" igjen :)
Mvh Øystein
Har en hvit Leaf. Hva koster det?
Mvh Øystein  8)

ØysteinBuddy

Har ikke noe fast på det, må se an litt i forhold til hvor mye tid som går med.
Men er ingen hai, det er jo litt på hobbybasis! :)
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

Spiro

Spyl bilen godt med høytrykkspyler og skum. Ta på deg en hanske og vaskehanske og smør parafin eller diesel på sidene av bilen der du sliter med asfalt. La det virke 10 min og stryk lett over så løsner det. Så avfetter du bilen
Og spyler. Så vasker du hele bilen med microhanske og såpe. Tørk bilen med micro håndkle. Poler bilen deretter voks bilen. Valle bilen blir som ny ☺
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Zero-talent

Se her ja :) Kommer hjem fra ferie og har fått masse gode svar. Tror nok det blir en tur til bilpleiefirma en gang eller to i året. Har et par her i Grenland som skal være gode.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA