Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tungtransport på el, enkel løsning åpnet på elvei E16

Startet av AmocoCadiz, fredag 24. juni 2016, klokken 02:17

« forrige - neste »

Robert Sund

Og som slipper å betale norske avgifter på store deler av drivstoffet, da mye av det ikke blir fylt i Norge. Og enda værre, den delen som blir fylt i Norge er ofte plyndret fra norske vogntog. Det er blitt så ille at norske vogntog vanligvis kjører med ulåst tank, da det er bedre å ha en tom tank og kunder som ikke får levert varene sine i tide, enn en tank som er hakket hull i og som ikke kan fylles i det hele tatt og enda mer forsinkelse for kundene.

Mao. 0 kr i drivstoffutgifter ved 100% plyndring.

sylwester

Sikkert flott, men jeg syns det ser litt skummelt ut og siden det er fysisk kontakt er det et konstant vedlikeholdsproblem hvor systemet blir farlig hvis det ikke ivaretaes.

F.eks. en slags induksjon i bakken ville være bedre. Det kunne holdt både tungtransport og vanlige elbiler mulighet til å kjøre uten stopp med dagens batterikapasitet. Elbilene som ikke trenger å lade holder seg i de raskere feltene så den eneste grunnen til å være i et ladefelt er for å lade. win win win hvis teknologien hadde fungert bra nok.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AmocoCadiz

Induksjon er også en god ide,
men hvor er den på utviklingsstadiet, og hvor mange år skal vi vente på den?

Luftledningstesten i real life er igang, og skulle kunne bli en realitet om mindre enn 2 år. Simenes bygger en standard løsning som fleste lastebilprodusenter kan implementere, sikkert ettermonter også etterhvert.

Fordelen er at veibanen ikke må graves opp og bygges inn med kostbar induksjon, luftledninger er et mindre inngrep i trafikkbildet. Slitasje av veibane overgår vel slitasje av luftledning,
hører lite om at luftledningen til sporveien i Oslo og NSB ramler ned hele tiden, selv om det sikkert skjer.
Uansett kan de gjerne utvikle begge batteriforlenger-teknologiene foreløpig, konkuranse kan sikkert drive utviklingstakten raskere i mål.

KjellG

Kontaktledningsanlegg for tog synes å ha en levetid på 50 år+.

https://trv.jbv.no/wiki/Kontaktledning/Prosjektering/Generelle_tekniske_krav

Antall biler er nok betydelig større enn tog, men det ser ut til at vedlikehold av kontaktledning ikke er betydelig.

Magster


Lokführer

Burde hatt strømskinne og ikke kjøretråd, men jeg tror ikke noe særlig på denne løsningen uansett. Rent prinsipielt burde tungtransport over lengre avstander gå på tog, der det er mulig.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

john

Helt høl i hodet. Få tungtransport over distanse over på tog.
Nærdistribusjon må gjerne gå på El lastebiler. De trenger ikke så lang rekkevidde.

Sent fra min D6603 via Tapatalk


Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 25. juni 2016, klokken 18:24
...
Fordelen er at veibanen ikke må graves opp og bygges inn med kostbar induksjon, luftledninger er et mindre inngrep i trafikkbildet. Slitasje av veibane overgår vel slitasje av luftledning,
hører lite om at luftledningen til sporveien i Oslo og NSB ramler ned hele tiden, selv om det sikkert skjer.
Uansett kan de gjerne utvikle begge batteriforlenger-teknologiene foreløpig, konkuranse kan sikkert drive utviklingstakten raskere i mål.

Direkte fysisk kontakt gir kjappest lading og er billigere å implementere så hvis slitasjen ikke er så stor vil det nok fungere bra, men jeg er litt misunnelig at vi andre må stoppe for å lade :-(

Induksjon er ikke like effektivt og det bør være bra nok til å kunne bytte overflaten og være relativt rimelig slik at den kan erstattes ved telehiv.

Da jeg så en solselleladeløsning for en stund siden og tenkte at slitasje ville ødelegge dette kjappt. Jeg vil tro det er værre en kun induksjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tutti

#24
Jernbane egner seg ikke for kortere transportetapper. Gummihjul vinner nesten alltid under 400-500 km. I Norge kjøres det 3000 lastebiler over Svinesund. Mange av disse kommer fra Europa. De kommer ofte fra de store havneterminalene hvor båtene kommer fra asia.

I Norge er jernbanen utenfor Oslonærområdet stort sett falleferdig og treg. Et godstog bruker ca. 11 timer mellom Trondheim og Oslo. I tillegg er kapasiteten mellom de store byene så dårlig at godstogene må vente på passasjertog på omtrent hvert eneste kryssingsspor. Hvis den da kommer frem og ikke blir tatt av ras eller avsporinger. En lastebil går mye fortere.

Robert Sund

Både Nord-Norge-banen og annen skinnegående løsninger burde bygges og forbedres.

Og det burde legges til rette for mer transport på hav.


Men i stedet bygger vi ett terrorhysteri-senter i stedet for godsterminal i Oslo, boliger i vannkanten istedet for havn i Oslo, svir av millioner på hydrogen som fører til "metan-økonomi" på verdensbasis (og som skader livsgrunnlaget til alle på planeten og livsgrunnlaget for oljenasjonen Norge), og lar infrastrukturen råtne på rot.

nr1rayner

500kw? Planlegger å lade batteriene temmelig kjapt da?
Eneste er opp bratte bakker, da går det gjerne med flat pedal, ca 300hk / 220kw på buss og muligens det doble på tunge vogntog.
Men på flat veg snakker vi vel sikkert 50-100hk.
Elbusser har gått i rute i Stavanger, tror det var 250kwh batteri og rekkevidde på lik linje som en Soul / 30kwh Leaf.

Ser ikke for meg at tunge kjøretøy for langtransport skal bli fullt elektriske i nær fremtid, men det burde virkelig være mye å spare på innføring av hybrid. Det er mye bruk av hjelpebrems (retarder) som heller skulle vært regenerert.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gardin

Jeg ser ikke helt hvorfor folk er så negative til kjøreledninger. Det virker som et opplagt alternativ å se på for å elektrifisere tungtransporten? Det fungerer da helt utmerket for tog, og greit nok for trikk og trolleybuss. Her ser det ut til at man har funnet en god design for å bruke den samme teknologien for veitrafikk, men hvor utbredt dette kan bli ahvenger sterkt av kapasitet og kostnader. Det må jo på sikt være konkurransedyktig på både pris og tilgjengelighet for å kunne slå igjennom.

At kjøreledninger detter ned i et sett har jeg lite tro på. Det er massevis av trikkeledninger over gatene midt i Oslo sentrum, men jeg er ikke det minste bekymret for å få en kjøreledning i hodet mens jeg går der. Har aldri hørt om at det har skjedd med ander heller. Jeg hører om broer som detter ned mye oftere enn kjøreledninger som detter ned, uten at det fører til at vi slutter å bygge broer.

Magster

Prøv å søke "kjøreledning falt ned" på Google. Dette skjer flere ganger i året. Dette er da med skinnegående materiell.  Hvordan blir det med lastebil og snøføre?

AmocoCadiz

Sitat fra: Magster på mandag 27. juni 2016, klokken 21:08
Prøv å søke "kjøreledning falt ned" på Google. Dette skjer flere ganger i året. Dette er da med skinnegående materiell.  Hvordan blir det med lastebil og snøføre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA