Vaske Leaf i maskin?

Startet av andpau, tir 15. mar 2016, kl. 20:20

« forrige - neste »

andpau

Hei, har hørt/lest et sted at børstevask på bensinstasjon kan skade/ødelegge både solcellepanelet på taket og spoileren på bilen. Noen erfaring med dette? Eller kan man bare vaske i maskin på bensinstasjonen?

Fint om både positive og negative erfaringer deles på dette.

Andreas

ohowl

Tror konsensusen er at det kommer helt an på hvilken maskin, og at det kan være en idé å spørre på den enkelte stasjon. Skal være en eldre tråd på dette.

Selv vasker jeg i maskin på den lokale statoilen uten noen problemer...
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 205k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 125k km
2026 Tesla Model Y L?

Kjell Leaf

jeg vasker min bare i børstemaskin, det går helt fint. Tar av antennen og legger inn sidespeilene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

D9

Solcellepanelet er vel ubrukelig uansett  ;D
'14 Leaf
'15 Evalia

Ole Irgens

Sitat fra: andpau på tir 15. mar 2016, kl. 20:20
Hei, har hørt/lest et sted at børstevask på bensinstasjon kan skade/ødelegge både solcellepanelet på taket og spoileren på bilen. Noen erfaring med dette? Eller kan man bare vaske i maskin på bensinstasjonen?

Andreas

Av med antennen og inn med speilene, og Leafen ble gullende ren i den lokale Shell-vaskeren i alle fall.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

bob-bob

Sitat fra: Ole Irgens på ons 16. mar 2016, kl. 12:23
Sitat fra: andpau på tir 15. mar 2016, kl. 20:20

Andreas

Av med antennen og inn med speilene, og Leafen ble gullende ren i den lokale Shell-vaskeren i alle fall.

Mvh

Ole Irgens

Vasket på samme måte som Ole ovenfor, går helt fint i maskin.   ;)
(MED Børster...)

Trekkoppbil

Jeg vasker uten sentrifugering.

Olee

Prøvde vask uten børster, da det sto lapp i disken at Leaf ikke måtte vaskes med børster. Bilen ble iallefall IKKE ren!  :(

Strull

Jeg bruker børsteprogram for takboks.

Rottert

Spurte min lokale shell stasjon i Trondheim om dette. De hadde aldri hørt om dette problemet og har vasket mange leafer uten hendelse. Et vanlig perfect shine program funket bra på min leaf. Trengte ikke å legge inn skiboksprogram etc. Trur dette problemet kanskje gjelder noen gamle maskiner med for dårlig nøyaktighet på sensorer?

kodalse

Sitat fra: Trekkoppbil på ons 16. mar 2016, kl. 23:10
Jeg sentrifugerer hver gang. 5 runder i rundkjøring ved +10 grader  :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Sitat fra: kodalse på fre 25. mar 2016, kl. 00:23
Sitat fra: Trekkoppbil på ons 16. mar 2016, kl. 23:10
Jeg sentrifugerer hver gang. 5 runder i rundkjøring ved +10 grader  :)
I det kreative hjørnet nå?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elvedalen

Jeg har lest et eller annet sted at noe børster kan knekke "spoileren, selv så bruker jeg 30kr på avfetting/motorvask før jeg kjøper en børste løs vask det blir 99% bra.
Nissan Leaf Tekna 2013.

teralv

Min spoiler/vinge bak er knekt i maskin.

Har en flett ny liggende om noen trenger å kjøpe en.
Send meg pm.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Goggen123

Noen som vasker Leafen i maskin i Oslo, og kan gi tips om hvor det er "trygt"? Shell perfekt shine vask feks?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA