Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Life eller Intens?

Startet av HCO, torsdag 28. januar 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

marnybak

Sitat fra: frank på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:11
Cruisecontrol står nå vitterlig oppført på Life også, på renault sin side.
Kanskje dette er nytt

Min 2015-versjon har cruisecontrol.
Renault Zoe 240 Life

HCO

Da står det en Life og venter på oss hos Moss To-takt. Har avtalt at den leveres etter at ladeboksen er på plass. Å sitte en time hver kveld på McDonalds gidder jeg ikke...

Etter å ha brukt (alt for mye) tid på forumet her de siste par ukene, har jeg kommet til at jeg også trenger:

- Schuko ladekladd (til bruk der det er gratis TN-strøm)
- Ekstra type2-kabel (som kan ligge fast i bagasjerommet - holder det med 2 meter??)

Tar gjerne imot tips til hva jeg skal velge av tilgjengelige kladder og kabler, og hvor jeg bør kjøpe det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

zbk

Ta gjerne en lang type2-kabel. Dersom noen har parkert klønete (eller bevisst) og blokkerer tilgangen til pluggen er det flott med lang nok kabel til å rekke fram. Spesielt dersom denne kabelen ikke skal dras inn og ut av bilen hver dag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Kabelen som følger med bilen er lang nok til at man kan parkere på plassen bortenfor laderen og alikevel få ladet. Det følger med en veske til å ha kabelen i. Jeg ville ha latt Renault-kabelen ligge i bilen og så kjøpt meg en ny kabel som var akkurat passe lang til hjemmelading. Kommer til å gjøre det samme selv snart, begynner å bli litt lei av å pakke kabelen inn i bilen hver dag.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen

Sitat fra: hsa77 på onsdag 09. mars 2016, klokken 21:37
Kabelen som følger med bilen er lang nok til at man kan parkere på plassen bortenfor laderen og alikevel få ladet. Det følger med en veske til å ha kabelen i. Jeg ville ha latt Renault-kabelen ligge i bilen og så kjøpt meg en ny kabel som var akkurat passe lang til hjemmelading. Kommer til å gjøre det samme selv snart, begynner å bli litt lei av å pakke kabelen inn i bilen hver dag.
Godt tips. Jeg irriterer meg også over at kabelen blir liggende i en krøll på garasjegulvet mens den lader. Skitten og sølete blir den.

Hvordan funker det å bruke den medfølgende kabelen som skjøt? Er det noen låsemekanisme som holder den sammen?

Homecast

#35
Funker ikke å skjøte. Du får feil motstandsverdi på pilot signalet og lading vil ikke starte.

Eller tenker du fra ladestasjoner og til bilen i et stykke? Isåfall er det låsing av kabel i både bil og ladestasjon.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Måkemannen

Sitat fra: Homecast på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:45
Funker ikke å skjøte. Du får feil motstandsverdi på pilot signalet og lading vil ikke starte.

Eller tenker du fra ladestasjoner og til bilen i et stykke? Isåfall er det låsing av kabel i både bil og ladestasjon.
Hm.. hsa77 snakket kanskje om Schuko lading? Jeg tenkte på hurtiglader ja. Så da går ikke det an? Da har jeg ingen grunn til å ha type2 kabelen min med i bilen altså. Har pleid å lade med den fastmonterte kabelen i ladepunktet ja. Forsto det slik at denne kunne skjøtes.

hsa77

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:55
Sitat fra: Homecast på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:45
Funker ikke å skjøte. Du får feil motstandsverdi på pilot signalet og lading vil ikke starte.

Eller tenker du fra ladestasjoner og til bilen i et stykke? Isåfall er det låsing av kabel i både bil og ladestasjon.
Hm.. hsa77 snakket kanskje om Schuko lading? Jeg tenkte på hurtiglader ja. Så da går ikke det an? Da har jeg ingen grunn til å ha type2 kabelen min med i bilen altså. Har pleid å lade med den fastmonterte kabelen i ladepunktet ja. Forsto det slik at denne kunne skjøtes.
Jeg snakket om type2 kabel. Type2 kabel  kan som sagt ikke skjøtes og du må derfor ha en som er lang nok.

Type2 kabel er veldig lurt å ha med seg i bilen, det er kun 43kw ladestasjoner som har fastmontert ladekabel - på alle andre type2 ladestasjoner må du bruke egen kabel. De fleste nye (semi)hurtigladere for type2 er på 22kw og krever da altså at du har med kabel.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen

Sitat fra: hsa77 på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:02
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:55
Sitat fra: Homecast på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:45
Funker ikke å skjøte. Du får feil motstandsverdi på pilot signalet og lading vil ikke starte.

Eller tenker du fra ladestasjoner og til bilen i et stykke? Isåfall er det låsing av kabel i både bil og ladestasjon.
Hm.. hsa77 snakket kanskje om Schuko lading? Jeg tenkte på hurtiglader ja. Så da går ikke det an? Da har jeg ingen grunn til å ha type2 kabelen min med i bilen altså. Har pleid å lade med den fastmonterte kabelen i ladepunktet ja. Forsto det slik at denne kunne skjøtes.
Jeg snakket om type2 kabel. Type2 kabel  kan som sagt ikke skjøtes og du må derfor ha en som er lang nok.

Type2 kabel er veldig lurt å ha med seg i bilen, det er kun 43kw ladestasjoner som har fastmontert ladekabel - på alle andre type2 ladestasjoner må du bruke egen kabel. De fleste nye (semi)hurtigladere for type2 er på 22kw og krever da altså at du har med kabel.

Ok! Jeg har mye å lære skjønner jeg. :)

Takk for info.

(Sjekket bildene, Aksdal har en 43kW lader, stort sett den jeg har brukt)

hsa77

Sitat fra: HCO på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:59
Da står det en Life og venter på oss hos Moss To-takt. Har avtalt at den leveres etter at ladeboksen er på plass. Å sitte en time hver kveld på McDonalds gidder jeg ikke...

Etter å ha brukt (alt for mye) tid på forumet her de siste par ukene, har jeg kommet til at jeg også trenger:

- Schuko ladekladd (til bruk der det er gratis TN-strøm)
Dersom du ikke har mulighet for å lade på TN-nett på jobb eller et annet sted hvor bilen ofte står parkert over lengre tid ville jeg ikke spandert på en TN-ladekladd. Kjøp deg heller en svart ladebøtte - koster ikke så mye mer enn en vanlig ladekladd og virker over alt. Sjekk denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27077.0.html
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

HCO

Sitat fra: HCO på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:59(...)- Ekstra type2-kabel (som kan ligge fast i bagasjerommet - holder det med 2 meter??)
(...)

Nå ser jeg at Torshov Bilrekvisita har begynt å selge kabler til en hyggeligere pris enn de fleste nettbutikker (iallefall når man tar frakten med i regnestykket):
http://www.torshovbil.no/bildeler/ladekabel-til-elbil/ladekabel-mode-3-type-4

Så da blir det vel å handle der - men jeg skulle gjerne hatt en 2-meter i tillegg (eller i stedet). Har nå sjekket de fleste nettbutikker, men kan ikke finne noe som er kortere enn 4. Jeg synes det blir mye gris i dårlig vær, når 4 meter kabel skal ligge på bakken mellom bilen og ladestasjonen. Noen som vet om det finnes 2-metere (32A 3-fas)?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

asgeirn



Sitat fra: Måkemannen på torsdag 10. mars 2016, klokken 07:51
Takk for info.

(Sjekket bildene, Aksdal har en 43kW lader, stort sett den jeg har brukt)

Bemerk at Fortum er i gang med å bytte ut alle DBT-laderne med Garo eller ABB, og da ryker 43kW til fordel for dobbel 22KW stolpe, som krever egen kabel.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Måkemannen

Sitat fra: asgeirn på mandag 21. mars 2016, klokken 19:30


Sitat fra: Måkemannen på torsdag 10. mars 2016, klokken 07:51
Takk for info.

(Sjekket bildene, Aksdal har en 43kW lader, stort sett den jeg har brukt)

Bemerk at Fortum er i gang med å bytte ut alle DBT-laderne med Garo eller ABB, og da ryker 43kW til fordel for dobbel 22KW stolpe, som krever egen kabel.
Tar nok med kabelen min på neste langtur. Jeg pendler så kort at all lading gjøres vanligvis hjemme i garasjen. Tror jeg skal følge med i tråden om noen kommer over en kortkort kabelstump en plass. Den skulle fått fast plass i garasjen.

pudderjagar

Eg lurar på om Fortum kan bytte ut alle ladarane med 22kw. Avtalen var jo 43 kw fram til den nye modellen kom. Då har vel Renault betalt for 43?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HCO

#44
Sitat fra: HCO på torsdag 28. januar 2016, klokken 12:23(...)Jeg klarer imidlertid ikke å se at Intens gir såpass merverdi ifht. Life at jeg har lyst til å legge i 28.000 ekstra.

Da har vi vært og hentet vår nye Life i dag, og den nyeste versjonen har tydeligvis fått litt ekstra snacks i forhold til hva som var oppgitt i brosjyren. Spesielt setevarme og cruisekontroll setter vi pris på at de har fått med.

I tillegg synes jeg interiøret er penere enn i Intens (se vedlagt bilde), selv om smak naturligvis alltid kan diskuteres.

Det jeg kunne ha tenkt meg i tillegg fra Intens-utstyret, er (i denne rekkefølgen):

  • Skinnratt
  • DAB
  • Auto nærlys/baklys

Det jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å savne, basert på erfaringer fra andre biler, er blant annet:

  • Regnsensor
  • Z.E. App
  • Parkeringssensor/kamera

Alt i alt ser dette ut til å være mye bil for 192.000, uavhengig av drivlinje. At det i tillegg blir en "sparebøsse" sammenlignet med å ha to bensinbiler blir en fin bonus.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA