Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kontraktsbrudd fra forhandlers side?

Startet av elektrikern, søndag 01. mai 2016, klokken 19:31

« forrige - neste »

elektrikern

Hej!

Köpte nyligen en Nissan Leaf 2015 modell fra en forhandler i oslo området.
Bilen är i väldigt fin stand och vi är superförnöyde med själva bilen.
Bilen som vi skulle köpa hade de ikke inne (demo bil) men vi fick se på en identisk bil (stand, km, utstyr).
Vi blev såpass imponerade att vi skrev kontrakt för demobilen.

Nu kommer till problemet:
Enligt säljaren så skulle bilen ha gått ca 7500 km eller mindre, och att bilen skulle ha gått mindra än tidligare sagt var ju bara positivt.
Vi var och hämtade bilen förra veckan, och fick som vanligt väldigt bra service av forhandlern som gick igenom och visade funktioner och utstyr i bilen.
Jag gick runt och såg över bilen för skador etc men kunde inte hitta något.
Allt i orden tänkte vi och tackade forhandlern för en trevlig handel och körde hemåt.

När vi väl var hemma så oppdager jag att km standen inte alls stemmer, den är inte gått 7500 km eller mindre, den har gått nästan gått 8700 km.
Ringer forhandlern samma dag och påpeker dette, och får till svar att detta ikke var några problem för bilen och service etc. Så det var inget att tänka på. Snabbt bytte han ämne och frågade om bilen var fin och köra etc.
Något förvirrad sa vi ha det och la på.

Men kunde inte hjälpa att jag känner mig lurt.
Jag har faktiskt skrivit ett kontrakt på en bil som ska ha gått 7500 km inte 8700 km.

Dagen efter sendte jag ett mail till forhandler och sa detta.
Att jag kände mig lurad och missfornöjd och självklart krävde jag kompensation för detta.

Som svar så fick jag att jag kunde få 50 öre i kompensation per km som den hade gått över det som stod i kontrakten, pengar som jag kunde få i avslag på service etc.

Personligen så tycker jag att 50 öre per km är direkte useriöst, det handlar strängt tatt faktiskt om ett kontraktsbrudd fra forhandlers sida. Och jag anser att en bättre kompensation än 50 öre/km är på sin plats.

Vad syns dere? Är det en fair deal fra forhandlers side eller ska jag stå på mitt och kräva större kompensation?

är det noe som jeg kan bruke till min fordel? tekniskt med bilen, kjöpslov etc. uppskattar den info som jag kan få!

Mvh Förnöjd Leaf bruker, missförnöjd bilkjöper.

Elektrikern!

arthur

Jeg ville ha krevd en gratis service som kompensasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlavEmil

Kor langt vart det sagt at demobilen du skulle kjøpe hadde køyrd? Du skriv "att bilen skulle ha gått mindra än tidligare sagt var ju bara positivt".

Ved kontraktsbrott har seljar rett til å utbetre feilen. Dersom dei ikkje klarar det på 3 forsøk, kan du heve kjøpet. For høg km-stand kan sjølvsagt ikkje fiksast, dermed kan du forsøke deg på å kreve heving. Om feilen er grov nok til at du vil vinne fram med det i retten om seljar nektar, eg eg ikkje sikker på.

Eg veit iallefall godt kva eg ville gjort: Absolutt ingenting. Men klart, om du alt har fått tilbod om 600,- i rabatt på første service, er det jo berre å ta imot. Evt prøve å "prute" til deg heile førstegangsservicen gratis eller noko slikt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elektrikern

Kor langt vart det sagt at demobilen du skulle kjøpe hadde køyrd?

Enligt selger så skall bilen ha gått max 7500 km eller mindre, han var ikke helt sikker (en annan selger som hade bilen ut på demo). Vi skrev kontrakt där det står att bilen ska ha gått 7500 km.
När vi får bilen så står det på km teller att bilen har gått 8660 km.

Har ikke lyst till og heve kjöpet engentligen. Men man kanske kan bruke det som en hållhake mot selger för att få igenom en gratis service. Man skulle eventullt kunne ta det videre med hans sjef etc för och se vad man får för respons där.

Nästa service gratis skulle jag varit förnöjd med. 600 kr i avslag på service där jag troligtvis uansett må ut med 2500-3500 efter avslag syns jag er latterligt. Bilen har ju trotsallt gått 15% mer en det som står i skrivit kontrakt.

Jag får väl kriga till mig en gratis service helt enkelt!

OlavEmil

Er service på Leaf så dyrt? :o

Lukke til uansett :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns ikke 50 øre per km er veldig urimelig. Det er nok ikke langt unna det verditapet du har hatt. Men jeg ville hvert fall sørget for å få det inn på konto, slik at du står fritt til hvor du velger å ta service.

Jeg ville kanskje vurdert å prute på satsen til 1 kr per km. Da er i hvert fall hele verditapet dekket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Et avvik som det her dreier seg om vil ikke gi rett til heving av kjøpet, men en kompensasjon er absolutt på sin plass. En service betyr minst i penger tapt for forhandler, men betyr mye for en kjøper (en krone spart er en krone spart) så gå for en kompensasjon som relativt sett betyr minst for forhandler, men akkurat like mye for deg som en kompensasjon i rene penger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AmocoCadiz

Selvsagt surt når ikke forhold før kjøp ikke stemmer med bilen etter kjøp.

Dog var det en forholdsvis lav forskjell i antall kjørte km, så lite forskjell viser seg nok ingen steder på bilen i form av slitasje eller lignende.
Som elbileier vil du sannsynligvis kjøre mye mer en antatt med bilen, etter noen uker er dette glemt, og har ingen betydning.
Jeg ville tatt km kompensasjonen som tilbudt og vært fornøyd med bilen, bedre det enn å ergre seg over småting.

Electrix

Det er irriterende med feil opplysninger, men jeg synes kompensasjonen som tilbys høres grei ut. En typisk problemstilling i slike saker er hvor stor ulempen er, dersom du like vel ville kjøpt bilen til den prisen med den kilometerstanden er det litt begrenset hvor mye du kan krangle. Forhandler kan da likegodt tilby å ta tilbake bilen mot at du betaler for kilometerne du har kjørt, som også må sies å være en rimelig ordning. Det viser seg jo også at disse bilene har minimale slitasjeproblemer, og lite servicebehov.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA