Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange km får dere på display når fulladet?

Startet av Myrvang, søndag 27. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mai 2016, klokken 08:08
Målingene mine fra servicer viser en nedadgående ca. lineær trend på 0,76 Ah pr. 10.000 km med nullpunkt i 48 Ah (nytt batteri). Jeg hadde 40,4 Ah ved 100.886 km. Så nå ved ca. 113.500 km skal jeg da ha ca. 39,4 Ah eller 18% tap.

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 24. mai 2016, klokken 00:18
Hva er er din faktiske  sirka makskjørelengde vinter og sommer nå med slikt tap?
Jeg klarer fremdeles tur/retur jobb uten lading (2 x 42 km mest i 90-sone) dersom det er minst 6-7 pluss ute, bilen er forvarmet, det er klarvær og jeg kjører omtrent uten varme. Da bilen var ny kunne jeg kjøre denne strekningen 3 ganger på en varm sommerdag husker jeg, var en gang jeg måtte returnere til Trondheim igjen fordi jeg hadde glemt noe.

Somrene 2012 og 2013, før hurtigladeren på Orkanger kom, kjørte jeg ofte fra Trondheim til hytta vår i Rindal, det er ca. 10 mil og 240 meter netto stigning. Kunne typisk komme fram med 1-2 gjenværende streker på en sommerdag. Jeg prøvde meg på det en gang i fjor sommer men fikk rekkeviddeangst så det holdt, karret meg såviiidt fram med skilpadde. Nå dropper jeg ikke hurtigladeren på Orkanger lengre.

Om vinteren går den jo kortere uansett, vi aksepterer bare lav GOM og legger ikke ut på noen lange turer. Men vet at da bilen var ny kunne vi kjøre hjemmefra til Stjørdal sentrum, handle og kjøre hjem igjen (2 x 10 km) på 5 streker i sprengkulde og varmen på fullt. I vinter gikk det alltid 6 streker. På samme måte, fra Trondheim og hjem (42 km, 100 meter netto stigning) holdt det vanligvis med 10 streker i vinterkulda, men nå bør vi ha 12 for å være helt sikre.
Fint med utfyllende info og kjøre erfaringer.
Så da lå den ca 5-6% over minimumstapet for å få en ev. garanti på batteriet, hvis det var 100000km garantifrist på den årsmodellen dere har?
Batterigarantien utløses vel i praksis uansett kun hvis alvorligere tap/feil på batteri, slik som bkv refererer til.

Er også interessant å høre den videre utviklingen av hvordan elbilbatteri eldes, om det fortsetter linjært eller ikke, hvor mange år de har brukbar kjørelengde, de første års domedagsprofetier om batteri slutt etter noen år er i hvertfall grundig tilbakevist.

Ang. måling på batteri på service, er det annenhvert år. Trodde jeg skulle få en utskrift av batteritilstand, men det bl e ikke levert, og var meget vansklig å få printet i ettertid.
Jeg var i følge merkeverkstedet den første som spurte om å få ut dette (dette var februar 2016...)

tomrh

#46
Garanti min 80% innen 5 år / 100.000 km ja, det som kom først. Diagnoseprogrammet de brukte har ikke utskriftsmulighet. Verksmester tok bilde av skjermen med mobilen første gangen og sendte på mail.  :D Senere har jeg fått det skrevet ned på serviceskjemaet.

Nyere trillingbatteri (2013 og nyere) har LEV50N celler som skal eldes 2-3 ganger saktere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:17
Garanti min 80% innen 5 år / 100.000 km ja, det som kom først. Diagnoseprogrammet de brukte har ikke utskriftsmulighet. Verksmester tok bilde av skjermen med mobilen første gangen og sendte på mail.  :D Senere har jeg fått det skrevet ned på serviceskjemaet.

Nyere trillingbatteri (2013 og nyere) har LEV50N celler som skal eldes 2-3 ganger saktere.
Smart å få screenshottet batteridiagnosen fra verkstedet.

Tror det er lurt å ha det, selv om man kan gjøre egne diagnoser fra EvBatmon.
Regner med at importør kun godtar sine egne batteridiagnoser ved ev. garanti spørsmål, selv om egne målinger fra Canion og Evbatmon kan styrke ev negative utviklinger.

TB

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:14
Ang. måling på batteri på service, er det annenhvert år. Trodde jeg skulle få en utskrift av batteritilstand, men det bl e ikke levert, og var meget vansklig å få printet i ettertid.
Jeg var i følge merkeverkstedet den første som spurte om å få ut dette (dette var februar 2016...)
Virkar å være vanlig... Dette har eg bedt om på 1 års service, i 2013, og på 3 år service i 2015. I begge tilfeller vart det "gløymt" eller "var ikkje mulig".... I 2015 bad eg om at dei skulle ta bilde av skjermen, men nei...

Ingen skjema, eller rapport - eller Ah verdi. Berre "ok"...

I følge eigen måling med EvBatMon er tapet ca 17% - og bilen er no 4 år. Bytte av batteri er dermed lite sannsynlig (om ikkje ein feil skulle brått oppstå siste året).
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eliasz Perun

Min viser 140 km. Men kona min er ecokjøring mester

FrkMia

Får aldri mer en maks 125. Og det når varmeapp. står på grønn. Så fort jeg setter på AC eller varme synker den til 100. Men jeg bor utsiden av byn med en del bakker før jeg parkerer og lader, det har vel endel å si.
2015 I-MiEV

elekTrond

Sitat fra: Dani Jacobsen på søndag 22. mai 2016, klokken 19:04
Når man bor i et flat land som lille Danmark og det er varmt i vejret så kan man rulle langt på medvind. :)

   
Bilde #1: Dani @ 175 km/GOM                                  Bilde #2: Dani @ 175 km/GOM aftermath
Sitat fra: 65lars på mandag 23. mai 2016, klokken 14:57
Hmmm  :D
Vet ikke hvordan bil Dani kjører - men er det en trilling?

Og at bruisepristine får 158...på Mjauen sin.  Har den bedre batterier en Zeroen?
Gjør det noen forskjell om man lader på 8 amp eller 14?  Jeg lader til kladden blinker, men har ikke kommet over 117 foreløpig.


Dani troller med deg, Lars! Neida, han gjør ikke det. Derimot kjører han rundt med et ekstra batteri i baksetet, og da har det lett for å ende slik som på bildet over til høyre.  :o Den observante vil legge merke til at airbag-lampa i bilde #1 er utløst!  ::)

2) Mjau, MiEV fra '12/13--> har én KWH og ti NEDC km mer enn de stemoderlig behandlede fransøsene.

3) Jo sénere du lader, jo nærmere nominell kapasitet kommer du. Samme gjelder utladingstempo. Det er derfor du kommer lengre, jo flere hatter, puter og veskebikkjer du har på hattehylla.  ;D


Tabell: I raden Test current (A) kan vi lese ut at <1C (1C = 1x oppgitt kapasitet (se spesifikasjon under)) presser mér energi inn i cellen. Ved høyere effekt enn 1C (her: 5 A  ≈ 1,4C) får vi mindre spesifikk energi til disposisjon.

Specs GA:

       
  • Rated capacity: 3300mAh
  • Minimum capacity: 3350mAh
  • Typical capacity: 3450mAh
Dette tilsier at å ha eller ta seg god tid er bra for hypermiling. Derimot sier andre som kan mer enn meg at jo lengre tid en opp/utlading foregår, dess lengre kan de elekTroniske firmenningene til Karius og Baktus meske seg i litium-tanna til Jens!  :-X
Når disse saksopplysningene legges til grunn kan vi slutte at så hurtig saktelading som mulig (3700W/16A) antagelig er til det beste for trillingbarna våre.  :P

Kilde #1: Sanyo/Panasonic NCR18650GA 3500mAh (Red)/review@lygte-info.dk
Kilde #2: Why do lithium-ion batteries die? (long)@batterybro.com
Kilde #3: Slik får du 0,7% mer strøm inn på batteriet@LØV@elbilforum.no
'13 Mjau

Dani Jacobsen

Hej

Næsten rigtigt elekTrond.  :)

Tænkte det var sjovt at vise hvor mange km den her iOn får fuldt opladet.
Jeg har haft held med at overfører en ekstra batteripakke til vores Peugeot iOn fra en havareret c-zero.

Vores iOn viser airbag lampen fordi at airbagen er tændt/slukke, på kontakten i handskerummet tror jeg.

Billedet af 175km blev faktisk taget dagen efter jeg kørte 168km på motorvej med 90-110km/t med 2 batteripakker.
På en anden tur med blandet by- og land-kørsel kørte jeg over 205km med 2 batterier.
Jeg kan sige at når man kan kører den afstand uden at lade op så stoppede jeg at tænke på hvor langt mere bilen nu kan kører. I hvert fald når man bor på en ø som Sjælland med ca. 100km på tværs. :)

Jeg har lykkes med sammenbygningen med hjælp fra en elbil forening her i området. At gøre sådan kræver at man har kendskab til elektrisitet og udstyret til det.

svingen

@Dani Jacobsen hvor har du det ekstra batteriet?
har du noe tips/FAQ hvordan du gjorde det?
har veldig lyst på mere rekkevide selv :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

AmocoCadiz

@Dani Jacobsen Spennende oppgradering! Har du bilder av installasjonen og prosessen for å få dette til? Er ekstra batteriet plassert i bagasjerom med bakseter nede?

Eliasz Perun

Dani. Gi oss tips:) alle ønsker ha rekkevidde som tesla ;)

65lars

Hmmmm
Dersom jeg skulle finne en vraket trilling, med gode batterier, hvordan kobler man dette til?  Hva med vekten? 
Dani Jacobsen er personen vi ønsker svar fra...

Personlig, tok jeg min Zero på første langtur (test) i går, besøkte min søster, langt inne i indre Østfold. Kjørte meg vill, kom helt til Svenskegrensen, forsto at jeg hadde kjørt for langt, snudde rundt, flere km tilbake, fulgte skiltet mot Sukken.
Da hadde jeg kjørt i nesten to timer.
Batteriet viste rundt 3% . Men - tallene lyver, og kom jo fint dit, ladet i 3-4 timer, og kom meg hjem, 95 km uten problemer.
:-)
Elsker min Zero!
Trilling, bestilt KIA

Dani Jacobsen

#57
Tak for interessen.
Har været optaget med job og sommerferie.
Kunne være spændende at dele min viden. Talte faktisk med en arbejdskollega fra Bergen som jeg arbejdede sammen med. I dag fik vi installeret en Tesla ladeboks og undervejs nævnte jeg at det kunne være interessant at besøge Norge.
Jeg vil gerne dele min viden. Det kunne ske ved evt. at afholde nogle kurser, workshops eller lignende og dele min viden på den måde. Dette er nok bedst muligt hvis jeg få tilskud til at dække omkostninger til transport og ophold. Evt. ved invitation fra en forening eller organisation.
Jeg dele min viden til andre el-kollegaer her, især når jeg ser at de har underdimensioneret en elinstallation eller anvendte utilstrækkelige komponenter i eltavlen. Hvilket desværre ses ofte. Senest kostede dette en masse besvær for en elbil ejer som troede at han fik fat i et kompetent el-firma og en masse tusinde kroner ekstra på grund af ubrugelig elinstallation. Og i sidste uge så jeg desværre en elinstallation med smeltet eludtag da elbil ejeren hade ladet op fra en alm. boliginstallation. Her er bolig installationen og bolig udtag kun beregnet til kortvarigt strømforbrug, og regler siger max under 3 timer.
Her i Danmark har nuværende regeringspartier desværre begrænset elbil udviklingen og det påvirker mit job som installatør af opladning til elbiler. Måske der findes muligheder hos jer for at gøre gavn og forsætte udviklingen. :-)
Input er velkommen.

erik e

Kan ikke tro det vil bli godkjent og montere et ekstra batteri inne i en "trilling"
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA