Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regler for kommunale parkeringsplasser

Startet av Gnilre, søndag 29. mai 2016, klokken 12:37

« forrige - neste »

Gnilre

Dersom man står på en kommunal parkeringsplass med 3 timer parkeringstid med sin elbil stiller man inn parkeringsuret og slipper å betale avgift.
Men dersom man etter 3 timer ønsker å stå lengre, hva skal man da gjøre ?
1. Gå ut i bilen og flytte parkeringsuret 3 timer frem ?
2. Flytte bilen litt innenfor parkeringsområdet for at ventilene til dekkene skal flytte seg flytte parkeringsuret 3 timer frem ?
3. Snu bilen 180 grader og flytte parkeringsuret 3 timer frem ?
4. Flytte bilen til en annen parkeringsplass i det samme området og flytte parkeringsuret 3 timer frem ?

Når jeg har det behovet benytter jeg meg av alternativ 4, men veldig fint om noen kan opplyse meg om det holder med en av de andre alternativene :-)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

automat

Ingen av dem, hvis man skal følge parkeringsreguleringens intensjon. Jeg tror man må flytte bilen til en annen plass, for å komme unna med det juridisk. (F.eks hvis p-vakten står å ser på at du utfører parkeringstriksingen)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: Gnilre på søndag 29. mai 2016, klokken 12:37
Men dersom man etter 3 timer ønsker å stå lengre, hva skal man da gjøre ?

Etter reglene så må bilen være "i bruk" mellom parkeringene. Så ingen av alternativene du listet opp er lovlige. Du må kjøre bilen ut fra parkeringsplassen/området. Strengt talt burde en runde rundt "kvartalet" holde.

... noe helt annet er hva du kan slippe unna med dersom p-vakten ikke ser deg ;)
Model S 85D

TB

Private plasser kan ha reglar som seier maks tid pr dag, uansett om kjøretøy er flytta i mellomtida. Har og forstått at enkelte phus, typisk kjøpesenter o.l. har lys i taket for å hjelpe til å finne ledig plass. Når du parkerer skifter dette til rødt. Om du står over maks tida vil lyset starte å blinke. Dette slutter så snart plassen blir ledig igjen. Dvs, skal du stå "trykt" her må du flytte bilen til ein annan plass - for at lyset skal slutte å blinke.

For kommunale har eg forstått at om bilen er heilt ute av oppmerka felt, så blir det akseptert som ny parkering.

I praksis vil bilder, og ventilposisjon bli brukt for å avgjere om det er grunnlag for å bøtlegge. Dvs, her kan ein sleppe unna med mykje.

Intensjonen med maks tid er å skape rullering på plassane, og unngå heildagsparkering. I sentrum, og kjøpesenter skal kundane bruke plassane, og ikkje dei som arbeider i sentrum, eller på kjøpesenteret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA