Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dumt spørsmål om tilhenger

Startet av Måkemannen, mandag 23. mai 2016, klokken 00:42

« forrige - neste »

Måkemannen

Ser at Kangoo kan utstyres med hengerfeste og kan dra opptil 374 kilo. Betyr det at man f.eks kan hekte på den minste tyssehengeren og slenge på ca 200kg? (Den har egenvekt på 180) Hva skjer om man dytter på 300kg på hengeren, og hvem sjekker at man ikke lesser på for mye?

Noen som har erfaring med tilhengerbruk på Kangoo?

Fins det ultralette hengere som kan ta mer nyttelast?

kaiat

Det skjer fra tid til annen at det avholdes kontroller mot tilhengerbruk. Jeg har ikke blitt stoppet selv, men tror de har med seg vekt. Veier hengeren over de tillatte 374 kg, blir det bot og formaning. Det har vært mye fokus på bruk av tilhengere de siste årene og det har vært flere kontroller.

Det finnes små tilhengere, gjerne av eldre modell, som veier ganske lite. Har en gammal tilhenger i slekta som veier bare 120 kg. Brenderup har forøvrig en modell som veier 110 kg: http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/house-and-garden/1150-s-600kg-_-1150s

Husk forøvrig at på tilhengere uten bremser, er maks tillatt hastighet 60km/t når aktuell totalvekt (altså så mye som henger og last veier der og da) på hengeren går over 300 kg.

Måkemannen

Sitat fra: kaiat på mandag 23. mai 2016, klokken 08:26
Det skjer fra tid til annen at det avholdes kontroller mot tilhengerbruk. Jeg har ikke blitt stoppet selv, men tror de har med seg vekt. Veier hengeren over de tillatte 374 kg, blir det bot og formaning. Det har vært mye fokus på bruk av tilhengere de siste årene og det har vært flere kontroller.

Det finnes små tilhengere, gjerne av eldre modell, som veier ganske lite. Har en gammal tilhenger i slekta som veier bare 120 kg. Brenderup har forøvrig en modell som veier 110 kg: http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/house-and-garden/1150-s-600kg-_-1150s

Husk forøvrig at på tilhengere uten bremser, er maks tillatt hastighet 60km/t når aktuell totalvekt (altså så mye som henger og last veier der og da) på hengeren går over 300 kg.

Ok, takk for svar!

Peiling på hvorfor det er så lave tillatte hengervekter på elbiler? Bortsett fra at høyere vekt selvsagt går ut over rekkevidden.

kaiat

Det er bare Renault som har satt hengervekten så lav. Om det er for å beskytte drivverk eller noe, er ikke godt å si. Det er ikke noe i veien for at elbiler kan dra tyngre tilhengere enn så, men det kommer an på hva bilfabrikanten bestemmer seg for. Jeg regner egentlig med at dette endrer seg etterhvert. Det tok litt tid før bilfabrikantene begynte å tillate hybridbilene å dra tilhenger også.

asgeirn

Det er kanskje i sammenheng med batterigarantien.

Den har bare 15 HK mindre enn dieselutgaven, 46 Nm høyere dreiemoment, 176 kg høyere totalvekt, men likevel 500 kg lavere vogntogvekt.

Synd egentlig, håper de eller andre produsenter gjør andre vurderinger med tiden.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Måkemannen

Sitat fra: asgeirn på mandag 23. mai 2016, klokken 18:27
Det er kanskje i sammenheng med batterigarantien.

Den har bare 15 HK mindre enn dieselutgaven, 46 Nm høyere dreiemoment, 176 kg høyere totalvekt, men likevel 500 kg lavere vogntogvekt.

Synd egentlig, håper de eller andre produsenter gjør andre vurderinger med tiden.

Er de redde for dype utladninger med tung henger påkoblet? Da hadde det vel vært suspekt med kraftig akselerasjon også?

Irriterende at den eneste (?) elbilen for normale lommebøker setter en så lav grense for hengervekt. Da kunne de like godt latt være å tilby hengerfeste som de andre elbilene.

Joachim@sancon.no

Jeg vurderer en brukt kangoo da jeg ofte har behov for å hente litt lengre byggvare som f.eks 48x98 stendere i forbindelse med et evig oppussingsprosjekt. Jeg er klar over den lave maks vekten, men for meg tror jeg ikke det skal bli noe problem. Bor nært byggvarehusene i området (5km) og kan gjerne kjøre to ganger. 

Problemet er at det er få Kangoo som har hengerfeste, er det slik at man kan ettermontere lovlig på de? Eller må den være levert med hengerfeste?

kaiat

Bilen er typegodkjent med den tillatte tilhengervekten, så det er bare å montere. I oversiktsarket over tekniske spesifikasjoner på Renaults hjemmesider står det faktisk at det på Kangoo Maxi (altså den lange versjonen) er kun mulig å ettermontere tilhengerfeste, det kommer ikke fabrikkmontert. Renault oppgir dessuten en maksimal taklast på 100 kg med orginalt takstativ, så du kan jo få med deg noen planker på den måten også. :)

Joachim@sancon.no

Er det noen spesiell kangoo (år modell/type) for å få lovlig hengerfeste?

nr1rayner

Kangoo var en av bilene jeg så nærmere på før jeg bestemte meg. Det er vel bare Kangoo, Buddy og Model X man får hengerfeste på (som kan trekke henger..).

Selger jeg snakket med den gangen hadde visst ikke vært borti det spørsmålet så mange ganger så måtte undersøke.
Fikk vite at det er KUN i varebil-utgaven man får feste, altså IKKE de med bakseter.
Lurer på om det var noe med kort/lang også, men husker ikke..

384kg er latterlig lavt, men hjelper godt. Min medium store gaupen har bremser og egenvekt på 260kg og 1,4x2,4m platt.
120kg er nok til de gangene man skal frakte vaskemaskin, sofa, kvitte seg med søppel osv, altså mesteparten av det jeg bruker hengeren min til ;)
Nå går da vel mye av det inni en Kangoo da, men har det vært mulig på Leafen hadde det absolutt vært aktuelt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Joachim@sancon.no

Sitat fra: nr1rayner på fredag 22. juli 2016, klokken 13:00
Kangoo var en av bilene jeg så nærmere på før jeg bestemte meg. Det er vel bare Kangoo, Buddy og Model X man får hengerfeste på (som kan trekke henger..).

Selger jeg snakket med den gangen hadde visst ikke vært borti det spørsmålet så mange ganger så måtte undersøke.
Fikk vite at det er KUN i varebil-utgaven man får feste, altså IKKE de med bakseter.
Lurer på om det var noe med kort/lang også, men husker ikke..

384kg er latterlig lavt, men hjelper godt. Min medium store gaupen har bremser og egenvekt på 260kg og 1,4x2,4m platt.
120kg er nok til de gangene man skal frakte vaskemaskin, sofa, kvitte seg med søppel osv, altså mesteparten av det jeg bruker hengeren min til ;)
Nå går da vel mye av det inni en Kangoo da, men har det vært mulig på Leafen hadde det absolutt vært aktuelt..

Kjøper man en bil til 200-250 lapper, så kan man sikkert spandere på seg en lettere henger også. Jeg har sett på nor-trailer sin henger som har 200x122cm kasse. Den koster 5990 inkl nesehjul, og veier 130 kilo. Da har man lovlig 250 laste kapasitet. Man slipper også trøbbel med bremser på henger som trenger vedlikehold etter noen år. Man er vel også lås til Max 60km/t med henger uten bremser, men det er vel greit men en kangoo.

Men jeg skulle absolutt hatt muligheten for 3 seter fremme, slik som på Citröen og Peugeot. Greit å kunne hente begge barna på skolen + sykkel en gang.

I følge websiden til Renault er det bare kort vare utgaven som kan leveres hengerfeste originalt.

nr1rayner

Se der ja, mente det var noe med lengden også  ;)
Klart kan man koste på seg en annen henger.
Kjøpte min for 4 år siden, har ikke gjort noe med bremsene på den. Vurderte henger uten brems den gangen, men stort sett 10" hjul og max 60 km/t med last, så nei..
Men har man behov 2 ganger i året blir det noe annet
For min del blir ikke forskjellen på 120kg og 250kg nevneverdig.
De gangene jeg har bruk for mer enn ca 100kg er henting av ved og grus. Da blir det å starte opp dieselbrakka uansett..
Men, vi har jo forskjellige behov  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Sitat fra: nr1rayner på fredag 22. juli 2016, klokken 13:00
Fikk vite at det er KUN i varebil-utgaven man får feste, altså IKKE de med bakseter.
Lurer på om det var noe med kort/lang også, men husker ikke..

Litt lavere hengervekt (322 kg) på den lange vs. den korte (374 kg). Den lange veier litt mer, så det er sikkert noe der. 5-seteren veier enda litt til, så det hadde nok blitt vel liten henger kanskje dersom hengervekta skulle justeres videre ned.

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 22. juli 2016, klokken 13:11
Man er vel også lås til Max 60km/t med henger uten bremser, men det er vel greit men en kangoo.

Er den aktuelle totalvekten av tilhengeren under 300 kg, kan du holde 80 km/t med ubremset tilhenger også.

nr1rayner

#13
322kg vil si 62kg nyttelast på min henger, det blir lite det.. Da må man i det minste vurdere en lettere henger enn den jeg har, og "i verste fall" en lettvekter uten brems..
Jaja, har man ikke behov for å frakte plater og materialer er selv de minste hengerne utrolig kjekke, slipper å drasse rundt på skitne ting inne i bilen  :)

Gaupen sin billigste har også kassemål 122x200 veier bare 125kg og koster 5.895,-  :P
Sleng på 2 lapper så har den brems og veier fortsatt overkommelige 140kg  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Min henger har egenvekt på 345 kg, så her hadde jeg knapt fått meg handleposene når helgehandelen skal unnagjøres. ;D

Om du skal ha tilhenger til disse Kangoo'ene, kan det være lurt å følge litt med på finn.no. Av og til dukker det opp eldre små tilhengere med svært lav egenvekt. Jeg tror den letteste jeg har sett, veide 90 kg.

Ellers, for den eventyrlystne, jeg har sett eldre Poletta-campingvogner med totalvekt på 380 kg. Du trenger altså ikke Model X til en million for å dra på elbilferie med campingvogn.  ;) (Skjønt det blir nok lettere med Model X med tanke på lademuligheter, rekkevidde og futt i motbakkene...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA