Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Egolf - varmepumpe virker ikke

Startet av elgolfo, torsdag 14. januar 2016, klokken 08:46

« forrige - neste »

elgolfo

Hei
jeg har hatt egolf med varmepumpe et år nå, men oppdaget først nå at varmepumpen ikke virker(har ikke vært så kaldt i Bergensregionen). Nå når kuldegradene setter inn merker jeg at det ikke varmes. På de kaldeste dagene(-7) høres en kraftig hyling( som varmepumpen på huset når det er kaldt), men det blir likevel ikke varmt i bilen. En gang kom varmen på tilfeldig ved endt kjøretur. Har forsøkt å stille på alt av termostater og nivåer, men ingen endring. Noen med erfaring på området?

Anderskrok

Har hatt ustabil varme fra anlegget sjøl, og pumpa går jo når du hører susing/uling.
Jeg hadde min bil på service forrige uke pga dette og det var en kjent feil som det lå oppdatering inne på. Etter fix så leverer klimaanlegget stabil varme.

Om du har samme feilen vites jo ikke men du er ikke den første som nevner problemer i den retningen :)

elgolfo

takk for svar anderskrok. jeg får ta den inn til service

Nils Skaga

Har opplevd det samme.....Egolf fra april 2014 med varmepumpe. Har fungert helt fint og jeg var imponert over varmepumpens støynivå. Det viser seg at den aldri har gått. For første gang brukte jeg forvarming via app og da jeg kom i garasjen trodde jeg - ut fra støynivået - at det var luftkompressoren som hadde startet av seg selv. Det viser seg da at varmepumpen kun starter ved forvarming....så snart jeg tar av ladekabelen så stopper den. Under kjøring går den ikke.
Har noen andre opplevd det samme ?

SteinarSun

Sitat fra: Nils Skaga på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:06
Har opplevd det samme.....Egolf fra april 2014 med varmepumpe. Har fungert helt fint og jeg var imponert over varmepumpens støynivå. Det viser seg at den aldri har gått. For første gang brukte jeg forvarming via app og da jeg kom i garasjen trodde jeg - ut fra støynivået - at det var luftkompressoren som hadde startet av seg selv. Det viser seg da at varmepumpen kun starter ved forvarming....så snart jeg tar av ladekabelen så stopper den. Under kjøring går den ikke.
Har noen andre opplevd det samme ?
Nå ble vel de første bilene levert med varmepumpe på slutten av 2014 , sikker på at det er varmepumpe i bilen din ?
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Nils Skaga


totta

Hei. Har en ny egolf. Vet at mange har hatt problemer med varmepumpen. Jeg ser her inne at man skal høre en lyd når den er på. Min er med varmepumpe, men jeg har aldri hørt noen lyder fra klimaanlegget eller bilen. Hvordan lyd skal det være, og hvordan vet jeg at varmepumpen i det hele tatt virker?

Råde

Radiatorvifta kjører på full spiker når det er rundt 0 grader. Høres hodt utenfor bilen (og inne også egentlig)
e-Golf | X75D

np

Min virker som om er syncet med turtallet i motoren, øker og senker hastigheten med hvor fort jeg kjører...
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Gogstad

Sliter med kalde kjøreturer noen dager her også, og det dypper under -12 om dagen ved Gjøvik. Bilen forvarmer helt greit men flere ganger slutter den å varme under kjøring.
Er det verdt det å sende bilen til å bli oppdatert hos VW?

Tfilling

Nøyaktig samme her, -slutter å varme under kjøretur... har oppdaget at det hjelper å skru helt av «off», men det er jo ingen fix... noen bilkyndige som kan si noe om det handler om varme/kjøle-medie eller om det rett og slett er varmepumpen....
2016 E-Golf
2015 Passat Alltrack

RonnyØ2

#11
Sitat fra: Tfilling på onsdag 25. desember 2019, klokken 18:36
Nøyaktig samme her, -slutter å varme under kjøretur... har oppdaget at det hjelper å skru helt av «off», men det er jo ingen fix... noen bilkyndige som kan si noe om det handler om varme/kjøle-medie eller om det rett og slett er varmepumpen....

Min var ganske lik. Etter 3-5 km begynte det å blåse kaldt, og man hører noe bråke no jævlig. Skrudde klima Off, og på igjen så startet varmen igjen i 3-5 km. Støyen følger turtallet på motoren omtrent. Der var det feilkoder på sensor(er) til klimaanlegget. Byttet disse og varmen ble stabil, og lyden mye bedre. Dog ikke helt borte..

dabis

"Selverklært e-golf varmepumpe ekspert" (pga mye erfaring)

Jeg har opplevd det meste av feilene på Varmeapparatet til e-golfen.
Kort fortalt så er varmeapparatet i e-golfen bygd opp av en tilleggsvarmer (Elektrisk varmeelement som en normal vifteovn) og Varmepumpe for å tilføre/produsere varme til kupeen.

- Bilen prioriterer alltid bruk av varmepumpen da den er mest effektiv ned til forbruk av strøm. Og vil normalt aldri koble inn varmeelementet så sant bilen ikke klarer og tilføre nok varme inn i kupeen. Det er et unntak å det er om du trykker på knappen til defrost av frontruten. Da vil bilen kjøre på med alt den kan av varme mot frontruta.

Om du får opp "nå" forbruket i displayet så vil du kunne se hva oppvarmingen i bilen bruker av strøm når du står parkert. Eks ved 0 grader ute og 22 grader stilt inn i bilen. Så vil forbruket ligge på et sted mellom 1-3KWt ved 0 til -15 grader. Trykker du da på defrost frontrute så vil den øke opp til 3-9KWt da varmeelementet bruker mye strøm. På denne måten kan du se om varmepumpen faktisk fungerer.

Om Varmepumpen av forskjellige årsaker slutter å fungere så vil hendelsesforløpet bli slik. Bilen står med normal Auto og 22 grader (0-10 minusgrader ute). Men lite eller ingen varme kommer ut av dysene. Ved å trykke på defrost frontrute så vil det komme noe varme. Vil det nok være noe feil på Varmepumpen.

Om Tillegsvarmeren av forskjellige årsaker slutter å fungere så vil hendelsesforløpet bli slik. Bilen står i normal Auto 22 grader og det er kaldere en 7-15 minusgrader. Det kommer lite men noe varme fra dysene og det hjelper ikke å aktivere defrost på frontrute. Vil det nok være noe feil med tillegsvarmeren. (erfaringsmessig gir varmepumpen lite eller ingen effekt når det blir under 10 minusgrader.

Årsak til at Viften i front av bilen ikke "bråker" som en feiebil utenom når det er aktivert forvarming er pga klager fra kunder der det var flaut og komme kjørende i en elbil som hørtes ut som en feiebil ved lave hastigheter som parkeringsplasser og parkeringshus. Min bil ble oppdatert i 2016 der dette problemet ble fikset nå bråker ikke bilen slik ved lave hastigheter. Så det er nok årsaken.

Min bil hadde disse feilene før jeg kvittet meg med den.
-Død varmepumpe
-Død Tilegsvarmer
-Ødelagt kondensator
-Tette ventiler til varmepumpe.
-Ustabil/bugg i sw eks sette den på maks varme og så på maks kulde for så tilbake til maks varme. Da sluttet all form for oppvarming og kjøling og fungere. Måtte da skru av bilen og vente noen minutter før det igjen fungerte.

Ellers så sliter normalt min bil med å holde det varmt i bilen under 15 minusgrader. Men kan ha noe med og gjøre at bilen primært er i bruk på motorveier i høy fart. Noe som vil gi et større behov for varme i kupeen en vanlig bykjøring.

Alt dette gjelder den Første 1.2 generasjonen e-golf som ble produsert fra midten av sommeren 2015. Bilen er selv en 2016 modell. Hvor mye forbedringer eller forandringer de har gjort på den nye generasjonen er jeg ikke opplyst om, så da må noen andre komme på banen med erfaring fra disse bilene.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Gogstad

Oppdatering etter service, inspeksjon, og reparasjon:
Jeg hadde bilen inne for service og programvareoppdatering, og VW Møller oppdaget at jeg hadde to sensorer som var defekt i varmesystemet. Jeg har nå hatt bilen på rep og fått dem byttet ut på garanti, og de sa problemet nå skal være løst.

Siden reparasjonen har jeg følt minimalt med både blås og varme fra ventilene, og det kan se ut som det nå er nær null varme på selv -2 grader ute eller 5-6 grader i garasjen.  Om dette varer til å morgen kommer jeg til å ringe inn og be om at de ser på det igjen.

Kjedelig å måtte sette bilen på verksted annenhver uke, men det blir for kaldt til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA