Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet versus garanti

Startet av MyIMiev, mandag 19. oktober 2015, klokken 13:49

« forrige - neste »

MyIMiev

Hei ! Vi har en 2011 modell IMiev med ca 64000 km på telleren. Bilen funker bra og har vært inne hos Motorforum i Bergen ihht. serviceplan. Garantien på batteriet/bil går ut i mars-2016 og vi ønsket å få dette sjekket på siste service 13.10.2015. Motorforum gir kun ut en skritlig rapport på batteripakken der laveste og høyeste batterispenning vises. I vårt tilfelle var den laveste spenningen på 1 batteri (battery cell minimum voltage) 4,085 Volt og de andre 17 hadde høyeste ( battery cell maximum voltage) 4,095 Volt. Denne testen ble også utført 11.11.2014 og da var min 4,090 og max 4,095. Mao. kun marginal forskjell på min volt. Vårt spørsmål er hvordan kan dette sammenlignes med garantien som beskrives som 80% av 48 KWh (nytt batteri) ?
vi har vært i kontakt med NAF som bekrefter at de kan ta en garanti-utløps test på elbiler, men det avhenger jo litt av hvordan rest-kapasiteten måles.
Noen andre her på forumet som har stillet samme spørsmål ?
mvh JohnS

tomrh

Dette er nok ubrukelig, sier ingenting om kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emagic

Vi har en som har passert 75.000 som skal inn til uka for sjekk.   Vi synes å merke at den bruker opp batteri langt raskere enn før, men usikker på om det er batteriet eller om det er trege bremser...   Forhjulene ruller ikke akkurat smooth rundt når bilen er jekka for å si det slik.

I tillegg ser det ut til at AC kompressoren muligens er i ferd med å feile, mulig den bare er løs.

Jeg kommer tilbake med mer info.

emagic

goggo

Sitat fra: MyIMiev på mandag 19. oktober 2015, klokken 13:49
Vårt spørsmål er hvordan kan dette sammenlignes med garantien som beskrives som 80% av 48 KWh (nytt batteri) ?
vi har vært i kontakt med NAF som bekrefter at de kan ta en garanti-utløps test på elbiler, men det avhenger jo litt av hvordan rest-kapasiteten måles.
Noen andre her på forumet som har stillet samme spørsmål ?

Det skal vel være 16 KWh, og ikke 48. Antar det var en trykkleif...

Men dette er et veldig aktuellt spørsmål, som mange av oss gjerne skulle hatt et svar på :)

Bekreftet NAF at kapasitetstest på høyspentbatteriet var en del av deres garanti-utløps test?
I såfall håper jeg at noen tar denne testen hos NAF og deler erfaring med oss andre her på forumet.
Kanskje  jeg bør melde meg inn i NAF i stedet for Elbilforeningen, gitt...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

tomrh

#4
Sitat fra: emagic på lørdag 31. oktober 2015, klokken 17:40
I tillegg ser det ut til at AC kompressoren muligens er i ferd med å feile, mulig den bare er løs.
Skjedde med vår mjau tidligere i år, har egen tråd på det. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22824.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MyIMiev

Hei igjen !
Har nå fått et "bedre" svar fra NAF om at deres garantiutløps test ikke inkluderer driftsbatteriene på elbiler. Mao ikke spesiellt verdifull for oss elbil eiere. Jeg har kontaktet importør Mitsubishi Motors Company Norge (MMC) for å få vite hvordan dette kan gjøres. Deres svar var som følger :

Ja, det er riktig at det er gitt en kapasitetsgaranti på bilene.
Prosedyren for denne utmålingen er gitt av produsent og må gjennom føres ved mistanke om redusert kapasitet på verkstedet.

Dersom det er mistanke om redusert kapasitet, kan alle våre forhandlere utføre denne prosessen. Det er ikke mulig å «hente» ut dette, men prosedyreorientert.
Navnet på prosedyren er: DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT

Mitt spørsmål og MMC's svar videre:

Hei igjen Gran & takk for hurtig svar !

Hvis prosedyren kan utføres av alle forhandlere, burde man da ikke kunne skrive den ut, evnt ta en "print screen" som dokumentasjon ?

Eieren stiller jo litt svakt hvis man ikke har argumenter/dokumentasjon i en eventuell garantisak.

mvh

John Steiner

Hei,

Det er ikke vanlig å gjennomføre denne da det er sjeldent spørsmål om redusert kapasitet.
Når denne prosedyren er riktig utført kan det hentes ut dokumentasjon på tallene i denne som selvsagt er en nødvendighet i garantirelaterte saker.


Som konklusjon kommer jeg til å be om en sjekk vedrørende mistanke om redusert når bilen skal inn til kampanje for batteriramme/braketter nå i desember.

emagic

Da har vår vært inne i dag.  Den er 2011 modell, kjørt ca 76.000 km.

Akkurat HVA de har gjort er jo litt vanskelig å si, det står "utført batteritest" på fakturaen.

De måtte ha bilen i to dager, så noe har den nok bedrevet tiden med i natt :-)

De eneste interessante tallene på rapporten er ladestatus (SOC) på 97,5% og "Battery current capacity" på 40,8Ah.  Bilen har 6800 driftstimer

Jeg innbiller meg faktisk at battery capacity har vært lavere på tidligere
målinger, skal se om jeg kan finne noen gamle papirer her.

Verkstedmannen mente at 40,8 var "midt på treet" på hva som var definert som "innafor".

"Følelsesmessig" føler vi at bilen ikke går like langt som før,  det var grunnen til at vi leverte den inn for sjekk.

Vi bemerket også at det virket som om AC aggregatet "gryntet" litt når det startet, og det ble også fikset, det hadde vært ganske løst, noe som er en kjent sak.

emagic


tomrh

Sitat fra: emagic på fredag 06. november 2015, klokken 19:35
Verkstedmannen mente at 40,8 var "midt på treet" på hva som var definert som "innafor".
Du kan jo selv vurdere litt ut fra dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18126.msg293034.html#msg293034
Selv fikk jeg målt 40,4 Ah nå ved 100', noe verkstedmannen var imponert over og nesten angret litt på at han selv kjøpte e-Up.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bobakka

Jeg fikk målt 44 Ah med 95000 km på telleren. Dette er klart feil, og det vil si at målingene ikke er å stole på.

I fjor ble batteriet målt til ca. 40 Ah.

Hva gjør vi med at den eneste som kan si om vi har mistet for mye kapasitet beviselig er feil.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

emagic

Da har jeg gravd i arkivene:
8 mars 2012: "20.000 service" på 16505 km:  46,8Ah ved 98,5% SOC  1495 driftstimer
14 mars 2014 : "3 års service" på 49540 km:  43,3Ah ved 97,5% SOC 4436 driftstimer
6 november 2015 :                      76252 km:  40,8Ah ved 97,5% SOC 6765 driftstimer

Det går iallefall nedover...

emagic


SUNPWRD

Vet ikke om dette bidrar til klarhet eller forvirring, men poster likevel mine teoretiske beregninger rundt batterikapasitet i håp om at det bidrar til klarhet  :D:

                  
   2014 C-Zero batterikapasitet (80 celler)               
                  
   Annonsert batterikapasitet   14500 Watt timer (P) = (14,5kWh)     I = P / U (effektloven)
                                                                                                     I = strøm, Ampere
   Målt batterispenning   330   Volt (V) (Målt med caniOn app)          P = effekt, Watt
                                                                                                     U = spenning, Volt
   Amperetimetall (100%) (I)   43,93939394 Ah (A)         
                  
   95 %   41,74242424 Ah            
                  
   90 %   37,56818182 Ah            
                  
   85 %   37,34848485 Ah            
                  
   80 %   35,15151515 Ah            
                  
   75 %   32,95454545 Ah            
                  
   70 %   30,75757576 Ah            
                  
   65 %   28,56060606 Ah            
                  
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

emagic

Sitat fra: emagic på fredag 06. november 2015, klokken 21:28
Da har jeg gravd i arkivene:
8 mars 2012: "20.000 service" på 16505 km:  46,8Ah ved 98,5% SOC  1495 driftstimer
14 mars 2014 : "3 års service" på 49540 km:  43,3Ah ved 97,5% SOC 4436 driftstimer
6 november 2015 :                      76252 km:  40,8Ah ved 97,5% SOC 6765 driftstimer


Da har bilen vært til siste sjekk før garantien går ut om noen dager

3 mars 2016 "100.000 service" på 81731 km 40,3ah ved 96% SOC 7396 driftstimer

emagic

pwb

Sitat fra: emagic på mandag 07. mars 2016, klokken 21:51

Da har bilen vært til siste sjekk før garantien går ut om noen dager

3 mars 2016 "100.000 service" på 81731 km 40,3ah ved 96% SOC 7396 driftstimer

emagic

er driftstimer også med lading? Eller står du så mye i kø at gjenomsnitt km/t er 11?

MyIMiev

Hei !
Jeg burde kanskje ha svart tidligere siden tråden ble startet av meg, men har nå litt mer info fra vår bil.
Som nevnt tidligere en 2011 modell med pt. ca 72.000 km på telleren. Garantien gikk akkurat ut nå i mars og jeg fikk tatt en batteritest på slutten av fjordåret (2015) ifm en service. Ved å be om test utført med programvaren over "DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT" fikk vi ut følgende verdier.
Battery current capacity 42,3 Ah
Battery remaining capacity 41,3 Ah.
Minimum spenning på batteriene 4,085 V og maximum 4,095 V, en forskjell på 0,010 V over 88 batterier skulle være bra.
Hvis jeg bruker gjennomsnittet på batteriene 4.090 V x 88 celler får jeg 359.92 volt. Settes dette inn i formelen Kwh = 41,3 Ah x 359,92 V / 1000 = 14,86
Utfra garantien på 80% (av 16 KWh brutto ) etter 5 år sier jeg meg rimelig fornøyd.
Det bør understrekes at undertegnede ikke er elektroingeniør og at mine beregninger kan inneholde feil. I så fall regner jeg med at forumet vil fortelle meg det ;D JohnS

tomrh

Spenningen på en celle er litt over 4V bare når den er fullt oppladet.
Etterhvert som den lades ut, synker spenningen til ca. 3,7V (påtrykt nominell spenning) og flater nesten ut helt til den nærmer seg utladet da den begynner å synke bratt igjen. Når en av de 88 cellene når ned i 3,25V stopper bilen.

Altså er det 3,7V man bør bruke. Nytt batteri på 48Ah har kapasitet 3,7*88*48= 15,6 kWh
Ditt batteri har 3,7*88*41,3 = 13,4 kWh.

Forøvrig er 41,3 Ah et bra kapasitetstall for en 2011-mod gått over 70.000! Andre her har fått under 40 Ah.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA