Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 30 kWh Leaf

Startet av fovea73, onsdag 20. januar 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

Bjoris

Ser på LeafSpy at forbruket rapporter av bilen er ca 10% for lavt, men du hadde ett heftig forbruk her. Fruen kjørte 65 km med 54% forbruk opp til hytta, det var med 600 meter stigning!! Men da kjørte hun nok i ca 70 km/t

haavardw

Hentet bilen på tirsdag og fikk først testet den litt i dag.
Helt uerfaren som elbilist. Kjørte på en 140km lang søndagstur med ungene i dag, og kom hjem med 28% igjen.

Kjørte primært småveier i 60-70-80, men også et par mil i 100 på motorveien. Rekkevidden og kjørekomforten overgår forventningene vi hadde, og den lille rekkeviddefobien vi hadde er nå vekk. Med såpass god reell rekkevidde holder Leaf både som bil nummer én og to til vårt bruk.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

ironduke

Sitat fra: bjoris på lørdag 27. februar 2016, klokken 02:09
Ser på LeafSpy at forbruket rapporter av bilen er ca 10% for lavt, men du hadde ett heftig forbruk her. Fruen kjørte 65 km med 54% forbruk opp til hytta, det var med 600 meter stigning!! Men da kjørte hun nok i ca 70 km/t

Temperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

leafnor

Sitat fra: ironduke på søndag 28. februar 2016, klokken 20:02
Sitat fra: bjoris på lørdag 27. februar 2016, klokken 02:09
Ser på LeafSpy at forbruket rapporter av bilen er ca 10% for lavt, men du hadde ett heftig forbruk her. Fruen kjørte 65 km med 54% forbruk opp til hytta, det var med 600 meter stigning!! Men da kjørte hun nok i ca 70 km/t

Temperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.
Forbruk på vinter med kald bil, våt veg (litt, middels, plaskvått), kaldt driftsbatteri, ugjenvn fart,  blir jo-jo forbruk.
Med fuktig veg, varme på, kaldt batteri, da er ikke noe problem å forbruke over 2 kWt/mil.
Forbruket vist på bilen er ut fra hva som forbrukes av varme og driftsmotor, mens prosent er på hva som finnes på batteriet. Og med kaldt batteri forsvinner mye til indre varme.
Ser på LeafSpy på min at det glatt forsvinner 15% mer energi enn hva forbruket på bilen sier. Slik som i kveld, et par tremilsturer som hevet batteritemp fra 2 til 6 grader. Bilen sier 1,8 i forbruk, LEafSpy viser det er forsvunnet energi tilsvarende 2,1.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eivind85

Sitat fra: TMDF80 på fredag 26. februar 2016, klokken 16:15
I dag fikk jeg ny rekord :D Lørenskog-Drøbak - 50 km. Startet med fulladet batteri. Ingen forvarme. Klima på auto 20 grader. Kjørte uten tanke på strømsparing. Ankom Drøbak med 74% batteri igjen :D Så 20 mil på sommeren må jo absolutt være innenfor rekkevidde tenker jeg.

Hei. Jeg hadde noe tilsvarende tur i går. Kjørte Åros - Tårnåsen (litt over 40 km) på 23%. Altså jeg hadde 23% da jeg startet i åros og gamblet på at det gikk. Ble skilpaddemodus siste 300 meterne.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

jsa061

SitatTemperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.

Husker du å nullstille forbruksmåleren før du kjører?

TMDF80

Det skal ikke mange minusgradene til forbruket går VELDIG opp synes jeg. I dag kjørte jeg ca 12 mil, og jeg fikk skilpadde ca 1 km hjemmenifra. Skrudde av all varme ca 3 mil hjemmenifra fordi batteriet gikk faretruende ned.. Temp -10 om morgenen, -2/-5 ettermiddag.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

ironduke

Sitat fra: jsa061 på mandag 29. februar 2016, klokken 18:09
SitatTemperaturen lå rundt 0. Våt asfalt. Se høydeprofilen på vedlagt fil. Skjønner ikke helt at jeg skulle få så høyt forbruk. Men jeg er ingen erfaren elbilist. Det rare var at ikke forbrukssnittet gikk noe særlig opp. Det burde det vel gjort med et høyt forbruk.

Husker du å nullstille forbruksmåleren før du kjører?

Nullstilte før ja. Dette var en tur på 216 km.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Bjoris

#68
Sitat fra: TMDF80 på mandag 29. februar 2016, klokken 18:25
Det skal ikke mange minusgradene til forbruket går VELDIG opp synes jeg. I dag kjørte jeg ca 12 mil, og jeg fikk skilpadde ca 1 km hjemmenifra. Skrudde av all varme ca 3 mil hjemmenifra fordi batteriet gikk faretruende ned.. Temp -10 om morgenen, -2/-5 ettermiddag.

Dette tror jeg skjer med alle biler, ser også på den gml Leafen at når det krøp ned mot 10 minus her vestpå så opplevde jeg så kort rekkevidde jeg aldri før hadde sett. Det er jo flere problemer med kulde, effekt forsvinner fra batteriet om det er kaldt (Løsning: lade rett før start gir noe mer batterivarme), så har du tettere luft som gir mer luftmotstand (løsning: redusert fart, men om klima går for fult pga kulden vil det gå relativt mer til oppvarming pga at det tar lengre tid) så har du mer friksjon i hjullager mv (dette vil gå seg til etterhvert som en får kjørt noen mil)

En bra ting for oss i Norge er at den nye ladere fortere på hurtiglader og det gir også mer varme i batteriet sånn at en hurtiglading vil hjelpe mer på driftstemperaturen på batteriet enn på 24 kwh. MEN, det er godt mulig at batteriet vil slite med å ta særlig høy lading når det er så kaldt.

Når jeg i neste uke skal over fjellet så kan det fort bli 10-15 grader kaldere, men jeg tenker at det skal ha lite å si siden jeg kommer til å hurtigladet 2 ganger før jeg skal over fjellet og jeg har også varm bil/lagre etc, men luftmotstanden vil stjele sitt, en må bare redusere fart for å utligne dette...

Med VP så forsvinner mye av effekten med varmepumpen ned mot 10 minus så en vil nok merke større forskjell på dette også på en VP bil enn en uten, min gml er uten VP, men også der går mye mer strøm til oppvarming når det er så kaldt, men jeg tror forskjellen er mindre enn det vil være på VP bil, jeg ser at når det er noen minus så ser det ut til at varmeapparatet trekker røfflig det samme på disse to, men i området 0-10 pluss er det veldig stor forskjell...

leafnor

Sitat fra: bjoris på tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:19
Sitat fra: TMDF80 på mandag 29. februar 2016, klokken 18:25
Det skal ikke mange minusgradene til forbruket går VELDIG opp synes jeg. I dag kjørte jeg ca 12 mil, og jeg fikk skilpadde ca 1 km hjemmenifra. Skrudde av all varme ca 3 mil hjemmenifra fordi batteriet gikk faretruende ned.. Temp -10 om morgenen, -2/-5 ettermiddag.
Med VP så forsvinner mye av effekten med varmepumpen ned mot 10 minus så en vil nok merke større forskjell på dette også på en VP bil enn en uten, min gml er uten VP, men også der går mye mer strøm til oppvarming når det er så kaldt, men jeg tror forskjellen er mindre enn det vil være på VP bil, jeg ser at når det er noen minus så ser det ut til at varmeapparatet trekker røfflig det samme på disse to, men i området 0-10 pluss er det veldig stor forskjell...
Har kjørt en del med jobbens 2014 Leaf og VP, på samme strekninger som min 2012 private og med varmeregulering http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html , og jeg får til å bruke mindre energi til varme med min gamle Leaf.
I og med den nyere med VP og har Contiviking 5 dekk med langt større rullemotsstand en de #6 jeg har på privat leaf, så bruker min mindre strøm på eller lik tur.
Varmestyring og riktige dekk/dekktrykk har svært mye å si.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

En kan ikke bruke Auto på VP modellen om en skal få lavt strømforbruk på klima... Av en eller annen grunn går det veldig mye mer da...

jsa061

SitatNullstilte før ja. Dette var en tur på 216 km.

Man må vel egentlig nullstille etter hver lading slik at forbruket tilsvarer den "tanken" man er på.

For å ta et ekstremt eksempel. La oss si man kjører 20 mil med 1.5 kwh/mil ( gjerne med en liten hurtigladning underveis). Så kjører man 4 mil med et forbruk på 3 kwh.

Regnestykket blir da: (20*1,5 + 4*3)/ 24 = 1,75.

Moralen er: Nullstill måleren etter hver lading :)


eliten

#72
Har 30 kw leaf tekna. Kjørte i fra Ullensaker til Charlottenberg, og tilbake til Kongsvinger. Hadde igjen 17 km etter å ha kjørt 156 km. Ladet på Kongsvinger på Grønn Kontakt opp til 90%. Holdt stort sett fartsgrensene + 10% fordi spedometeret viser 10% for lite. (Stort sett i riktig reel fart, men med et par forbikjøringer) Temperaturen lå i mellom -4 til +3 på hjemvegen, og våt vegbane. Er fornøyd med bilen så langt etter 1,5 mnd og ca 4000 km. Hadde 126 km igjen når jeg kom hjem. (Med 9 dager innlagt på sykehus i denne perioden i fra jeg fikk bilen.)

Bjoris

#73
Ok rekkevidde i dg, dog start på 600 moh og stopp på 50 moh, men 155 km på 78% er estimer 198 km på 100%! Startet med 98% da jeg hadde feilberegnet litt, siste del av ladingen tar veldig lang tid. Jeg liker ikke at bilen blir stående full ladet så jeg hadde lagt inn ein time fra lading skulle være ferdig til avreise, men det var ikke nok!

Klart en får gode resultat av å starte på fjellet, men her kjører en rett ned til havnivået på de første 20 km får dermed minimalt med regen pga fult batteri.

Det som likevel imponerer meg er at vi er full bil 4 stk, fult bagasjerom og vi fulgte trafikken hele veien og fikk 75 km/t i snitt, brukte akkurat to timer (Jeg har forbarmet meg over at jeg ikke skal sinke trafikke med den nye Leafen;) Så med det i mente er dette veldig bra!

Først var det isdekke, så slaps og etterhvert m tørr vei og det hjelper, helt klart;) kjørte først lav temp på klima, men så at det kom til å gå fint så da hadde vi 20 grader og full komfort;) vi hadde mellom 0 og + 3 hele veien!

Det som er supert bra for oss her er at vi nå ser at vi ganske greit kommer oss hjem uten å lade på søndagskvelden og det hjelper på motivasjonen i heimen, opp går det ikke, har heller ikke prøvd, men da skal vi handle uansett og lader samtidig!

ironduke

#74
Sitat fra: ironduke på fredag 26. februar 2016, klokken 20:08
Brukte først 35% (60 til 25) på 40 km og så 50% (65 til 15) på 60 km. Syns dette var overraskende mye. (Tilsvarer vel forbruk på 23.3 kWh/100 km. )Spesielt siden forbruket står på 16.8 kWh/100 km. Dette er riktig nok målt over litt lengre distanse,  men det gikk ikke noe særlig opp i løpet av disse distansene. Det hadde det vel gjort med forbruk på 23.3 siste 6 mil.

På de første 100 km brukte jeg for øvrig 63%. Noe som er en del bedre. Det tilsvarer vel 1.6 km pr. prosent.

Samme tur denne helgen. Denne gang med 1,5 passasjer og tilhørende baggasje. Startet med 100%. Brukte nå 51% på første 88 km (hurtigladet til 93%) og så 73% på siste 116 km. Temperatur i området -2 til +3. Klimaanlegg +18 grader. Tørr asfalt.

Tilsvarer vel 1,67 km pr. %. Noe som ville gitt en rekkevidde på 167 km? GOM mente jeg kunne kjøre over 200 km.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA