Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dumt spørsmål om tilhenger

Startet av Måkemannen, mandag 23. mai 2016, klokken 00:42

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Sitat fra: nr1rayner på fredag 22. juli 2016, klokken 14:33
Se der ja, mente det var noe med lengden også  ;)
Klart kan man koste på seg en annen henger.
Kjøpte min for 4 år siden, har ikke gjort noe med bremsene på den. Vurderte henger uten brems den gangen, men stort sett 10" hjul og max 60 km/t med last, så nei..
Men har man behov 2 ganger i året blir det noe annet
For min del blir ikke forskjellen på 120kg og 250kg nevneverdig.
De gangene jeg har bruk for mer enn ca 100kg er henting av ved og grus. Da blir det å starte opp dieselbrakka uansett..
Men, vi har jo forskjellige behov  ;)

Hos oss er det dieselbrakka som skal erstattes nå. Den har 1 år igjen til EU, og det er tvilsomt den får noe særlig liv etter den tid. primær bil hos oss er Model S, og jeg vil få en kangoo for mellomlegget mellom den og en Model X.

Har foresten fått et tilbud på en 2014 Model kangoo vare med hengerfeste til 150000, ferdig levert Trondheim. Fristende..

Joachim@sancon.no

Sitat fra: nr1rayner på fredag 22. juli 2016, klokken 18:56
322kg vil si 62kg nyttelast på min henger, det blir lite det.. Da må man i det minste vurdere en lettere henger enn den jeg har, og "i verste fall" en lettvekter uten brems..
Jaja, har man ikke behov for å frakte plater og materialer er selv de minste hengerne utrolig kjekke, slipper å drasse rundt på skitne ting inne i bilen  :)

Gaupen sin billigste har også kassemål 122x200 veier bare 125kg og koster 5.895,-  :P
Sleng på 2 lapper så har den brems og veier fortsatt overkommelige 140kg  :)

Så lenge man kan legge ned fram/bak karmen, så får man med seg de fleste plater. Er vel ingen byggplater som har bredde på mer en 122cm?

nr1rayner

#17
Standard bredde på plater er jo 120, så 122 duger da til mye rart.
Og 200 lengde svelger jo unna mye.
Mange av disse billige hengerne du kun kan ta ned baklem. Men det er jo ingen problem å ha utstikk på 40-50cm.
Planker blir jo værre, men 5-6meters lengder passer uansett bedre på et biltak enn på en liten henger..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Joachim@sancon.no

Har nå hatt kangoo med hengerfeste i ett par måneder og har dradd en brenderup 3250sb med den mange ganger. Avstanden er ca 5km i 30-70'sone og bilen er med henger mye raskere og kvikkere en vår gamle 115hk diesel sharan. Det Går litt strøm og du merker at over 70km/t så går det sakte oppover i hastighet.

Jeg har vel flere ganger vært "noe" over 380kg, men det merkes ikke på kjøre egenskapene.

Nå brukes bilen for det meste i nærmiljøet og det er mye småkjøring og sikkert opp mot 20% av kjøringen er med henger (bygger garasje). Forbruket ser ut til å ligge på 220w/km.

Så trenger du billig bil og muligheter for å dra henger på korte avstander så funker dette. Eneste jeg skulle hatt er lengre lasterom, og tre seter fremme.

Har også bilen tilgjengelig på Nabobil.no, og den er utleid 4 ganger siste par månedene. Hjelper på total økonomien det.... :)

Har nå kjøpt meg lastestativ så jeg slipper å hente henger hos svigers om jeg bare skal ha noe småtteri.

Rlink har jeg gitt opp, da forhandler viste mindre om rlink og kangoo en svigermor.  Eneste ulempe så langt kan se ut til at jeg må ha ladekabel tilkoblet for å bruke tidsstyringen på varme. Finnes det en måte å unnå det?


T-3

Sitat fra: Måkemannen på mandag 23. mai 2016, klokken 08:42
Sitat fra: kaiat på mandag 23. mai 2016, klokken 08:26
Det skjer fra tid til annen at det avholdes kontroller mot tilhengerbruk. Jeg har ikke blitt stoppet selv, men tror de har med seg vekt. Veier hengeren over de tillatte 374 kg, blir det bot og formaning. Det har vært mye fokus på bruk av tilhengere de siste årene og det har vært flere kontroller.

Det finnes små tilhengere, gjerne av eldre modell, som veier ganske lite. Har en gammal tilhenger i slekta som veier bare 120 kg. Brenderup har forøvrig en modell som veier 110 kg: http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/house-and-garden/1150-s-600kg-_-1150s

Husk forøvrig at på tilhengere uten bremser, er maks tillatt hastighet 60km/t når aktuell totalvekt (altså så mye som henger og last veier der og da) på hengeren går over 300 kg.

Ok, takk for svar!

Peiling på hvorfor det er så lave tillatte hengervekter på elbiler? Bortsett fra at høyere vekt selvsagt går ut over rekkevidden.

Fikk en forklaring fra en bilselger på dette, men selvfølgelig (pga bilselger) ikke sikkert at det er sant: De fleste elbiler har ikke gear, så den ekstra belastningen med henger blir for mye for de fleste elbiler. Kan selv si at min Golf GTE som drar 1500kg henger bruker gearene fullt ut, også nå den går i ren EL modus. Så kanskje det har noe for seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA