Ang. forskjellen mellom maks og min 3,62 og 3,16 V - 0,46 V i forskjell - er ikkje det mykje?
Ja litt enig. La spesielt merke til at bare nedre spenningsnivå flyttet seg nedover mens øvre holdt seg ganske stabil. Skilpadda kom ved 10% SoC, da lå spenningen rundt ca. 3,6-3,7V med lite spredning. Ved ca. 5-6% SoC så lå nedre på rundt 3,4V og øvre på 3,65.
Det kan forklares ved spenningskurven som knekker ved ca. 3,6V til høyre i diagrammet. Cellene som kommer forbi knekkpunktet mister raskt spenning. Det er derfor ikke så mange Ah å hente på nedjustering av nedre cellespenningsgrense (men kanskje nok til å unngå garantikrav). Det er nærliggende å tro at det var en tilsvarende indre BMS kalibrering som
skjedde med bobakka der verkstedet sin siste batterimåling var mye bedre enn den første.

Dermed vil det faktisk meir skade å tømme ein trilling som har gått langt / har eit slitt batteri - enn ein med opprinnelig buffer grense.
Nå er LEV50 fabrikktestet med utladning til 2,75V og klarte 1500 sykluser ned til 81%, så det er nok ikke så veldig skadelig.
Som referanse har vi Malm fra Portugal sin youtube-video. Legg merke til at han har høyere nedre cellespenning enn meg (3,255V) idét han går tom. Han har ved flere anledninger opplyst på myimiev-forumet at bilen stopper så snart en av cellene når 3,25V, uansett balansering.
https://youtu.be/PkWW5w2e4XU