Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nederlag: Det ble ingen Plugg-in hybrid på meg denne gangen....

Startet av elbikefun, onsdag 27. januar 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

elbikefun

Jeg har siden nyttår fulgt med i markedet med plugg-in hybrider.
Ettersom både 4x4 og romslig  bagasjeplass var blant kriteriene; var Outlander egentlig eneste reelle alternativet jeg fant. Like viktig som firehjulsdrift og romslig bagasjeplass var selvsakt tilstrekkelig bakseteplass for mine tre barn som pt. er 5, 8 og 11 -år gamle.

Prøvekjørte Outlander over knapt fem timer; fordelt på to prøveturer. Mye å mene om Outlander som modell, for ikke å snakke om plugg-in hybrid -løsningen.

Jeg valgte å stryke Outlanderen fra "listen"; pga ikke optimal bakseteplass for barna mine. Problemet var at midt-setet er for trangt. Ben/takhøyden er det ikke noe å utsette på.

En liten "sorg" for meg; fordi jeg ville så gjerne like & ende opp med Phev`en. Tanken på å kjøre på el-drift til og fra jobb var besnærende.

For å gjøre en lenge historie kort: Har nå bestilt en ny Honda CR-V diesel. Den har større bagasjerom enn Outlandren; og et bedre baksete. Helt flatt gulv faktisk.

Diesel-motoren er den mest moderne på markedet. 160 hester/ 350 NM av 1600 kubikk. Skal ha forbruk ved langkjøring ca 0,5 liter og Ca 06 på blandet kjøring. Så er slik sett en ganske miljøvenlig bil; 1,7 tonns vekt tatt i betraktning.

Eneste, men ikke uvesentlige feil med bilen ( når jeg skriver om dette i et elbil-forum.....); er nettopp at den kun bruker fossilt drivstoff....

Regner med at EV/ plugg-in -trenden bare vil fortsette å utvikle seg; slik at jeg om 4-5 år har langt mer å velge imellom.

Kanskje at biler som CR-V og Outlander har doblet kjørelengden på ren strøm ?   Det hadde vært noe det !!!
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

PokerFjes

Jeg er også overbevist om at dette markedet kommer til å utvikle seg drastisk i årene fremover. Det blir større batterikapasitet og større utvalg av modeller. Håpet mitt er at VW tar til vettet og skjønner at de må ha batterivarmer på biler i nordlige områder. Da kan det være at Tiguan GTE er på markedet om to år. BMW X5 har jo falt rett gjennom pga dårlig batterikapasitet, og det tror jeg gjelder flere.
Nå til høsten oppgraderer VW kapasiteten på e-Golf med 30%, uten at batteripakka øker i størrelse. Når den samme utviklingen kommer til hybridbilene, så er plutselig rekkevidden på PHEV 75km, X5 43km og XC90 55km.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Blip

Hm. Skuffende lesing. Som signatur viser, har jeg en Tesla Model X i bestilling. Den er ikke avbestilt enda, men jeg er seriøst på utkikk etter alternativer (pga. pris og skepsis til dørene). Vi trenger også ny bil med plass til 3 i baksetet (6,10,13). Det er netopp på langturene vi merker (på støynivået) at det er trangt bak i passaten vi har i dag.

Vel, jeg får prøvekjøre og se hva det blir til. Frustrerende at man må svelge en haug med kompromisser og kamelerdersom man har familie med > 2.4 barn og ønsker å kjøre elektrisk.

"Vår" spec. av Model X vil koste 2x en Outlander... ::)

Oppdatering 12.03.2016
Prøvekjørte i dag med fult baksete. Det er litt bedre plass til 3 i baksetet enn på f.eks. Leaf, men omtrent likt med passat. Det største problemet er nok likevel at setebelte i midten bak er veldig smalt og vanskelig å tilpasse pute/sete.

Totalt sett fikk jeg bare mer lyst på Tesla etter prøveturen. Prøveturen bli bestilt for å prøve å komme til "fornuft" og ikke bestille Model X. Jeg må innrømme at å gå fra Leaf til Outlander hybrid føltes som å sette seg inn i en veteranbil... Maken til "trøsjeverk" av bensinmotor, girkasse, elmotorer og "logikk" skal man lete lenge etter. Det er ikke mulig å kjøre 100% elektrisk fordi bilen starter og stopper bensinmotoren akkurat når den finner det for godt. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. HVIS de (bilprodusentene) absolutt skal lage hybrid-løsninger; Putt inn større batteri, IKKE koble bensinmotoren til drivverket, og la BRUKEREN velge mellom Bensin-, El- eller Auto-drift!


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA