Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innovasjon: Varme

Startet av leafnor, søndag 14. juni 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

leafnor

Ser mye innovasjon omkring varme på 1. gen Leaf. Webasto, ekstra isolering og 150 ohm motstand for å lure varmen til ikke å "koke vann".

Tenker å få gjort noe av dette på min 2012 Leaf, og tanken er å parallellkoble et 500ohm pottmeter med av/på funksjon over temperaturføler på varmvannet som sirkulerer i varmeapparatsløyfen.
En parallellkoblet motstand reduserer temperaturfølerkretsens motstand, noe som leder til at det leses som varmere vann enn virkelig temperatur alt etter motstanden i pottmeter.

Med den kan jeg få til to ting.
- I "Off" leser styring kun den originalen motstand, og bilen er som original
- I "On" vil motstand være parallellkoblet, og kunne justeres fra 0 til 500 ohm. Kretsen har lavere ohmsk motstand enn "design".

Ut fra servicemanualen har jeg beregnet at en parallell motstand mellom 185 til 540 ohm vil kunne regulere temperatur mellom 40-70 grader. Så det 500 ohm pottmeter setter jeg i serie med en 150 ohm, så det kan reguleres mellom 150-650 ohm.
Vris pottmeter ned mot null, og vannet vil "alltid" være å lese som 80 grader eller mer, og ingen energi til å fyre går med.

Varmetap: I den nå typiske grønne vinter her i Trondheim er det behov for varme. Men ikke behov for 80 grader vann for å avgi tilstrekkelig med energi for å holde varmen. Så jeg tenker at det skal være mulig å holde OK temp i kupè med f.eks 40-50 grader vann. Jeg tenker da at det er mindre varmetap mens det varmes, og hele varmekretsen skal ikke opp i 80 men kanskje 40 grader for å gi varme.
1,5 kW avgitt med 40 eller 80 grader vann er 1,5 kW, men det skal da går mindre energi tapt for å oppnå 80 grader og holde temperaturen der er min tanke.
I tillegg skal jeg isolere som noen andre har gjort, skader ikke.

EDIT: Korrigerte kOhm til Ohm som benevning på motstander







Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

flux

Jeg målte utvendig temperatur på selve varmeelementet ( ptc ) med et IR meter og så ca. 60 grader. Jeg tror det er mye å hente på å klare å isolere selve den boksen, men den ligger vanskelig til.

leafnor

Sitat fra: flux på mandag 15. juni 2015, klokken 20:39
Jeg målte utvendig temperatur på selve varmeelementet ( ptc ) med et IR meter og så ca. 60 grader. Jeg tror det er mye å hente på å klare å isolere selve den boksen, men den ligger vanskelig til.
Det er nok mye å hente på å isolere varmesystemet, og boksen (PTC) som holder 60 grader i overflatetemperatur er nok den enkeltdel i kretsen som kan øke virkningsgraden mest med å bli isolert.
Ser vi f.eks her http://klimakommuner.enova.no/sitepageview.aspx?articleID=246
og sammenligner med en uisolert ventil i romtemperatur for vannbårent anlegg med 80 grader vann så ligger tap i størrelsesorden 500W. Med en bil i bevegelse vil det være "konstant" kald luft som strømmer over boksen, noe som gir ytterligere kjøleeffekt. Jeg skulle ikke overraskes av om det minst er 1 kW tap i kuldegrader på det ellers så uisolerte anlegget.
Utfordringen er at den sitter trangt til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Med tanke på "inngripen" mot temperatursensor så skal jeg prøve meg på kobling som vist her, hvor jeg bruker pottmeter med bryter + 150 ohm i stedet for 330 Ohm motstand.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412#p263358
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

flux

#4
Jeg tipper at ca. 0.75 - 1,5 kw forsvinner ut her ved kjøring i 70-90 km/t ved 0 grader og kaldere.

Smiling when sailing

Jeg installerte bare en bryter som parallelkobler en 270 Ohm motstand, fordi sommeren i år krever så mye ventilering for å holde vinduene kondensfrie. Funker fint med lufting uten at varmekolben slår seg på nå.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

leafnor

Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 20. juni 2015, klokken 17:30
Jeg installerte bare en bryter som parallelkobler en 270 Ohm motstand, fordi sommeren i år krever så mye ventilering for å holde vinduene kondensfrie. Funker fint med lufting uten at varmekolben slår seg på nå.
Ja, fungerer som snus det. Og så tenkte jeg at med en variabel motstand så kan jeg regulere inn temperaturen på varmvannet til så lavt som mulig for å holde tapet i den uisolerte varmekretsen til et minimum.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

"Innoverte" litt i varmen i dag (Gårdsplass mot nord, perfekt for batteriet med tanke på varme)
Tok ut styringspanelet for å komme til ledningene #30 og #37 i pluggen for varmeapparatet.
Hacket meg på og fikk trekt ledningen frem til sikringene. Tenker å montere justerbar motstand i en av de ledige soklene.
Fant meg en motstand på 160 ohm, og koblet på ledningen. Det virket!
Mangler da bare å få den variable motstanden, og tenker nå at det kanskje ikke trenger å være en med bryterfunksjon. Det holder med f.eks en som går fra 0-1kohm montert i serie . Sette jeg den på f.eks 0 er varme av, og på maks med da 1160ohm så blir det "varmt nok".

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

#8
I påvente av å få tak i riktig variabel motstand, loddet jeg over en 680ohm.
Med varme på maks og åpne vinduer holdt vannet i den lille tanken 59 grader, og varmekolbe trakk 3 kW før 680ohm.

Etter å loddet inn motstanden så sank temp 20 grader i kretsen, til 39 i tanken. Forsatt godt med varme ut av  varmeappratet mens varmekolbe trakk under 1,5 kW.

Jeg skal ha det slik til jeg får en variabel motstand.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kodalse

Dette var interessant. Har sett lignende bruksanvisninger på amerikanske sider.
Legger du ut en komplett liste når du er ferdig slik at andre også kan prøve seg?
Har selv en bensinwebasto i varmekretsen, som gir ekstra hjelp på vinteren, men denne står trolig stillt lavere enn den elektriske slik at elektrisitet uansett brukes.
For min del ville en "On/Off" switch på varmekolben vært det beste.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Sitat fra: kodalse på lørdag 04. juli 2015, klokken 16:55
Dette var interessant. Har sett lignende bruksanvisninger på amerikanske sider.
Legger du ut en komplett liste når du er ferdig slik at andre også kan prøve seg?
Har selv en bensinwebasto i varmekretsen, som gir ekstra hjelp på vinteren, men denne står trolig stillt lavere enn den elektriske slik at elektrisitet uansett brukes.
For min del ville en "On/Off" switch på varmekolben vært det beste.
Fant det med å hekte seg på lederne inne i bilen på amerikansk forum. Skal gjøre en beskrivelse når jeg har fått montert det hele slik jeg vil.
Lagt ved to kurver fra beregning slik jeg sikter inn på og slik det er for øyeblikket:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

#11
Da har jeg fått montert slik jeg hadde plan på.

Temperaturen i varmekretsen kan nå reguleres.
Med en bryter kan jeg velge å ha varme som originalt, eller når den er betjent kunne regulere fra ingen varme til ca 10 grader under original.

Det som skal til er:
-En variabel motstand 0-1000 ohm
-En fast motstand på ca 180 ohm
-En bryter

Motstandene er i serie med bryter, og så koblet parallelt til ledningene #30 og #37 i pluggen for varmeapparatet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg371928.html#msg371928
-Trakk ledningen fra #30 og #37 til "sikringsskapet".
-Loddet på 180 ohm på leder fra #30, og koblet til pol på bryter (Biltema)
-Fra andre polen på bryter en leder over til 0-1000 ohm variable motstanden
-Koblet leder fra #37 i varmeapparat til andre pol på variable motstanden.

Tok ut bryterpanel, og boret hull i den ene dummyplugg for den variable motstanden.
Flyttet "Off" knappen for kjørelyd til venstre, og satte Biltemabryter som kan slå varmestyringen av/på i midten.

Originalt blir det 65 grader i den lille tanken. Med 1180ohm koblet inn (Bryter på og maks på variabel potmeter) så synker temp ca 10 grader.
Når jeg vrir til 0 slik at 180 ohm blir resultatet så vil kolbe aldri fyre.

Har kjørt noen dager med en fast motstand på 680 ohm, og med de 8-12 grader vi har på grønn vinter her i Trondheim for tiden har det tatt litt for lang tid til å få opp varmen i bilen. Tempen i tanken har vært på ca 38 grader slik. Men på lengre tur vi tok mandag (10 mil) i 12 grader holdt vi varmen. Varmeapparatet rapporterte om mellom +1 og +2 km om det ble slått av. Men med 38 grader i kretsen tar det litt for lang tid å få rett temp når det er grønn vinter.
Nå har jeg fått regulert til 42 i tanken, og da er det mer behagelig varme som kommer, og dermed litt mer komfort på kortere turer.

Det er over 20 grader lavere temp i kretsen enn originalt. Kjørte en runde i kveld med nyanskaffet LeafSpy og kunne følge med på hvor mye varmen trakk. 8 grader ute, og det gikk mellom 500-750W.
Men som original økte effekt til 1,25kW og samme temperatur i bilen. Tilsynelatende fyrte 500W for kråka.

Når jeg får ånden over meg skal jeg isolere kretsen slik andre har gjort. Det bør bli bra til den hvite vinter, isolert og begrenset topptemp som også reduserer varmetapet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Befriende med slik kontroll over varme.
Kjørte tur/retur Stjørdal i går uten å tenke spesielt på sparekjøring. +0km sto det på display selv om varme på Auto og 22 innstilt i bilen.

Frem og tilbake akkurat 60km, og forbruk 1,5 kWt/mil. Aldri skjedd før. Tidligere var da alltid mellom 1,6-1,7.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kodalse

Da er bryter handlet, motstand og ledning skal det være plenty av i huset.
Siden jeg har webasto montert fra før ønsker jeg kun on/off funksjon fra bryter.
Poster bilder når arbeidet er utført :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kodalse

#14
Da er det montert bryter inn slik som beskrevet med en 330 ohm motstand.
Fungerer som bare det fra første forsøk. Så snart jeg slår på bryteren går strømtrekket ned fra 5kw til null.
Samtidig øker viftehastigheten siden klimaanlegget tror det er maks varme i systemet og prøver å varme opp kupeen.

Slår jeg av bryteren med motstanden innkoblet slår også varmekolben seg inn etter 5 - 10 sekunder.

Det blir en fryd å gå vinteren i møte med avslått varmekolbe og webasto påslått.
Varm bil med kanskje bortimot sommerrekkevidde.

Link til video fra resultatet:

https://youtu.be/e-Mz6TnwvHs
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA