Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik får du 0,7% mer strøm inn på batteriet

Startet av Jejl, fredag 18. mars 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

D9

sikkert kjempesunt for batteriet, som i utgangspunktet ikke bør toppes mer enn nødvendig
'14 Leaf
'15 Evalia

Bjoris

Det er slik på den nye iallefall, har fulgt med på LeafSpy og fra 98% tar det evigheter og da ser jeg at den kutter ut lading en stund så lader den med 0.5-0.6 kw en stund og dette gjentar seg flere ganger. Den gml 2011 er ikke slik, den lader opp og blir ferdig... Betyr som mange sier forsvinnende lite om det er 98% eller 100%.

Men det er klart at Nissan ikke hadde lagt opp dette hvis det var skadelig for batteriene.

Leaf lader til 90% av den en Tesla gjør så 100% på Leaf har samme volt som 90% på Tesla. Det er derfor Tesla kaller 90% for daily og Nissan sier at en kan lade til 100% alltid... Beste er uansett å holde seg på maks 80%

elekTrond

Dette blir jo omtrent som om du finleser databladet til en gitt litiumcelle. Skal du dytte inn - og trekke ut 100 % av nominell kapasitet må du i praksis gjøre dette ved f.eks. 0.2C. For vårens hotteste "teslacelle" - Sanyo NCR18650GA tilsvarer 0.2C stusslige 0,66 A i ladestrøm.


Som denne fiffige tabellen (ærlig og redelig stjålet fra lygte-info.dk) viser, må du helt ned i 0,2 og 0,5 A for å oppnå nominell kapasitet.


Ved 3.0A (0,9'ish C) får du ut ~3,2A. @2.8V cutoff.
Ved 10A (3C) får du kun ~3,1A @2.8V cutoff. 3C er forøvrig "Continuous discharge current (Max.): 10A"

(Hvis de to tabellen/grafene blir hotlinked-blokkert, anbefaler jeg gå direkte til kilden, lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650IndividualTest%20UK.html. Han er anerkjent og nerdete nøyaktig. Anbefales!

PS!   Apropos har NKON fått et godt rykte i dampe-, LED- og sykkelmiljøet som en anerkjent og trygg leverandør. Bra priser har de også. F.eks selger de NCR18650GA mye billigere enn bmsbattery.com hvor jeg handlet mitt første/forrige/eneste tråkkesykkelbatteri.

BMS: €5.43 / NOK 50,6   alt.   $6.18 / NOK 51,2
ru.NKON: €3.60 / NOK 33,6 (Dagspris 2016-06-14 ("Special Price"))
eu.NKON: €4.59 incl. VAT.
Kurser fra norges-bank.no 2016-06-13
På en papiravis datert 2016-04-27 har jeg skriblet ned hhv. €4,10+VAT@ru.nkon.nl og €4,75@eu.nkon.nl

Ingen tvil om hvor jeg skal handle neste gang.  ::)


PPS!   Noe som taler i mot å lade opp så sakte som Nissan praktiserer i denne saken er en såkalt "parasittisk prosess" som noget sleivete sagt sulfatiserer eller eter opp batterikjemien under opp/utlading. Dette kan batterikjemiproffen på dotuben; Professor Jeff Dahn of Dalhousie University forklare mye bedre enn meg i sitt foredrag
"Why do Li-ion batteries die and can they be immortal?". Klarte ikke i forbifarta å finne igjen tidspunktet for denne saksopplysningen.

PPPS!   Ironisk nok er det Nissan Leaf sine batterier og tilhørende søksmål i the US han tar for seg. Men dette har vel dere her dissekert side opp og side ned for flere år siden(?).  ;D
'13 Mjau

tomrh

Denne linken går i dybden med søkbar tekst slik at man slipper å se over en time med foredrag. ;) https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/103090502-why-do-lithium-ion-batteries-die-long

Nå er dette noe off-topic i forhold til trådens tittel (for vi vet allerede at topping sliter mer på batteriet), men tilleggskonklusjonen er at saktelading bør gå så fort som mulig. Jfr: "...there is more time for the parasitic reactions to take place when you go slower".

Så for Leaf: lading ved 32A er dobbelt så bra for batterihelsa som å lade ved 16A, som igjen er 60% bedre enn å lade med 10A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AppleKnocker

Hvordan skal man forstå dette?
Alt annet likt, tar det 60% lenger før man taper en bar med 16A lading kontra 10A lading. Så i stedet for å miste den på typisk 100 000km, mister man den på typisk 160 000?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

#7
Det er flere prosesser inne i bildet, bl.a. det å stå fulladet er en annen tapsprosess. Aldring en tredje osv. Så vi kan ikke si at en som lader ved 16A har 60% lengre levetid på batteriet enn en som lader med 10A, men cycling isolert sett så ser ut til å være slik.

Slik jeg forstår tap ved cycling: hver gang man lader opp og ut er det noen få lithiumioner som aldri kommer tilbake, men blir til en film av bl.a. lithiumoksyd og lithiumkarbonat. Coloumb Efficiency er et tall mellom 0 og 1 som angir andelen ladning du får tilbake av det du putter inn. CE = 1 betyr uendelig levetid. Det fine er at CE går mot 1 jo lengre tid man har ladet batteriet totalt sett, dvs. tapet fra cycling er størst i starten og minsker etterhvert (dette fordi filmens tykkelse øker og sakker ned prosessen). Men hvis man plotter 1 - CE, altså selve tapet, ved ulike ladehastigheter, så ser det verst ut med lav ladehastighet når den horisontale skalaen er antall ladetimer. C/100 er dobbelt så ille som C/50 som igjen er dobbelt så ille som C/24.

Det skulle dermed også bety at lading av Leaf ved 10A (ca C/12) gjør at denne tapsprosessen går 60% raskere enn ved 16A (ca C/7). De som har mulighet for 32A bør altså bruke denne ladehastigheten til vanlig. Se denne figuren fra bloggartikkelen:

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AppleKnocker

Takk for forklaring. Dette var helt ukjent for meg og veldig nyttig info hvis man vil ha lengst mulig levetid på batteriet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

#9
Var helt ukjent for meg også inntil elekTrond postet dette foredraget av Jeff Dahn over her. De andre tapsprosessene jeg kort nevner er godt kjent her på forumet bl.a. fra battery university og denne som er basert på erfaringer og statistikk samlet fra mynissanleaf-forumet. Men der har man ikke sett nøyere på ulike ladehastigheter, bare antall ladesykluser, depth of discharge, temperatur m.m. Kanskje mest fordi ladehastighet tidligere ikke har vært en særlig valgbar parameter for brukeren (man bruker vel helst den laderen som følger med, både for mobiltelefoner og elbiler..).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Testet med LeafSpy etter at bilen hadde ladet fullt, den ladet 11,5 minutter ekstra.

Appen påstår at det har kommet 466 Wh ekstra inn. SoC gikk fra 90,2% til 92,5% og antall GIDs fra 227 til 234. Det er da noe, og endel mer enn 0,7% som artikkelen trådstarter linker til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Gjorde det samme her om dagen, og fikk 1 GID ekstra  :P
Så det har vel litt å si hvor slitent batteriet er da kanskje..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jeg ladet med 16A og bilen hadde stått noen timer på forhånd uten å lade. Kan det ha noe å si?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Tviler på at 10vs16A har mye å si der, min kutter ned fra 14-15A til 8-9A når bilen viser 98%, og A fortsetter å gå videre ned ettersom den nærmer seg 100%.
Husker ikke hvilken dag jeg testet det på (ladet med 16 den ene dagen og 10 den andre), men den hadde uansett stått ferdigladet noen timer før jeg prøvde dette "trikset".
Den gikk da opp til 9A med en gang såvidt jeg husker, men tok jo ikke mange min før den begynte å dale.

Mer interessant i ditt tilfelle er jo om du beholder dine 234, eller om den bare lader til 227 neste gang (uten å bruke "trikset").
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Testet, fikk ladet i 14 minutter og gikk opp 2 gids, til 233. Fra 91,9 til 92,7. Under veis viste den soc 93,1, men soc sank på slutten selv om den ladet ca 1 kw.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA