Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil kutte gratis elbil-pakering i Trondheim

Startet av KjetilGolf, torsdag 18. februar 2016, klokken 19:09

« forrige - neste »

KjetilGolf

Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap) vil hindre at elbiler okkuperer parkeringsplasser i sentrum hele dagen, og vil fjerne gratis parkering for elbil fra nyttår av.

Les mer: http://www.nrk.no/trondelag/1.12810126

Thomlov

Knallbra, det gagner ingen at det ikke er mulig å få parkering i midtbyen på dagtid...

LA3UX

Forslaget er jo blant en rekke andre forslag som handler om å ta vekk de fordelene som gjør at vi elbilister gidder å bruke penger og innsats for å være miljøvennlig. Hvis politikerne husker helt tilbake til 2012 (da elbiler knapt fantes i gata) så var vel ikke parkeringsforholdene på gata noe bedre?? Kom med bedre forslag til smidige parkeringsløsninger enn å lage nye avgifter; min elbil blir jo ikke borte fra gata selv om jeg betaler P-avgift? Her er to forslag: 1. Rimelig parkering i P-hus. 2. Bygg ut Park&Ride rundt bykjernen.

stiansneenjohansen

#3
Kommentar til La3UX:

De velfortjente fordelene til EL-bilister som du nevner ble ved innføring varslet at måtte revurderes når tilstrekkelig/ønskelig/betydelig antall ble nådd. Hvis du ikke merker forskjell på å finne en parkeringsplass i Trondheim nå og for 1-2 år siden så har du ikke peiling på hva du prater om. Det ER en forskjell og det tror jeg de fleste vil være enig med meg i. Å diskutere fornuften rundt tiltak må man gjerne gjøre men, ikke kludre med faktagrunnlaget i diskusjonen bare fordi det gjør argumentasjonen enklere for deg.

Du sier at EL-bilen din ikke forsvinner fra gata selv om du betaler. vel, hvis folk må betale så vil en betydelig andel revurdere om de absolutt MÅ kjøre bilen sin ned til sentrum. Avgifter påvirker adferden vår.

For å spisse ting litt synes jeg de arbeidsparkerende EL-bilistene i denne saken har ødelagt for seg selv. Så enkelt er det sett fra mitt ståsted. Hadde ikke EL-bilister misbrukt muligheten til å parkere gratis ville ikke korttidsparkering for EL-bilister kommet opp for revurdering på lang tid enda. Men når handlende diesel/EL-bilister ikke finner parkeringsplass i byen fordi de er okkupert av arbeidsparkerende-EL-bilister som ikke stiller seg i parkeringshusene der de har fått avslag i utgangspunktet så sier det seg selv at det tvinger fram nye tiltak fra politikerne.

Innlegget ditt bærer preg av å være et sutreinnlegg og stiller oss EL-bilister i et dårlig lys!

PS!
Du kan også lese litt her: https://trondheimparkering.no/news/2016/tilbud-p%C3%A5-abonnement-for-elbil-i-p-hus

(Blir EL-bilist fra Mai i år, tidligere politiker i byen men, ikke nå lenger. Informerer om det istedet for at noen søker opp å skulle finne på å diskreditere meg til å mene noe om saken av den grunn)

Kakemoms

Fjernt. Var nettopp i USA i over en måned og jeg så EN elbil (Tesla) i løpet av hele oppholdet.. Bensinen var jo nede i 3kr/liter igjen, men allikevel.

Hele greia er alltid den samme - politikere innfører fordeler som gir miljøvennlig gevinst, men når de oppdager at det koster dem noe så fjerner de det..

Når hele sentrum ligger under havet så blir det vel gratis igjen.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

Helge

Det er nok mange meninger om dette med betaling eller ikke for elbil og meningene er nok delvis farget av om man selv har elbil eller ikke...

For min del synes jeg det er helt greit om vi må begynne å betale for parkeringen fra 2017 ...UNDER FORUTSETNING av at det fortsatt forblir mye dyrere å parkere med eksosrørbiler for vi ønsker vel ikke eksos inne i byene. Sistnevnte bør betale minst dobbelt så mye mener jeg - eller sagt på den andre måten: halv pris (maks) for biler uten eksosrør. Dette bør også gjelde bomstasjonene den dagen de finner på at det er på tide å innføre betaling for elbiler der også.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Skirmish

I Trondheim har det blitt fokusert på at elbilene sørger for mangel på parkeringsplasser. Denne negative holdningen til elbilene ser ut til å komme fra de samme få politikerne og Adresseavisen, samt raringene i ymse kommentarfelt.

Trondheim Parkering gjennomfører manuelle tellinger på typen kjøretøy som parkerer i midtbyen og St Olav. På den siste rapporten utgjorde elbilene 22%. Det er en veldig lav andel i forhold til negativ omtale..

Når det i tillegg påpekes (i en rapport fra Trondheim Parkering) at Trondheim er den byen i landet med desidert færrest parkeringsplasser i forhold til innbyggertall, så er det noe som skurrer i debatten omkring arbeidsparkeringen.

Vi må også huske at politikerne slett ikke vil ha privatbiler i sentrum, og at byen mottar store summer for å påvirke/presse alle til bruk av kollektivtransport og sykkel.
Nissan Leaf 2014

GOLF-raider

#7
Trondheim Kommune har et objektivt ansvar for å skaffe nok parkeringsplasser for alle bilister som vil kjøre inn til centrum.
Slik som det no har blitt i Trondhjem så er det mange virksomheter
som holder til i centrum av gammel vane. Hvis de ikke har skjønt det sjøl;
så må parkeringsetaten / kommunen gå i dialog med bedriften og
påvirke dem til å flytte virksomheten ut av centrum.
Jeg bor ute i Provinsen og kjører sjelden til byen og opplever gjøremål
i Trondheim centrum som et mareritt.
Det er blitt vanlig med tidsur på frontruta i bilene,  men jeg vil heller foreslå at bilene blir merket med en stor bokstav i forskjellige farger for de som ferdes inn til storbyen.
Bokstaven angir hensikten med turen:  A = arbeidreise,   
B = barnehave / skole,   G = gjennomfart,   X = Taxi,   
S = sykdomsreise, K = kundereise / kirkebesøk,  T = turistreise,
P = pendler (til tog / buss / ferge / fly), U = Über,
R = råning (kjøring uten mål & mening / og kjøreskole). 
Når da parkeringsvakta tar bilisten for noe annet enn det han / hun er ute
på; så vanker det ei passelig bot. Det handler altså om å definere seg sjøl ifht bilkjøring. Denne ordningen vil gjøre bilistene mere bevisst på hva de vil  med byturen sin denne dagen;  og tvinger da særlig biler på arbeidsreise inn i et parkeringshus (A).
De som eier / drifter parkeringshus må få tilskudd og "knowhow" fra
Det Offentlige (Komunen / Enova) om etablering og drift av ladestasjoner i bygget sitt.
N.T.P. forutsetter at det vil bli en stor økning av utslippsfrie biler fram mot 2030.
Det fordrer at incentivene for el & hydrogenbiler må fortsette; ellers stopper det opp  (jfr. i Danmark)   
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Kakemoms

Sitat fra: Bård M. Hammer på onsdag 02. mars 2016, klokken 13:39
.. bilene blir merket
med en stor bokstav i forskjellige farger for de som ferdes inn til en by.
Bokstaven angir formålet med turen:
A = arbeidreise, K = kundereise,  S = sykdomsreise,  T = turistreise, X = Taxi,  G = gjennomfart,
R = råning (kjøring uten mål & mening).

LOL. Ja også må alle farge håret sitt i samme farge så vi ser om de beveger seg i byen på rett måte.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

gauge

Nå er det innført full P-pris, men snart kommer det vel vedtak på riksnivå om at elbiler skal bare betale halv pris. Så da må de gjøre om på det. Hvorfor kunne de ikke innført halv pris med en gang?

Selv er jeg nesten aldri i sentrum uansett, og dette blir bare nok en kistespiker.

Lynet

Rådmannen ville faktisk utsette vedtaket, men parkeringssjefen ville ha full betaling og fikk politikerne med på det!
De samme politikerne vedtok for er par år siden at elbilgodene skulle beholdes lenge, spesielt i teknologihovedstaden Trondheim........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bavaria94

var i Trondheim sentrum med Leafen i dag, og parkerte et par timer på gateplan i St Olavsgt. Må si det er lenge siden det var så enkelt å finne ledig plass. Det var påfallende lite fossilbiler og enda færre EL og EK registrerte kjøretøy. Undrer meg likevel rundt argumentasjonen på at flere ubenytta p plasser skal være med å legge mer til rette for økt handel for at byens næringsliv skal få bedre vilkår. Ser også at Trondheim parkering regner med minst 2,5 mill i økt inntekt. Blir spennede å følge med på utviklingen framover og om p avgift på elbil har den ønskede effekten på b.la. komuneøkonomien. Betalte kr 80,- for ca 2t 25 min så det blir nok kun høyst nødvendig parkering for min del.
2017 i3FC94Ah

Øyvind.h

Opplevelsen av god tilgang til parkering vil føre til at folk kjører dit fremfor andre steder. Sirkulasjonsplasser er viktig og disse er dokumentert misbrukt av elbilister i Trondheim.

Jeg er ikke for betaling for elbiler, men har et sterkt ønske om at plassene ment for sirkulasjon faktisk brukes slik de skal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gauge

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:47
Opplevelsen av god tilgang til parkering vil føre til at folk kjører dit fremfor andre steder. Sirkulasjonsplasser er viktig og disse er dokumentert misbrukt av elbilister i Trondheim.

Jeg er ikke for betaling for elbiler, men har et sterkt ønske om at plassene ment for sirkulasjon faktisk brukes slik de skal.
Kan de ikke ha noen EL-plasser litt lenger unna inngangene etc. da? Helst med lading, og da eventuelt halv pris av fossilparkering.

Men må spørre  seg hvorfor skal man i det hele tatt ta turen til sentrum? Alt skjer jo digitalt, og det er få bedrifter og offentlige etater som egentlig har nytte av å ha lokalene sine der. Hva står man igjen med? Skjenkesteder?

Øyvind.h

Jeg handler stort sett på nett, på lokalt storsenter eller butikker i nærheten av arbeidsplassen min som ligger midt i sentrum (kjører naturligvis ikke bil til jobb).

Men det hender jeg ønsker å kjøpe noe i butikker i sentrum, og ønsker å gjøre det raskt. Eller kanskje kjøpe noe stort som uansett krever bil. Om jeg vet at parkering er umulig gidder jeg ikke kjøre til sentrum. Vet jeg at plassene har god sirkulasjon kjører jeg gjerne til sentrum.

Kompletts nettbutikk har utleveringsskranke på Rådhusplassen i Oslo. Der har jeg vært noen ganger med bil. Sparer frakt, slår sammen henting med andre ærender og får varen raskere enn med posten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA