Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av ElRune, tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

nr1rayner

Da fikk jeg sett og tatt på Ioniq i dag i sånn ca 10 min, ikke prøvekjørt, men dog, har tatt et valg..

Har, sånn ca 50% sterkt vurdert å bytte ut 24kwh Leafen med Ioniq (andre alternativ i hovedsak Opel AE eller ny Leaf når den kommer). Prisen på Ioniq er egentlig svært forlokkende.
Dinside klarte vel rimelig lett et forbruk på ca 10kwh/100km, ligger ca drøye 20% over det med Leaf, og ca 40% større batteri er det klart en vesentlig forbedring til hva jeg er vant til.
Rekkevidden sånn sett er vel helt innenfor hva jeg mener jeg må ha for å gidde å vurdere bytte av bil.

De positive formeninger:
*Seter, fruen og jeg er nøye med at baken sitter godt. Mange har harde seter som over hodet ikke passer.
Jeg satt utrolig godt i Ioniqen, med mye justeringsmuligheter. Også god plass i baksetet. Savnet vel å få vippet sitteputa i litt brattere vinkel.
*Stilig innredning, fruen synes dog det var mer billig plastikk-preg enn i Leaf..
*Utvendig design, liker linjene.

Har sikkert mye mer positivt å si, men det ble som sagt en utrolig kjapp titt..

De negative formeninger:
*Bagasjerom. Det positive her er at det er langt og bredt, men skuffende lavt og totalt i volum var det skuffende lite, ventet mer. Arealet er nok større enn i Leaf, men pga høyden rommer nok Leaf mer.
*Rom under bagasjerom, en ting jeg virkelig savner i Leaf er "falsk bunn" i bagasjerom. Hos meg slenger ladekabler rundt i hele bagasjerommet (nei, jeg orker ikke å pakke kabelen inn i den lille ryggsekken som følger med, ryggsekken ligger pent i kjelleren). Slikt rom er på plass i Ioniq, men det er for lite. Det er plass til schuko-kladden med kabel, hvis man fjerner varseltrekanten, men skal du få inn en type2-kabel i tillegg må du være mer nøye enn jeg orker.
*Midtsetet, det skal sies at det nok er bedre enn i Leafen, men ryggen er utrolig hard. Unner ingen å sitte i midten over lengre tid.
*Det grå feltet i front og bak, det første jeg ville gjort, hvis jeg hadde kjøpt Ioniq var å foliere/rubberspray disse feltene sånn ca i bilens farge.

Kjører stort sett Leafen alene, så det gjennomsnittlige behovet for plass er begrenset. Skal jeg bytte må det enten være for vesentlig bedre rekkevidde eller bedre rekkevidde og mer plass.
Har til nød diesel-SUV som lett sluker 5 pers og bagasje, men den skal jo selvsagt helst stå og hvile mest mulig..
Har det bare vært bare meg, og fruen, hadde nok Ioniqen fortsatt vært aktuell.
Men med potensielt behov for plass til barnevogn, og 2 barn i huset fra før, veier bagasjerommet mye.
Ser det derfor ikke verdt å legge i ca 100' ekstra fra Leafen jeg har nå, som vel skal sluke alle 5 med barnevogn like greit som Ioniq vil gjøre.
For de litt lengre turene får vi bare tåle å bruke mer QC, eller starte opp diesel-bilen..

Da venter jeg heller spent på Opel og ellers hva som skjer med Leaf, e-NV200, Golf osv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Jeg har hatt både leaf og Soul tidligere, men haregner bestemt meg for ioniq nå. Jeg har også gått endel runder og sammenliknet modellene grundig.

Bagasjerommet i leaf er utrolig klønete, det er så mange krenker og kroker og ikke noe plass til ladekabler. Soul har et mer praktisk bagasjerom, men desverre litt for lite. Er overbevist at bagasjerommet i ioniq er det beste for vårt bruk av disse bilene. Ampera-e kommer med mindre bagasjerom enn Soul.

Når det gjelder kvaliteten  på interiør er soul mange hakk bedre enn leaf når det gjelder opplevd kvalitet og finish. Ioniq har også blitt bedre enn soul på det området og jeg kan ikke fatte at fruen din kan mene at leaf fremstår som "mindre plastikk" enn ioniq. Hadde min frue sagt noe slikt hadde hun aldri fått vært med en diskusjon om ny bil igjen

nr1rayner

#137
Jeg får vel snu flisa litt på hodet og se på baksiden av den, hvis jeg ikke hadde hatt (hatt, eller) elbil nå og skulle kjøpt NY (mest sannsynlig ville jeg kjøpt brukt..) hadde vel valget fortsatt stått mellom Leaf og Ioniq av de som er tilgjengelige nå.
Sterkt pluss der til Ioniq at man da vil ha noe spesielt.
Og selvsagt sterkt minus til Leaf at det allerede finnes "12 på dusinet" av de i trafikken fra før.


@Moby
Har hatt Leafen min i 1,5 år nå. Prøvesatt Soul her om dagen, og angret nesten litt på at jeg ikke valgte den (3 mnd leveringstid ble avgjørende faktor den gang, fikk en demo-Leaf på dagen til en hyggelig pris)..
Kvaliteten i den virket, som du sier, bedre enn Leaf, og skjønner heller ikke at hun fant mer billig plastikk i Ioniq enn Leafen. Inntrykket mitt var et mer moderne design i Ioniq og bedre kvalitet enn i Leaf. Men, så hadde jeg jo ca 10 min med den, mulig hun så noe jeg ikke så, hvem vet, kvinnfolk er noen rare dyr..
Bag.rom i Leaf er absolutt klønete utført. Når man legger ned setene blir det nesten enda mer klønete.. Men, den rommer likevel utrolig mye. Synes å huske jeg fikk med meg 4stk Leaf-hjul, 4stk SUV-hjul og 4stk SUV-dekk på 1 tur..
Ioniqs bagasjerom er vesentlig bedre utført sånn sett, men det mangler bare 20cm på høyden..
Det kan, som du sier, være mest praktisk for enkelte, men jeg hadde håpet på mer.

Har du skrevet Juke hadde jeg vært enig. Kan vel være enig i at det er få som liker Leaf ved første øyekast, men jeg og flere, synes Leafen er pen nå. Designet vokser på deg, vel, tydeligvis ikke på deg  :P men på enkelte av oss. Smaken er som baken, og heldigvis, verden hadde vært kjedelig hvis alle hadde kjørt sølvgrå golf eller passat...
Men, her må du skille mellom linje-design og element-design.
Ioniq i seg selv er en pen bil, men de elementene er (i mine øyne) ikke pene. Grått på hvit bil, tjah, men gråe felt på en blå bil (som jeg mest sannsynlig ville valgt) urk!
Men selvsagt, de grå feltene er mye enklere å gjøre noe med enn et linje-design man ikke liker ;)

Noe er viktig for meg, noe annet er viktig for deg, og noe annet er viktig for nestemann
Hos meg er prioriteringslista sånn ca:
Gode seter, rekkevidde og/eller bagasjerom, lademulighet, utvendig design, interiør-design og så kommer alt "stasjet" med elseter osv osv.
Sitter godt i Leafen, og likte Ioniq, så temmelig likt. Rekkevidde er Ioniq klar vinner mot 24-Leaf, men ingen dealbreaker mot 30-Leaf. Bagasjerom, begge har sine fordeler, men mulig en knapp seier til Ioniq. Lademulighet, om det er type 1 eller 2 spiller ingen trille så lenge den har mulighet for QC og 6,6kw. Ioniq bruker type2, og burde da, i mine øyne, ha lader som bruker 3 faser og derfor mulighet for 11kw. Vel, 6,6kw er standard på Ioniq, tilgjengelig på Leaf så en knapp seier til Ioniq pga 6,6 på alle. Ut-/innvendig desing, Ioniq, klart.

Bose-anlegget spiller bra nok for meg, om anlegget i Ioniq spiller bedre, ok, men ingen dealbreaker for meg. Suben i Leaf blir endel i veien (dog mulig å fjerne), Ioniq har mye bedre løsning der.
Elektriske seter eller ei, igjen, ingen dealbreaker for meg, men et pluss, og absolutt et pluss at den har kjøling.
Carplay har jeg aldri prøvd, og ser sikkert ikke helt behovet for, induksjonslading spiller ingen trille når man ikke har muligheten på mobilen, men muligheten og lommen for oppbevaring er jo et pluss.
Men mye mer vesentlig for meg er å kunne bruke app til forvarming (som omsider fungerer på Nissan).

Skjønner absolutt de som heller velger Ioniq  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tutti

Jeg fikk en brosjyre fra forhandleren som bl.a. viste ladekabelen. Ser ut som en type1 for meg. Er vi fortsatt sikre på at Ioniq EV har type2?

nr1rayner

#139
Sitat fra: tutti på søndag 04. september 2016, klokken 11:28
Jeg fikk en brosjyre fra forhandleren som bl.a. viste ladekabelen. Ser ut som en type1 for meg. Er vi fortsatt sikre på at Ioniq EV har type2?
Åpnet ladeluken på demobilen (EK 13132)
Der var det type2 combo  ;)
Lå også 2 kabler i bilen, 1stk schuko (10A) til type2, og en typ2-type2.

Det er dog mulig at det brukes type1 i andre markeder, USA f.eks. er nok en av de. Der har vel e-Golf type1..
Skjønner ikke helt hva det skal ha å si, når de uansett ikke har mer enn 6,6kw lader, som man også får med type1.
De fleste QC har vel nå både chademo og combo.

Kan det også være mulig at hybriden har type1 mens EV har 2?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

I oppgitt antall liter er Ioniq og Leaf temmelig lik
Opp til seterygg 350 vs 350/370 (med/uten Bose)
Nedfelt sete 650 vs 680.

Mens hybriden har 443 og 750.
Det kan vel da hende at hybriden har den høyden jeg savner.. Men den har jo fortsatt en bensinmotor man må drasse rundt på..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

Ang lading,  det har jeg lite kunnskap om: det nevnes 10a ladekabel, er det maks man kan lade Ioniq på vanlig schuko stikk? Trodde det begynte å bli vanlig med kabler man kan justere ampere'n på?

moby666

Hybriden er målt når bunnen er ute. Hybriden har plass til reservehjul. Bagasjerommet på Leaf og ioniq er like i antall liter, men jeg mener det er mye mer praktisk og gulvet blir flatt hvis du legger ned baksetet

nr1rayner

@goggen
Maks er vel egentlig 8A etter de nye reglene.
Har selv schuko-kabel med 10/16A, men lading på 16A på en random schuko er ikke nødvendigvis så lurt.. Spesielt på de offentlig ladestasjoner, der er schuko som regel svært slitt.

@moby
Aha, ja noe reservehjul var det ikke i EV. Batteripakken ligger vel under der.
Ang. baksetet, ja absolutt. Prøvde ikke i Ioniq, men har sett bilder/video der det tyder på at det blir temmelig flatt ja.
Det er nesten meningsløst å legge ned baksetet i Leafen. At de ikke kunne laget mulighet for å vippe opp sitteputen, og hatt hengslene lenger ned i den begriper jeg ikke.
Helt klart bedre løsning av Hyundai der  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tutti

#144
Sitat fra: nr1rayner på søndag 04. september 2016, klokken 12:05
Sitat fra: tutti på søndag 04. september 2016, klokken 11:28
Jeg fikk en brosjyre fra forhandleren som bl.a. viste ladekabelen. Ser ut som en type1 for meg. Er vi fortsatt sikre på at Ioniq EV har type2?
Åpnet ladeluken på demobilen (EK 13132)
Der var det type2 combo  ;)
Lå også 2 kabler i bilen, 1stk schuko (10A) til type2, og en typ2-type2.

Det er dog mulig at det brukes type1 i andre markeder, USA f.eks. er nok en av de. Der har vel e-Golf type1..
Skjønner ikke helt hva det skal ha å si, når de uansett ikke har mer enn 6,6kw lader, som man også får med type1.
De fleste QC har vel nå både chademo og combo.

Kan det også være mulig at hybriden har type1 mens EV har 2?
For oss som har ladebokser med fast type 2 kabel så har det noe å si. Har man i tillegg kjøpt kraftigere ladeutstyr til tur så begynner det å blir viktig å kunne gjenbruke dette.  På schuko gjelder kun 16A, type2-2 må være mode 3. Her er det også bare å kjøpe inn rød CEE med type 2 ladeboks med 32A så er man sånn noenlunde dekket i starten.

Medfølgende utstyr med 10A, 5A eller what-ever lekeutstyr blir bare pynt i garasjehyllen for oss som kjører mye.

nr1rayner

Godt poeng tutti, jeg tenkte ikke så langt ;)
Jeg er så "heldig" å ha bodd i leid leilighet, og nå i blokk, så fast ladeutstyr har aldri vært aktuelt for meg...

10A er tregt ja, noe helt annet med 16A.. Og 32A blir jo som drømmeland for min del  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elmo

Sitat fra: Goggen123 på søndag 04. september 2016, klokken 14:01
Ang lading,  det har jeg lite kunnskap om: det nevnes 10a ladekabel, er det maks man kan lade Ioniq på vanlig schuko stikk? Trodde det begynte å bli vanlig med kabler man kan justere ampere'n på?

Nei snarere tvert om. Schuko kablene som følger med bilene nå til dags er aldri mere enn 10A, ofte justert ned til 8 reelt. Bilforhandlerene er livredder for å få skylda for brann forårsaket av en dårlig schuko hjemme hos noen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

AppleKnocker

Sitat fra: ElRune på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10
Når jeg tror den kan bli en flopp, sammenligner jeg med Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e og nye Nissan Leaf som alle vil ha en rekkevidde på over 300 km etter EPA, og blir tilgjengelig i markedet til omtrent samme tidspunkt. Tesla Model 3 kommer tidligst ett år senere, så den anser jeg ikke som en aktuell konkurrent for øyeblikket; selv om noen sikkert vil vente på denne.

Hva tror dere, blir Ioniq en flopp med en rekkevidde på 250 km, uavhengig av NDEC eller EPA?

Kunne ikke dy meg når jeg så denne tråden. Spol frem et par år og Ioniq vinner fortsatt tester over biler som er nettopp er lansert!

:+1:

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ionisert

Du må da skjønne det min gode mann at Ioniq vinner tester alaene fordi Hyundai har satt inn et 40kWh batteri som er kammuflert som 28kWh...  :+1:

Ioniq er kongen. :)
Meget god plass i bagasjerommet er det også.

geear

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 08. april 2018, klokken 19:02
Sitat fra: ElRune på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10
Når jeg tror den kan bli en flopp, sammenligner jeg med Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e og nye Nissan Leaf som alle vil ha en rekkevidde på over 300 km etter EPA, og blir tilgjengelig i markedet til omtrent samme tidspunkt. Tesla Model 3 kommer tidligst ett år senere, så den anser jeg ikke som en aktuell konkurrent for øyeblikket; selv om noen sikkert vil vente på denne.

Hva tror dere, blir Ioniq en flopp med en rekkevidde på 250 km, uavhengig av NDEC eller EPA?

Kunne ikke dy meg når jeg så denne tråden. Spol frem et par år og Ioniq vinner fortsatt tester over biler som er nettopp er lansert!

:+1:
Morsomt! Dette forteller egentlig også noe om at utviklingen ikke går så raskt som mange tror. Hører stadig fra elbilskeptikere at de vil vente fordi det skjer så mye nå, nytt ditt og datt, ladefart på to minutter og så videre, men fakta er at en Model S fra 2012 fortsatt er i øvre rekke av det som finnes på drivlinje og ladefart, og utviklingen av elmotorer og batterier har gått rimelig jevnt de siste 130 årene. Selv om elbiler forandrer bruksområdet noe, så finnes elmotorene i ufattelige tall i verden også sett bort fra elbiler, og man ønsker alltid energieffektive motorer som er råsterke og veier ingenting...

Føler egentlig at Leaf 2 og i-Pace er gode bekreftelser på at det ikke skjer noe brått over natta. Når det kommer til stykket så er de ikke unike på verken ytelser, rekkevidde eller ladefart, selv om de er det ferskeste på markedet. Egentlig ganske betryggende for alle som tør å ta sjansen på å kjøpe elbil i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA