Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vs hydrogenbil

Startet av tutti, tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

tutti

Ser ut som hydrogenbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet.

Er det noen som har vurdert å bytte fra Tesla?

Hydrogenbiler kan til og med kjøre i kollektvifelt hvor ikke elbiler kan lenger..

Tuxedo

Du har kanskje en hydrogenstasjon i nærheten av hjemstedet ditt?  Så du slipper å kjøre noen titalls mil for å fylle på tanken?

Salvesen

Sitat fra: tutti på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21
Ser ut som hydrogenbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet.

Er det noen som har vurdert å bytte fra Tesla?

Hydrogenbiler kan til og med kjøre i kollektvifelt hvor ikke elbiler kan lenger..

Hydrogen er vell både dyrt og ineffektivt, i tillegg er det vanskelig å få fatt på som det nevnes over. Skulle gjerne hatt en generator brenselcelle i bilen til de lange turene, men kjøre på hydrogen? Nei takk.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Havebigfun

Hovedulempen er at hydrogen er systembetinget ganske lite effektivt.Hvis begge bilene skal kjøre med strøm fra nettet  som omsettes til markedspris gjelder omtrent:
Tesla forvandler 75% av primærenergien til fremdrift, dvs 25% svinn :)
Hydrogenbil er på ca 25%, dvs ca 75 % svinn. :o :(

Hydrogen har sin berettigelse der hvor man kan bruke overskuddsstrøm, eks vindkraftproduksjon uten nettverkskapasitet slik at strømmen koster nær/under 0 kr. For folk flest og samfunnet er Hydrogen et vesentlig større tapsprosjekt enn elbiler pdd.
Dessuten er Hydrogen svært brannfarlig og fordunster selv gjennom tett tank- den blir rett og slett ikke tett nok fordi molekylene er så små.

Espen Hugaas Andersen

Den nærmeste hydrogenbilen er vel Mirai, som begynner på 609.500 kroner. Det er altså 10.200 kroner mer enn en S70.

Og da slipper man unna upraktiske ting som:

- Bagasjeplass
- 5 seter
- Hestekrefter/akselerasjon
- Full tank hjemme i garasjen til ~2 kr/mil, i stedet for ~9 kr/mil.
- Gratis drivstoff på langturer

Og så tjener man jo hele ~30% økt rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HKS

Ser at Mirai opererer med samme NEDC-rekkevidde som Model S 90D.

Innen det er noe håp om volum av noen hydrogenbiler (ca. 2020) så tror jeg nok de er forbigått av rekkevidden på elbiler. Det eneste du sitter igjen med da er "rask fylling".
Tesla Model 3 Long Range

Lokführer

Sitat fra: tutti på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21
Ser ut som hydrogenbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet.

Er det noen som har vurdert å bytte fra Tesla?

Hydrogenbiler kan til og med kjøre i kollektvifelt hvor ikke elbiler kan lenger..
Du sammenlikner en vakker, rask, supermoderne, stor, kostnadseffektiv, og plassrik drømmebil med en treg, stygg Toyota med lite plass og dyrt utilgjengelig drivstoff.
Jeg tror at jeg, på vegne av alle Teslaeiere, kan si trygt at vi ikke bytter til Mirai.
Så poenget ditt er om noen vil kjøpe en dyr og dårlig bil kun for å kjøre i kollektivfeltet. Det fins sikkert en og annen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: tutti på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21
Ser ut som hydrogenbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet.

Er det noen som har vurdert å bytte fra Tesla?

Hydrogenbiler kan til og med kjøre i kollektvifelt hvor ikke elbiler kan lenger..

Om kollektiv kjøring var viktig for meg, så hadde jeg heller vurdert en Twizy. :)

2kr vs 9kr mila tror jeg også er en viktig faktor for Ola Dunk som mange ikke tenker på.

Trond.Strom

En Mirai er vel en EL- bil og kan derfor ikke bruke kollektivfeltet?
Jeg har vanskelig for å tro at gjedler ikke EL-bil skiltet refererer til bokstavforkortelsen på bilens skilter, isåfall blir det jo artig når batteribilene får EK....


Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sjøhyene

Blir spennende å se hvor mange som kjøper seg HY bil nå da kun for å få fri ferdsel i kollektivfelt. Tipper det blir en del av det hvis dagens regelverk blir stående.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Trond.Strom

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. mars 2016, klokken 07:52
Mirai er hydrogenbil med skilter HY 10070 http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=HY10070
At teknikken for fremdrift er elbil teller nok ikke her.

Det står da elektriske motorvogner i teksten til statens vegvesen:

" Eksempelvis vil et underskilt med teksten «Gjelder ikke EL-motorvogn» bety at elektriske motorvogner (motorvogn med bokstavkombinasjonen EL i kjennemerket) ikke har adgang til aktuelt kollektivfelt. "

Spesifiseringen "motorvogn med bokstavkombinasjonen EL i kjennemerket" åpner jo eventuelt for at nye batteribiler med EK skilter vil kunne kjøre i kollektivfelt sammen med FCEV bilene med sine HY skliter.

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

pwb

Hva når de nye EK? skiltene kommer? Vil de kunne kjøre der EL er forbudt? Er ikke tenkt så jævla godt igjennom det med kollektivfelt og underskilt. Vil vel tro at det enkleste når man kommer til EK er at alle blir nektet adgang til kollektivfeltene.

Se der ja, da kom det inn en post om det samme.

Ampéreson

#13
En stor bakdel med hydrogenbiler er at staten kan styre kostnadene på bilens drivstoff på lik linje som ved bensin og diesel. Du må fylle på en stasjon. Trengs det litt ekstra inntekt til statskassen kan de legge på litt drivstoffavgift. Dette er ikke mulig i samme grad for elbiler, vi kan jo "fylle tanken" hjemme.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Diravi

Sitat fra: tutti på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:21
Ser ut som hydrogenbiler har bedre rekkevidde og er billigere å kjøpe enn Tesla, selv på bruktmarkedet.


Ja, og som du indirekte også sier, så må man forvente et ganske vesentlig verditap på hydrogenbiler per 2016, mens verditapet på Tesla fortsatt er moderat til å være en så stor bil. Så hva som er billig avgjøres av et regnestykke med mer enn en variabel.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA