Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kortere rekkevidde ved å bruke CC

Startet av EV-FTW, mandag 02. mai 2016, klokken 09:59

« forrige - neste »

EV-FTW

Bruker cruice controllen mye strøm?
På en langtur, vil det være mer lønnsomt å kjøre jevnt selv, eller bruke CC?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Har testet dette med 1. gen Leaf. Brukte CC + Eco og sammenlignet med bare å kjøre i Eco på samme strekning under ellers tilnærmet like forhold og fart. CC bruker litt mer strøm, det var snakk om ca. en kilometer på 42 km pendlestrekning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

3irikur

Tror det handler om hvor flink du selv er til å kjøre. Jeg tror at jeg alt for ofte blir fristet til å trykke litt ekstra, så cc hadde nok vært flinkere enn meg.

Jeg bruker nesten alltid limiter som alternativ, så jeg tror jeg uansett klarer meg bedre enn cc :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

nr1rayner

Ref. denne testen min så bruker man minst energi med jevn fart. Det er jo her satt litt på spissen, men..
Slik sett burde CC kjøre billigst, gitt samme snitthastighet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: Øystein K på mandag 02. mai 2016, klokken 09:59
Bruker cruice controllen mye strøm?
På en langtur, vil det være mer lønnsomt å kjøre jevnt selv, eller bruke CC?
Eid Leaf presis ett år, og passert dovrefjell 8 ganger (Bor i Trondheim), så kjørt en del langturer.
Jeg har ikke klart å måle at jeg over lange strekk får til å kjøre mer lønnsomt enn hva CC gjør.
Så, legg inn CC og nyt turen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Østfold

Bruker stort sett cc til daglig på motorveien pendling til jobb - det er rett og slett for behagelig til at jeg ville brydd meg med å forsøke å kjøre billiger uten.

Kjørte over fjellet til Vestlandet i påsken og da merket jeg meg at cc brukte vel mye kapasitet på kupert vei, samtidig som batteriet ble lovlig varmt (var på streken før rødt). Så over fjellet kjører jeg uten cc, og det kan jeg anbefale av egen erfaring :-)

(har ny 30KW tekna 12000km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA