Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk rullemotstand og EU-merking

Startet av tomrh, fredag 10. juni 2016, klokken 19:51

« forrige - neste »

tomrh

Tenkte å starte en tråd der det kan dokumenteres feilmerking av rullemotstand på dekk. (Inspirert av nr1rayners F-merkede Yokohama vinterdekk som ruller jevngodt med B..).

Årets sommerdekk i NAF-testen, 205/55R16, har jeg listet sortert på rullemotstand (økt forbruk i parentes) og med EU-merking. Legg merke til Vredestein og Barum, de må da være feilmerket? Jeg regner med at NAF måler rullemotstand objektivt, det står at de bruker en maskin.

1. Nokian Hakka Green 2 94V XL, rulle B, våt A, 67 dB
2. Goodyear EfficientGrip Performance 91V, rulle B, våt A, 68 dB (+1,2%)
3. Dunlop BluResponse 91V, rulle B, våt A, 68 dB (+1,6%)
4. Vredestein Sportrac 5 91V, rulle E, våt B, 70 dB (+1,6%)
5. Apollo Alnac 4G* 94V XL, rulle C, våt B, 69 dB (+1,8%)
6. Barum Bravuris 3 HM 91H, rulle E, våt C, 71 dB (+1,8%)
7. Continental PremiumContact5 91H, rulle C, våt A, 71 dB (+1,8%)
8. Michelin Primacy 3 91H, rulle C, våt A, 69 dB (+2,4%)
9. Wanli Harmonic H220 91V, uten merking? (+3,0%)
10. Pirelli Cinturato P7 91V, rulle C, våt B, 70 dB (+3,1%)
11. Kumho Ecowing ES01 91H, rulle E, våt B, 69 dB (+5,0%)
12. Landsail LS 388 91V, rulle B, våt B, 68 dB (+5,2%)
13. Nankang Green Sport 94V XL, rulle E, våt B, 72 dB (+5,6%)
(14. Continental 18" dekk +10,6%)

*) I Motor er Apollo Alnac HG testet. Googlet denne, men HG-modellen er det visst bare NAF som har fått tak i, den eksisterer bare i NAF-testen og selges ikke noe annet sted. Jeg velger å tro at HG = 4G? (Uproft i så fall!)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Det 18"-dekket i testen er oppgitt:

14. Continental ContiSportContact 225/40R18, rulle E, våt A, 72 dB (+10,6%)

Det har altså rullemotstand E, men ligger med 10,6% i en egen klasse i økt forbruk, langt over de i 16" med E som har rundt 5%.

Definisjonen av rullemotstandskoeffisienten skal ikke være avhengig av dimensjon på dekket, en E skal være 9,1 - 10,5. Men NAF-testen viser at enten så er 18"-dekket feilmerket eller så er det forskjell på E i 16" og 18".  ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

På Landseil dekkene finner jeg disse tallene, LANDSAIL   205/55 ZR16 LANDSAIL LS388   91W      B Rulle--B Våtgrep--68 db.

Hvor får du rulle E fra?

Har bestilt disse fra Interdekk!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

#3
Beklager, min feil. Jeg fant runflat-versjonen på wheelsshop, den har rulle E. Din versjon har B. Bra at du påpekte dette!

Lette litt og fant 91V versjonen som er det NAF hevder å ha testet, det har også rulle B, våt B og 68 dB men befinner seg altså på nivå med andre som har E i testen.  ::)
http://www.dekk365.se/finn-produkt/dekk/205-55r16-91v/sommerdekk/landsail/ls388/47116

Oppdaterer første post. Da har vi enda et avvik mellom test og merking.
Spent å høre hvilken rullemotstand du opplever når du får dekka, Powerflux!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Counterpointer

Er det slik å forstå at Hakka Green er det mest økonomiske dekket å ha på bilen?
Det er vel en del dekk med rulle A?

nr1rayner

Kommer vel ny dekktest om ikke så alt for lenge og regner med det er rulletester der også.
Spørs det jo også her hvor pålitelig de data de finner er i virkeligheten. At testvinner i vinterdekktester faktisk er det beste dekket betviler jeg, men rulle burde de da vel klare riktig..

Mine Yokohama ruller videre de  ;) Orker jeg å kjører en sesong til med de skal de vel komme ned på sommergummi på deler av slitebanen, og burde vel da trille enda lettere  ;)
Har Bridgestone WS70 på Mondeoen, der er et par av dekkene straks nede på 4mm og sommergummien har startet å titte frem, så regner med 4mm er det magiske på Yokohama også.

Ref. den litt lengre diskusjonen i tråden "helårsdekk" ble det linket til noen tester ADAC eller hva det var. Der var det vel heller ikke alt som stemte i forhold til EU-merkingen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Cowboystrekk

Husk at rullemotstand testes under gitte forhold med en bestemt temperatur, våt\tørr veg etc. Generelt virker det som om dekk med myk gummiblanding har lavere rullemotstand enn de med hard. Se f.eks på Nokian R2. Når temp blir høy nok blir alle dekk myke. Har testa en del på samme rute akkurat når jeg legger om fra Nokian R2 til Goodyear RS-A2 med F i rullemotstand på min TMS og forbruket er gjerne minimum 10-15% lavere med R2. Om jeg kjører en lang tur med RS-A2 blir de merkbart varmere og mykere og forbruket går ned, ikke helt til R2-nivå, men allikevel en del lavere. Om man vil ha sommerdekk med lav rullemotstand ville jeg sett på mykhet på dekk og, husker ikke helt hvordan det er angitt, men det skal være noen tall som viser dette :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Godt poeng, Cowboystrekk! Sommerdekk får jo erfaringsvis mye høyere rullemotstand ved lave temperaturer, det merkes godt om høsten når det bare er noen få pluss ute. Og det er fordi gummien i sommerdekk, som er optimal ved 20 pluss, blir hardere i lavere temperaturer.

Ut i fra dette kan det hende at helårsdekk og europeiske vinterdekk faktisk kan være et bra valg også om sommeren? De har en gummihardhet tilpasset 0 grader. Sjelden vi har vedvarende sommertemperaturer over 20 grader nord for Dovre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Counterpointer

Sitat fra: tomrh på mandag 06. mars 2017, klokken 10:57

Ut i fra dette kan det hende at helårsdekk og europeiske vinterdekk faktisk kan være et bra valg også om sommeren? De har en gummihardhet tilpasset 0 grader. Sjelden vi har vedvarende sommertemperaturer over 20 grader nord for Dovre.
Hmm
Hva med slitestyrke, de vil forsvinne temmelig fort når det er varmt. Tror ikke det skal så fryktelig mange varmegrader til heller.

Bremsing på våt asfalt vil også være dårligere enn sommerdekk....

nr1rayner

#9
Måleenheten for hardheten er "shore", men den er jo ikke akkurat oppgitt på EU-labelen.
Det er nok ikke sinnsykt dyrt å kjøpe en måler, det er en ganske så enkel innretning.
Edit:
Shoretester finner jeg på ebay til en drøy hundrings


Under mine hastighetstester (utført med originale Tekna-hjul, tomrh's originale 16" og mine 16" IG30) fant jeg stort sett svært stabile tall for sommerdekkene. Noe avvik fra tur og retur pga høydeforskjell etc, men brukte man f.eks. 300Wh på turen kunne man med noen få % feilmargin gjette forbruket på returen.
Men for vinterdekkene var det svært sprikende, så sprikende at jeg egentlig ikke kunne komme til noen konklusjon.
Kjørte da ca 1,5 km, snudde ASAP sulu, og kjørte tilbake. Svingte av, stoppet, resatte osv osv og snudde for ny tur i ny hastighet.
Kjente ingen varme i dekkene med håndflaten, men jeg vil nok tro at varme i dekkene er forklaringen her.
Det kan jo hende at de økte f.eks. 5 grader på turen ned, holdt tempen på turen tilbake og sank disse 5 gradene igjen på den lille stoppen jeg hadde med resetting.
Da blir jo også en vitenskapelig test feil.

Så spørs det jo også om rulletester for sommer og vinterdekk utføres i forskjellige temperaturer...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#10
Sitat fra: nr1rayner på mandag 06. mars 2017, klokken 17:49
Men for vinterdekkene var det svært sprikende, så sprikende at jeg egentlig ikke kunne komme til noen konklusjon..
...men jeg vil nok tro at varme i dekkene er forklaringen her.
Ja, mistenker det jeg også. Kan være at myke vinterdekk varierer i gummihardheten mye mer enn sommerdekk.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 17:25
Hva med slitestyrke, de vil forsvinne temmelig fort når det er varmt.
Mine Nokian WR D4 er merket threadwear 420, det er nå mye bedre enn de fleste sommerdekk.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 17:25
Bremsing på våt asfalt vil også være dårligere enn sommerdekk....
Ikke når de er A- og B-merket på våtgrep slik endel kontinentale vinterdekk er, våtgrepskarakteren er jo målt nettopp ved bremselengde. Men det er riktig for nordiske vinterdekk som typisk er F-merket på våtgrep, disse bør absolutt ikke brukes om sommeren!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kjell Leaf

Bli rullemotstand bare testet på tørr veg eller er det kombinasjon vått/tørt?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Blir testet mot en trommel. Regner med den er tørr.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Det vil nok være tørr trommel ja.
Vil tro det er vesentlig forskjell på nylagt asfalt (som sikkert er ganske likt trommelen) og gammel grov norsk asfalt, som gjør dette med faktisk motstand svært vanskelig.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 17:25
Hmm
Hva med slitestyrke, de vil forsvinne temmelig fort når det er varmt. Tror ikke det skal så fryktelig mange varmegrader til heller.

Bremsing på våt asfalt vil også være dårligere enn sommerdekk....
Sliter ned de gamle vinterdekkene på dieselpurka mi, Bridgestone WS70 på Mondeo. Dette er veldig myke dekk, selv om de er fra - 12.
Ville nok hatt bedre grep med sommerdekk ja, men synes de fungerer veldig bra. Trekker nå 1800 kg med campingvogn bak den. Litt usikker på hvor mange km den har gått siden jeg la de på i vår, men 3-4.000 km må det vel ha blitt. Mulig det har forsvunnet så mye som 1 mm mønster, det vil jeg ikke kalle mye.
Europeiske vinterdekk vil nok holde vesentlig bedre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kristianbergen

Goodyear EfficientGrip Performance 91V, rulle B, våt A, 68 dB (+1,2%):

Merkelig at det alltid er 91V som testes, når disse kommer i 94W (rulle klasse A)

Forhandleren var svært tilbakeholden med å bestille 94W til meg. Har kjørt ca 1000 km med disse, så har ikke merket noen endring da jeg byttet fra continental e.conti


Forbruk sommer- vs vinterdekk: har målt 9% lavere forbruk over en repetert rute på 81 km, sammenliknbare kjøreforhold. Testet da rulle C (vinter) mot rulle B (sommer)

Leaf 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA