Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den nye laderen på Mortensrud i Oslo er super, men...

Startet av Østfold, mandag 18. april 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Østfold

Bruker den nye hurtigladeren på Mortensrud stort sett daglig, da det er litt manko på hurtigladere ut av Oslo sydover på E6. Jada, hurtigladeren på McD Vestby Nord er greit plassert, men den har bare to tilgjengelige ladere og det er fort gjort at begge er opptatt og at det oppstår ladekø.

Det er noen issues med Mortensrud:

1) Når det har regnet er det alltid en diger vanndam foran laderen, og det regner en del i Oslo, så du trenger gjerne litt lange armer for å ikke bli våt på beina (det er ikke alle som kjører med slagstøvler til jobb).

2) Det er bare 3 hurtigladere, og nå har Mortensrud blitt så populær at alle ladeplassene til tider er opptatt. Har heldigvis sluppet å vente, men behovet for ladere ut av byen sørover ser ut til å være litt større enn kapasiteten allerede nå.

3) Slik ladestasjonen er plassert må jeg stort sett rygge ut i trafikken som går ut og inn til de vanlige pumpene, noe fossilbilene heldigvis slipper. Dersom planleggerne av ladestasjonen hadde lekt seg en time eller to med en enkel skalamodell i papir, så ville de skjønt at det hadde gått mye bedre om ladestasjonen var snudd 180 grader - da ville man fått langt mindre konflikter. Og hvorfor kan ikke hurtigladere være "drive through" - altså at du ikke må rygge alle steder. Hm. Tenk om noen hadde funnet opp ladestasjoner for el-biler  med langsgående øyer istedenfor øyer du må rygge inntil eller kjøre med snuten inntil? Det hadde vært en ganske revolusjonerende tanke  ;)

Trekkoppbil

I framtida trur jeg vi ser en helt annen måte å bygge ladeplasser på:
Når man skal bygge ladeplasser, så tipper jeg at man bare bestiller opp ei høyspentlinje, og en trafo med plenty kapasitet, så setter man opp en drøss med hurtigladere, og gjør plass så man kan skalere opp med enda flere hurtigladere etterhvert.

Da vil det stilles krav til plassutnyttelse og trafikkflyt.

De er kanskje bra om vi sier i fra?

Et problem med mange ladestasjoner, er at de ikke har beskyttelse mot regn. Ladeportene skal ikke bli våte.

For 40 år sida var det over 4000 bensinstasjoner her i landet. Nå er kanskje en 3.del igjen. Det jeg kunne ønske meg, var at vi fikk hurtigladere i alle små bygder som hadde bensinstasjoner før, og at man kan lade under tak som står igjen etter de gamle pumpene.
Men på sikt blir det kanskje noen få og store ladeplasser.

Østfold

Ja, en eller annen gang i framtiden så bygger de sikkert ladestasjoner på en helt annen måte enn idag, men med ganske enkle designendringer så kunne det blitt bedre allerede idag.

Det er jo ganske klønete å bygge en ladestasjon som krever at du må rygge ut i trafikk som kommer i begge retninger slik de har gjort på Mortensrud. Du skal ha ganske god oversikt begge veier, og det er upraktisk spesielt på vinteren hvis du har litt redusert sikt.

Hva er problemet med å bygge ladeøyer som er langsgående og ikke tverrgående? Disse folka som bygger ladestasjoner for el-bil har åpenbart ikke sett det praktiske i at man kan kjøre igjennom uten å rygge. Du finner vel neppe en bensinpumpe som er bygget slik noe sted, og på tross av dette er alle (?) ladestasjoner bygget slik at du må rygge for å komme inn eller ut av ladastasjonen. Ladestasjonen på Vestby Nord er jo designet like teit - du må rygge ut i trafikk for å komme ut av stasjonen - klønete å komme inn også fordi køen inn sperrer for tilgangen inn til ladestasjonen. Igjen så hadde litt enkel eksperimentering med en skalamodell avslørt problemet.

Østfold

Skjønner at mitt forslag om langsgående ladeøyer ikke var en høydare og at folk flest er fornøyd med å kjøre inn og rygge ut på på tverrstilte ladeøyer?

Her om dagen noterte jeg 6 biler som ønsket lading på Mortensrud samtidig. Det forteller at det er rom for flere lademuligheter ut av Oslo sørover. Dersom jeg benytter bensinbil har jeg 10-12 muligheter. Det mangler 10 før el-bilister har samme tilgjengelighet som fossil-billister.

Ettersom det ennå tar lenger tid å fylle tanken på en el-bil enn en fossilbil vil jeg ha ladestasjoner på et sted hvor jeg kan gjøre noe annet enn å fylle bensin :-)

bob-bob

Sitat fra: Østfold på torsdag 28. april 2016, klokken 23:26
Skjønner at mitt forslag om langsgående ladeøyer ikke var en høydare og at folk flest er fornøyd med å kjøre inn og rygge ut på på tverrstilte ladeøyer?

Her om dagen noterte jeg 6 biler som ønsket lading på Mortensrud samtidig. Det forteller at det er rom for flere lademuligheter ut av Oslo sørover. Dersom jeg benytter bensinbil har jeg 10-12 muligheter. Det mangler 10 før el-bilister har samme tilgjengelighet som fossil-billister.

Ettersom det ennå tar lenger tid å fylle tanken på en el-bil enn en fossilbil vil jeg ha ladestasjoner på et sted hvor jeg kan gjøre noe annet enn å fylle bensin :-)

Synes tanken din er god , jeg  !  ;)

Robert Sund

Det er nok litt fordi hverken myndigheter eller utbyggere tar det helt seriøst, og det krever plass.

Jeg har ofte forundret meg over hvor lite kunnskap og erfaring som utveksles mellom bransjer, selv ikke når noen andre skal gjøre akkurat det samme. Det samme gjelder sikkert her også, å fylle strøm eller bensin på en bil skal løse de samme problemene. Kanskje de ser på det mer som parkering?

Hurtiglading der "pumpene" er plassert som drivstoffpumper løser ikke bare trafikale problemer, det løser problemet med forskjellig plassering av påfyllingspunkt på bilene, på samme måte som for fossilbiler. Det løser også problemet med fyllig av biler som trekker henger eller campingvogn, som for fossilbiler.

fredag

#6
Sitat fra: Østfold på mandag 18. april 2016, klokken 22:46
Ja, en eller annen gang i framtiden så bygger de sikkert ladestasjoner på en helt annen måte enn idag, men med ganske enkle designendringer så kunne det blitt bedre allerede idag.

Det er jo ganske klønete å bygge en ladestasjon som krever at du må rygge ut i trafikk som kommer i begge retninger slik de har gjort på Mortensrud. Du skal ha ganske god oversikt begge veier, og det er upraktisk spesielt på vinteren hvis du har litt redusert sikt.

Hva er problemet med å bygge ladeøyer som er langsgående og ikke tverrgående? Disse folka som bygger ladestasjoner for el-bil har åpenbart ikke sett det praktiske i at man kan kjøre igjennom uten å rygge. Du finner vel neppe en bensinpumpe som er bygget slik noe sted, og på tross av dette er alle (?) ladestasjoner bygget slik at du må rygge for å komme inn eller ut av ladastasjonen. Ladestasjonen på Vestby Nord er jo designet like teit - du må rygge ut i trafikk for å komme ut av stasjonen - klønete å komme inn også fordi køen inn sperrer for tilgangen inn til ladestasjonen. Igjen så hadde litt enkel eksperimentering med en skalamodell avslørt problemet.

Du mener noe sånt som dette? Allerede forberedt for 150kW lading...

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Sitat fra: Sven-E på søndag 01. mai 2016, klokken 00:52
Sitat fra: Østfold på mandag 18. april 2016, klokken 21:15
Og hvorfor kan ikke hurtigladere være "drive through" - altså at du ikke må rygge alle steder. Hm. Tenk om noen hadde funnet opp ladestasjoner for el-biler  med langsgående øyer istedenfor øyer du må rygge inntil eller kjøre med snuten inntil? Det hadde vært en ganske revolusjonerende tanke  ;)




  • Dette tar mer plass på parkeringsplassen.
  • Det blir flere grøfter å legge kabler i, sammenlignet med bare en.
  • Mer komplisert å asfaltere etterpå.
  • Og snørydding vil ta mer tid.

De fleste har vel litt rygging som en del av praktisk førerprøve, så det bør være overkommelig å rygge litt også hver gang man skal lade.

weld77

Sitat fra: RaBalder på søndag 01. mai 2016, klokken 09:26
De fleste har vel litt rygging som en del av praktisk førerprøve, så det bør være overkommelig å rygge litt også hver gang man skal lade.

Basert på empiri (dog kun 1 datapunkt i obervasjonsserien) fra SC Lillehammer nå i helgen så tyder ting på at påstanden din ikke medfører riktighet. Gir felgene på den bilen en uke - 14 dager før de ser helt herpa ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA