Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får e-golf til uka. Bør jeg velge med eller uten piggdekk?

Startet av bdaniels, tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:26

« forrige - neste »

bdaniels

Hva er deres erfaringer? Bor i Nittedal, og bilen vil først og fremst bli brukt til lokal kjøring (kona jobber i Nittedal).

Noen som har en klar anbefaling? På nedsiden er sikkert økt veistøy, rullemotstand (herunder rekkevidde). På oppsiden er bedre veigrep ved isete vei tatt i betraktning el-bilens store vekt og moment fra stillestående?

Tips mottas med takk.

My2cents

Her får du nok mange svar - og alt er ens subjektive oppfatning.

Hva føler DU deg mest trygg med?

Selv kjører jeg kun piggfritt, bor på Vestlandet med hytte på Hardangervidda. Tilpasser farten etter forholdene - og har kjørt piggfritt med alt fra Golf til Range Rover på allslags føre.

E-Golfen kjøres piggfritt også.

Lykke til!

terhan

Etter en tur til Norefjell på nyttårshelgen ble jeg veldig positivt overasket over feste jeg hadde med mine piggfrie.
Vi kjørte lett forbi suver som sto og spant på glatta med piggdekk...kanskje av eldre type - men alikevel.

gamer73

Selv kjører jeg piggfritt med E-golfen også...men jeg må si at jeg føler meg mye tryggere MED pigger. Mine foreldre har pigger på sin mazda cx5 og den sitter som klistret på Bergenske og kvamskogenveier uansett føre.

Men....jeg hadde piggfri dekk stående i garasjen fra tidligere bil...og dessuten er det avgift for piggdekk i bergen..så rent økonomisk så velger jeg piggfritt.

Dessuten er jeg også opptatt av å ikke slit på veiene....

MEN som sagt....jeg syntes det er mye tryggere med piggdekk på alt føre kontra piggfrie...men som sagt..det er masse minus med pigger..men på trygghet er det best:)

gamer73

Sitat fra: terhan på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:09
Etter en tur til Norefjell på nyttårshelgen ble jeg veldig positivt overasket over feste jeg hadde med mine piggfrie.
Vi kjørte lett forbi suver som sto og spant på glatta med piggdekk...kanskje av eldre type - men alikevel.

Spinner man på glatten med piggdekk kontra piggfri så er det noe galt med dekkene..dvs..det er sikkert bare 1 pigg igjen på det 5 år gamle piggdekket;) Det er ingenting som slår piggdekk på framkommelighet på vinterføre!

DagRune

Når man først kjøper en stillegående bil, må det være dobbelt irriterende å høre knatringen av pigger mot bar asfalt, som er det man kjører på det meste av sesongen.

Når det gjelder framkommelighet, så er piggfrie dekk som regel bedre enn piggdekk på "nullføre". Men er det blank, våt holke er man hjelpeløs på piggfrie dekk.

Jeg kjører piggfritt og nyter komforten, men er særlig varsom på blank is.

gamer73

#6
Det skal ikke mange bilene til framfor deg før dem har pakket snø/slaps så hardpakket at piggene er det eneste som hjelper....

Piggfrie dekk er kanskje bedre på "pudder"...men slike forhold er det lite av i grunnen...ihvertfall i en bilvei.

Jeg har kjørt på fjellet med og uten piggdekk på biler og opp bakken til hytten er piggfrie dekk et sjansespill, mens piggdekk stort sett klarer oppgaven...

Men...joa...det bråker for jævlig..og på bar vei...som det ofte er om vinteren så er jo piggfrie dekk like gode som piggdekk...tror det er blitt en myte at piggdekk er dårlige på bar vei...dem er vitterlig IKKE det i forhold til piggfrie vinterdekk....kun i forhold til sommerdekk;)

piggfrie dekk er og blir et kompromiss pga alle dem negative veiøkonomiske sidene med piggdekk..

e-curious

Jeg valgte piggdekk. 

Slik jeg tolker diverse dekk-tester så er de bedre på is, tørr asfalt og våt asfalt. Gummiblandingen i piggdekk er hardere og tåler plussgrader bedre.  Piggfrie er konstruert for å ha perfekt friksjon i kuldegrader. 

Etter det jeg har skjønt så er piggfrie og piggdekk omtrent like gode på kaldt og godt snø/vinterføre.  Problemet er bare at det er det ikke så lenge om gangen her på vestlandet.

gamer73

ja piggdekk er alltid bedre enn piggfri, men satan man ER miljøsvin med pigger;)

Men er man veldig opptatt av sikkerhet og kanskje har tendenser til angstanfall så velger man pigger uansett;)

Jeg er veldig glad mine foreldre har pigger OG 4 hjulstrekk på sin bil :)

Cowboystrekk

Velg fortrinnsvis Nokian R2 om du\dere velger piggfritt, ingen andre vinterdekk har lavere rullemotstand. Kjøreegenskapene på is og snø er og blant de beste og faktisk bedre enn endel rimeligere piggdekk. ContiVikingContact 6 er også et bra valg, noe høyere rullemotstand (ca 1%, så ikke mye, men allikevel en kilometer eller 2) og nesten like bra på is. Jeg ville investert i hurtigkjetting, piggfritt holder for de aller fleste, men greit å ha en nødløsning tilgjengelig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

urabus

Kjører piggfritt, men dette er i Bergen. Her saltes det så hinnsides mye at de tre gangene vi trenger piggdekk så lar vi bilens stå.

Spørsmålet er om de er like hissig på saltet i Nittedal.
På den andre siden så har jeg safet meg med kjettinger til gamle forden.
De ligger ubrukt i bagasjerommet....

zapateria

Har kjørt med piggdekk i alle år (utenom et prøveår med piggfritt som raskt ble skiftet). Har nå piggfritt på golfen og merker at det ikke er samme grepet på glatt føre, men med all elektronikken og litt mer varsom kjøring så fungerer piggfritt helt fint. Veldig fint å slippe knatrelyd.

hottentott33

Jeg valgte piggdekk, nærmere bestemt Nokian Hakka 8, på vår e-Golf. Det har jeg ikke angret et sekund på.
Det som du derimot skal være veldig obs på, er at forskjellen på støy mellom sommerdekk (evt piggfritt) og piggdekk er veldig ekstrem på asfalt i en stille elbil, men på snøføre og grusveier er det stille igjen. På snøføre forsvinner faktisk så og si hele piggdekkstøyen. Støyforskjellen på asfalt er sannsynligvis hakket verre enn du tror, men jeg for min del klarer fint å leve med det, da jeg trenger pigger da saltingen ikke alltid er verdens beste når jeg skal kjøre 5 mil til jobb kl 4 på morgenen :)
Rekkevidden er vel nesten lik med mine Nokian piggdekk sammenlignet med andre erfaringer med piggfrie, jeg ligger på mellom 110 og 130 km nå på vinteren med noen minusgrader. Det blir sjelden mer enn -4 grader her i sør som jeg bor, men så lenge rekkevidden er noenlunde lik piggfrie i den temperaturen, så følger nok piggdekk de piggfrie i lavere temperaturer også.

Så konklusjonen min er at du bare velger det som du har valgt før og som du er fortrolig med. e-Golf er ikke så forskjellig fra vanlige biler :) For det vil alltid være noen som foretrekker piggdekk og noen som foretrekker piggfrie, uavhengig av bil :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Cirrisky

Selv hadde jeg heller drept meg selv enn å kjøre med piggdekk.

Skal nevnes at bilen brukes hovedsaklig til pending på E6/E18 med 80km hver vei, i 90-110km/h. Tror dekkstøyen hadde  blitt for mye til meg, siden disse veiene så og si alltid er bare.

bdaniels

Takk til alle som har delt sine synspunkter. Valget falt på piggfritt for vår del. Bilen hentes neste fredag, og det skal bli interessant å erfare både de gleder og kanskje de frustrasjoner jeg har lest om her på forumet. Muligens får jeg noen historier å dele selv etterhver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA