Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Life eller Intens?

Startet av HCO, torsdag 28. januar 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: zbk på mandag 18. april 2016, klokken 13:07Bilen er kun langturbil for spesielt interesserte med goood tid.

Dette er jeg helt enig i, vi ville aldri vurdert å kun ha en Zoe. Med gangavstand til nærmeste fossilbilutleie kunne det kanskje fungert. Jeg har god erfaring med rent-a-wreck de gangene vi har vært i beita (som regel på grunn av gammel bensinbil som plutselig finner ut at den ikke vil på tur...).

Sitat fra: zbk på mandag 18. april 2016, klokken 13:07Om man vil ha Life eller Intens koker ned til smak og behag. Personlig mener jeg at setevarme, ryggekamera, parkeringssensor, regn-/lyssensor og handsfree nøkkelkort (+ litt til) er verdt mellomlegget, men bilen blir ikke ubrukelig uten.

Vår Life har setevarmere i forsetene, de andre tingene savner vi ikke (med et lite forbehold for lyssensor - det er jo helt dust at baklysene ikke virker sammen med kjørelysene på nyere biler). Alt som kan gjøres i appen kan også gjøres direkte i bilen; hjemme er det mindre enn 15 meter fra sofaen til gårdsplassen.

Dessuten synes 11 av 10 kvinner at det hvit/beige/sorte interiøret i Life er kulere enn det sorte Intens-interiøret...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

StigH

Veldig fornøyd med utstyrsnivå på Intense. Som trådløs nøkkel og el-vinduer rundt hele bilen, ikke bare foran som det er på Life. Så da falt valget mitt på Intense.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

HCO

Da er vi igang igjen...

Vi har nå hatt vår Life i 15 måneder. Bilen har vært 100% feilfri (vi har ikke opplevd verken sviktende varmeapparat eller flatt 12V-batteri). Vi har selvsagt fulgt rådene her inne og skaffet oss klone-dekksensorer, Megane-spylerdyser og Gytis-gummimatter. Vi har også kostet på oss lakkforsegling (Ditec) og hyttelader. I mine 30 år som bileier har jeg aldri tidligere erfart et så enkelt og billig bilhold. Fasit viser at vi nå bruker Zoe på 70% av alle kjørte kilometer. Det blir vel noe sånt som 95% av alle kjøreturer, ettersom bensinbilen stort sett bare brukes på lengre turer og at hver tur dermed innebærer flere kilometre.

Nå ønsker vi egentlig å bli hel-elektriske, men elbiler som kan erstatte vår gamle Subaru Outback finnes ikke ennå (nei, jeg har verken råd til eller lyst på Tesla X), og elmotorsykler mangler enten hurtiglading (Zero) eller er for dyre (Energica).

Så hva gjør man da? Jo, bytter til en Zoe med større batteri for dermed å øke el-bruken fra 70% til 90%. Selv om vi ikke angrer på at det ble Life i forrige omgang, er vi ikke like sikre på at vi velger Life denne gangen, av flere årsaker:

- Lysautomatikk: Burde egentlig være lite nødvendig, men er et reelt savn så lenge bilen ikke har baklys sammen med kjørelysene og i og med at vi daglig kjører ut og inn av minst 4 tunneller, ofte flere. Egentlig helt "dust" at lysautomatikk ikke er standard. Man kan selvsagt kjøre med nærlys hele tiden, men da må man justere lysstyrken på skjerm og dashboard etter dagslyset for å enten se hva som står på skjermen eller for å unngå å bli blendet. Lysstyrke ligger ganske mange trykk inne i menyen, og kan ikke justeres i fart. Lysautomatikk kan nå kjøpes som tilleggspakke på Life, mot tillegg på 4.000,- (da får man også regnsensor).

- Alu-felger: Dette valgte vi på nåværende bil, og vil ha det også på neste. Tillegg 4.000,-.

Etter å ha betalt 8.000,- for ovennevnte, er det bare 12.000,- igjen opp til Intens hvor vi også får en del annet utstyr med "på kjøpet". De viktigste argumentene for å velge Life, mener vi er det lyse lekre interiøret og at vi ønsker en så enkel bil som mulig (mindre "leamikk" som kan gå i stykker når den blir gammel).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Da er ny Zoe Life bestilt, det blir en titangrå - helt standard, pluss lysautomatikk og 16" alufelger. Antakelig levering i desember.

Det lyse interiøret er faktisk en hovedårsak til at det ble Life. Vi digger det - men litt spent på hvordan det blir i kombinasjon med en mørkere eksteriørfarge.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Rainer Becker

Hei
Vi har kjøpt Life denne har

+ Cruicekontroll
+ Elektriske vindusheiser foran  (med enkeltberøringsfunksjon og antiklem på førersiden)
+ My Z.E. Inter@ctive: Fjernbetjening av batterilading og forhåndsregulering av temperaturen via app eller PC/Mac
+Varme i seter foran

alu felger/metallic fikk vi med på kjøpet i vinterpakke

HCO

Så Life har nå mulighet for app? Vår nåværende (2016) har ikke det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Da var "Gråtass" endelig på plass, noen uker forsinket. Det er to år siden jeg startet denne tråden, da var vi svært usikre på om elbil i det hele tatt var noe for oss.

Det slår meg at det har skjedd svært lite på disse to årene i form av elbil-utvalg. Det er fortsatt stor mangel på fornuftig prisede biler med grei rekkevidde og plass til hele familien. Det ser ut til at det skal skje litt i år, men jeg tror 2019 blir gjennombruddsåret for familie-elbilene.

Sitat fra: HCO på onsdag 25. mai 2016, klokken 15:08
Sitat fra: zbk på mandag 18. april 2016, klokken 13:07Bilen er kun langturbil for spesielt interesserte med goood tid.

Dette er jeg helt enig i, vi ville aldri vurdert å kun ha en Zoe. Med gangavstand til nærmeste fossilbilutleie kunne det kanskje fungert.

Også er det som kjent lov å skifte mening. Vi er nå i tenkeboksen ifht. å selge bensinbilen, og dermed bare ha to stk Zoe. Den nye Zoe'n har rekkevidde nok, også vinterstid, til å dekke så og si alt vi har av bilturer. Hengerfeste blir det største savnet i så måte, ettersom vi er vant til å være selvhjulpne med alt fra møbeltransport til å kvitte oss med hageavfall.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Sitat fra: HCO på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:31
Da var "Gråtass" endelig på plass, noen uker forsinket. Det er to år siden jeg startet denne tråden, da var vi svært usikre på om elbil i det hele tatt var noe for oss.

Det slår meg at det har skjedd svært lite på disse to årene i form av elbil-utvalg. Det er fortsatt stor mangel på fornuftig prisede biler med grei rekkevidde og plass til hele familien. Det ser ut til at det skal skje litt i år, men jeg tror 2019 blir gjennombruddsåret for familie-elbilene.

Sitat fra: HCO på onsdag 25. mai 2016, klokken 15:08
Sitat fra: zbk på mandag 18. april 2016, klokken 13:07Bilen er kun langturbil for spesielt interesserte med goood tid.

Dette er jeg helt enig i, vi ville aldri vurdert å kun ha en Zoe. Med gangavstand til nærmeste fossilbilutleie kunne det kanskje fungert.

Også er det som kjent lov å skifte mening. Vi er nå i tenkeboksen ifht. å selge bensinbilen, og dermed bare ha to stk Zoe. Den nye Zoe'n har rekkevidde nok, også vinterstid, til å dekke så og si alt vi har av bilturer. Hengerfeste blir det største savnet i så måte, ettersom vi er vant til å være selvhjulpne med alt fra møbeltransport til å kvitte oss med hageavfall.
Har alltid ment at jeg  trenger hengerfeste på minst en bil. Da clutchen røyk på den gamle dieselbilen 1.1. (god start på året) og den måtte byttes ut umiddelbart, falt valget på en Toyota Auris hybrid. Aurisen har mulighet for hengerfeste og kan trekke enorme 345kg - med andre ord sykkelstativfeste... Hva fikk meg til å endre mening? Jeg eier ikke henger selv og må leie, etter å ha sjekket litt på nett fant jeg ut at det ikke koster stort mer enn 800kr for å leie en varebil i et døgn - med andre ord bare et par hundrelapper mer enn å leie henger. Dersom jeg skulle kjøpt en bil med mulighet for å trekke tung henger måtte jeg lagt i mange tusen ekstra i bilen - da kan jeg heller leie varebil de tre-fire gangene i året jeg har behov for det... Du får leid varebil mange døgn i året for de pengene du sparer på å kjøre kun elbiler kontra bensin/diesel...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

HCO

#68
Sitat fra: HCO på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:31
Da var "Gråtass" endelig på plass, noen uker forsinket. Det er to år siden jeg startet denne tråden, da var vi svært usikre på om elbil i det hele tatt var noe for oss(...)

Jeg tenker jeg må avslutte denne tråden på en god måte. Det er godt over fire år siden vi kjøpte vår første elbil (en hvit Zoe 240 Life), og etter at jeg skrev siste innlegg her var det slutt på bensinbiler for vår del. Når "Gråtass" var i hus, beholdt vi den første og brukte de to Zoe'ne til både pendling og langturer frem til mars 2019. Da ble den første Zoe'n byttet ut til fordel for en Tesla Model 3.

Jeg er nok også "skyldig" i at begge avkommene nå kjører hver sin Zoe, etter at de har sett våre positive erfaringer mht. driftssikkerhet og kostnader.

Som (el)bilentusiast føler jeg imidlertid behov for å erfare hvordan det er å eie andre merker, så nå blir "Gråtass" byttet med en Ford Focus Electric. Kanskje den mest utskjelte elbilen som er solgt i Norge, men jeg har tro på andregenerasjonsmodellene som ble levert med både større batteri og Type2/CCS. Den har selvsagt ikke like god rekkevidde som Zoe med 41kWt batteri, men vi har ikke behov for to biler med lang rekkevidde.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Martin-

Hvordan er batteriplasseringen på 2. generasjon Focus da? Da jeg prøvekjørte for 6-7 år siden, var det knapt plass til en handlepose i bagasjerommet 😯 Forøvrig hyggelig med en oppfølging, og godt å høre at flere er fornøyd med Zoé 👍🏻🙂
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

HCO

Batteripakken på Focus gen.2 har helt samme form og størrelse som på gen.1. Så bagasjerommet er fortsatt snaut. Men Focusen skal erstatte Zoe'n til pendling og småturer, så det fungerer for oss når vi har en større bil som tar langturene. Zoe har fantastisk plassutnyttelse, utrolig hva som går i den.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

#71
Da ligger Gråtass ute. Blir litt rart å ikke ha en sånn lenger, etter å ha vært fornøyde Zoe-eiere siden tidlig 2016. Men sønnen i huset har en Bose Edition, så jeg får vel låne bilen hans en runde når savnet blir for stort...

https://finn.no/189181849

Edit: Og nå er den solgt, håper ny eier blir like fornøyd som vi har vært.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA