Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av ElRune, tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

ElRune

Dersom Autozeitung (http://www.autozeitung.de/auto-neuheiten/hyundai-ioniq-2016-technik-preise) har rett i sine antagelser / kilder om 250 km rekkevidde, kan ting tyde på at Hyundai Ioniq allerede vil være en flopp før den er lansert. Siden det er et tysk magasin antar jeg også at det er snakk om NEDC-rekkevidde, ikke amerikanske EPA. Jeg mener at enhver produsent som lanserer en el-bil nå, og som ønsker å fremstå seriøst, må levere en rekkevidde som minst tilfredsstiller 300 km etter EPA-standarden.

Når jeg tror den kan bli en flopp, sammenligner jeg med Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e og nye Nissan Leaf som alle vil ha en rekkevidde på over 300 km etter EPA, og blir tilgjengelig i markedet til omtrent samme tidspunkt. Tesla Model 3 kommer tidligst ett år senere, så den anser jeg ikke som en aktuell konkurrent for øyeblikket; selv om noen sikkert vil vente på denne.

Hva tror dere, blir Ioniq en flopp med en rekkevidde på 250 km, uavhengig av NDEC eller EPA?
Tesla Model 3 (reservert 01.04.2016)
Hyundai i40 1.7 crdi - 2011
OPEL Astra H 1.6 Twinport - 2005 (solgt)
Alfa Romeo 156 2.5V6 - 1998 (solgt)
SAAB 9-3 SS 1.8t - 2003 (solgt)
Lancia Thema Turbo i.e - 1987 (spiker)

Bosted: Drammen

Gnilre

Jeg håper de ikke bare har hentet batteriet fra Kia Soul EV som er 30,4 kWh og plassert det inn i Ioniq, men med 250 km rekkevidde høres der jo slik ut. Enormt mye bedre aerodynamikk enn Soul tipper jeg kan gi økt rekkevidde fra 212 til 250 km.

Kan de ikke gjøre som GM og spørre LG Chem om batteri på 60 kWh og drivlinje så blir Ioniq en suksess med 3-sifret antall solgte i 2017 i Norge ? Med 30 kWh batteri må prisen være lav for å unngå en flopp.

Uansett er jeg spent på data for bilen; blir presentert på en bilutstilling i mars har jeg forstått.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Gizmo

#2
Hei! Har Leaf i dag og vurderer sterkt Ioniq, og ut fra artiklene om Ioniq er det aldri lagt skjul på at rekkevidden blir NEDC 250km. Det er bare mange "journalister" som ikke har giddet å gjøre noe research for å finne tallet.

Jeg tror ikke Ioniq kommer så dårlig ut av dette nødvendigvis, det spørs nok mest om Hyundai i det hele tatt gidder å prioritere Norge ved lanseringen:
Som ren enbil kommer bilen til Europa i november. Forhåpentligvis gjelder det også Norge (som til tross for å være Europas største marked for elbiler, ikke er et viktig marked hvis bilprodusenten er opptatt av å levere elbiler for å tilfredsstille EU-krav).

I så fall vil vi ha følgende konkurrenter på markedet i november i år:
Leaf: Rekkevidde 250 km
Soul: Rekkevidde 200-250 km(?)
Golf: Muligens ny versjon med rekkevidde 250 km
i3: Muligens ny versjon med rekkeviddeo 250 km


Så jeg ser ikke helt problemet. Ingen av konkurrentene kommer til å levere en bil med vesentlig høyere rekkevidde før tidligst høsten 2017, men mest sannsynlig ikke før våren 2018. Alle, inkludert Hyundai, kommer altså til å kunne tilby ny batteriteknologi når vi nærmer oss 2018.

Så eneste ulempen for Hyundais del er at de går glipp av BEV-salg denne våren og sommeren fordi de prioriterer hybriden, hvilket er logisk at de gjør. Men så lenge Hyundai ikke gjør noe dumt, og bilens bakseter og bagasjerom ikke viser seg faktisk å være trangere enn i Leafen, så tror jeg Leaf får en brå brems i salget kommende høst pga Ioniq.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

rlnd

Bilnorge med "prøvekjøring" og noen bilder.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45535

SitatGreit, jeg fikk ikke kjøre elbilen mer enn fire-fem hundre meter – men kombinert med opplevelsen av å ha kjørt hybridbilen, vil jeg tørre å påstå at Hyundai absolutt har funnet en formel som kan fungere.

SitatDen elektriske varianten har ikke fått så mange endringer sammenlignet med hybrid-utgaven, men et par ting er enkle å oppdage. Den tette grillen er den klareste forandringen, mens unike felger og små endringer i lyktene utgjør de utvendige modifikasjonene.

Innvendig har girspaken blitt erstattet av et lite knappepanel. Dette frigjør mer lagringsrom i midtkonsollen. Smart!

SitatForeløpige tall fra Hyundai sier at bilen ligger an til rundt 190 hestekrefter. Det høres mye ut, men det vil være veldig gøy om det stemmer.

SitatMen kjøreturen – om man kan kalle det det – var så kort at det er umulig å slå fast noe konkret om hvordan el-Ioniqen oppfører seg på veien.

Og den er i hvert fall ikke lang nok til å utfordre Hyundais oppgitte mål-rekkevidde på 250 kilometer.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

tutti

#4
Det er bra at vi får bedre utvalg men;

dersom egolfen kommer med 36 kWh batteri ved årsskifte så blir denne overlegen Ioniq allerede kort tid etter lanseringen. Tyskerne har også planer om å bruke type 2 kontakten til 3-fase hjemmelading, noe som blir mye raskere enn 1-fase som alle type 1 kontaktene er låst til i all framtid. i3 kommer med større batteri og 3-fase lading allerede etter sommeren.

Med 3-fase lading, som er opptil 8-9 x raskere enn type 1, så slipper man å være like avhengig av rådyre og trege bingomaskiner fra Fortum og andre blodigler.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på onsdag 17. februar 2016, klokken 13:30
Det er bra at vi får bedre utvalg men;

dersom egolfen kommer med 36 kWh batteri ved årsskifte så blir denne overlegen Ioniq allerede kort tid etter lanseringen. Tyskerne har også planer om å bruke type 2 kontakten til 3-fase hjemmelading, noe som blir mye raskere enn 1-fase som alle type 1 kontaktene er låst til i all framtid. i3 kommer med større batteri og 3-fase lading allerede etter sommeren.

Med 3-fase lading, som er opptil 8-9 x raskere enn type 1, så slipper man å være like avhengig av rådyre og trege bingomaskiner fra Fortum og andre blodigler.

8-9x var litt å ta i. Jeg tror vi sier 3x på samme strømstyrke. Type 2 3-fase går forøvrig opp til 3x63A mens Type 1 1-fase går opp til 1x70A så på maks er forskjellen 2,7x.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moby666

I følge en forhandler jeg var i kontakt med så har ioniq 45 kwh batteri+ masse utstyr som for eksempel:

Elektriske seter med minne og ventilasjon, varme i ratt, VP


Klipp:
Utseende.
IONIQs sportslige utseende og fleksible sidepaneler gir en god aerodynamikk med en klasseledende Cd-verdi ** på kun 0, 24 noe som gjør den til en av de mest aerodynamiske bilene på markedet.
Bilen kommer med ni forskjellige eksteriørfarger, tre forskjellige interiørfarger og på skinnende detaljer brukes lakk med ingredienser fra soyaolje.
IONIQ blir levert med spesialdesignede hjul på 15/17 tommer. De tre forskjellige modellene, batterelektrisk, hybrid og ladbar hybrid, får hver sine felgsett med forskjellig utseende.
Sikkerhet
IONIQ har alt en moderne bil kan by på av sjåførassistanse og sikkerhetssystemer som:
•         ECO-DAS (Eco-driving Assistant System) bidrar til å utnytte bilens ressurser så effektivt som mulig. Systemet tar hensyn til kjøreruten i navigasjonssystemet og trafikksituasjonen, og sørger for at bilen lader maksimalt eller gir nødvendig motorkraft når det er påkrevet. Systemet forbedrer drivstofføkonomi og sørger for at batteriene alltid yter maksimalt.
•         AEB (Autonomous Emergency Braking) er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner.
•         LDWES (filskiftevarsler) gir beskjed hvis bilen er i ferd med å skifte fil uten at blinklyset har blitt aktivert.
•         LKAS (Lane Keeping Assist System) er et aktivt system som gjør at man unngår uønsket skifte av kjørebane.
•         BSD (Blind Spot detector) er et radarsystem som overvåker bilens bakdel og varsler om evt kjøretøy i dens dødvinkel
•         RCTA (Rear-Cross Traffic Alert) bruker radar til å varsle om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner
•         SCC (Smart Cruise Control) tilrettelegger for en jevn avstand og fart ift bilen foran uten at sjåføren trenger å røre gass eller brems.
•         Syv airbags.
•         Moderne HID og LED lamper.
Interiør og komfort
Det er lagt vekt på å designe ett elegant interiør hvor sjåføren lett kan orientere seg. IONIQs klimakontroll kan settes i en egen effektivitetsmodus hvor ventilasjonstap minimeres og systemet utnyttes bedre. Klimakontrollen kan ikke bare deles i to (dual zone), sjåfør og passasjer, men man kan også stille inn på kun sjåfør og dermed spare ressurser. Isolering i dashbordet, A-og B-stolpene og på gulv, tykkere glass i vinduene og lyddemperne film på frontruten skal sørge for en komfortable og stillegående bilopplevelse.
Infotainment.
For å tilfredsstille kunders forskjellige kommunikasjonsbehov tilbyr IONIQ integrasjon av smarttelefoner for både Apple CarPlay og Android Auto. Det betyr at man kan kontrollere musikk, telefon og navigasjon via bilens skjerm. IONIQ tilbyr også trådløs lading av mobiltelefon etter Qi standard

rullemann

Hvordan får de til 250km med 45 kwh batteri? Her er det noe som skurrer vel?

Om den ender opp med 250km med NEDC standard så er den plutselig ikke så interessant.



Øyvind.h

Sitat fra: rullemann på onsdag 17. februar 2016, klokken 15:08
Hvordan får de til 250km med 45 kwh batteri? Her er det noe som skurrer vel?

Om den ender opp med 250km med NEDC standard så er den plutselig ikke så interessant.
Leaf har vel 250 NEDC kilometer med sitt 30kWh (28 utnyttbart ca) batteri. Så om bilen er aerodynamisk og ikke veldig tung virker 250km med 45kWh batteri oppnåelig. I hvert fall sommerstid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnilre

Kan det være at bilen får 45 kWh batteri ? 250 km EPA rekkevidde og 360 km NEDC rekkevidde ? Har bare ganget opp tallene for Leaf med 45/30. I såfall blir vel ikke bilen en flopp ? Med 45 kWh batteri får bilen mye mer enn 250 km NEDC rekkevidde, det er helt sikkert, med Cd=0,24.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

rullemann

#11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. februar 2016, klokken 15:17
Sitat fra: rullemann på onsdag 17. februar 2016, klokken 15:08
Hvordan får de til 250km med 45 kwh batteri? Her er det noe som skurrer vel?

Om den ender opp med 250km med NEDC standard så er den plutselig ikke så interessant.
Leaf har vel 250 NEDC kilometer med sitt 30kWh (28 utnyttbart ca) batteri. Så om bilen er aerodynamisk og ikke veldig tung virker 250km med 45kWh batteri oppnåelig. I hvert fall sommerstid.
Litt dårlig skrevet, skulle være en "bare" inni der også slik at det stod:
"Hvordan får de bare til 250km med 45 kwh batteri? Her er det noe som skurrer vel?"

Fikk forresten en epost i går fra en Huyndai-forhandler jeg har meldt min interesse hos. De sa at de forventet å ha mere informasjon etter et forhandlermøte 8 mars.

moby666


jkirkebo

Sitat fra: rullemann på torsdag 18. februar 2016, klokken 09:52
Litt dårlig skrevet, skulle være en "bare" inni der også slik at det stod:
"Hvordan får de bare til 250km med 45 kwh batteri? Her er det noe som skurrer vel?"

Sitat fra: moby666 på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:15
250 km kan være etter EPA

Det stemmer sikkert. Første utgave av Leaf hadde EPA-rekkevidde på 117km med sitt 24kWh batteri, den nye 30kWh utgaven med varmepumpe har 172km EPA-rekkevidde. 250km EPA med 45kWh stemmer da ganske bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rullemann

La oss håpe det er EPA. Det vil gi omtrent 360 km med NEDC rekkevidde? Det er bra nok for mitt behov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA