Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Punktering / kjøre med et sommerdekk

Startet av JonI, lørdag 02. januar 2016, klokken 22:08

« forrige - neste »

JonI

Jeg har kjørt på en skrue og punktert høyre bakdekk. Står en fin og stor skrue i dekket.  Har fått satt på ett sommerdekk. Er det ok å kjøre med dette til dekksjappa slik at jeg får plugget dekket?  Vinterdekk er 19" mens sommer er brede 21" (P85+) .
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

Salvesen

Sitat fra: JonI på lørdag 02. januar 2016, klokken 22:08
Jeg har kjørt på en skrue og punktert høyre bakdekk. Står en fin og stor skrue i dekket.  Har fått satt på ett sommerdekk. Er det ok å kjøre med dette til dekksjappa slik at jeg får plugget dekket?  Vinterdekk er 19" mens sommer er brede 21" (P85+) .

Ta dekket med deg til nærmeste bilberger, han plugger for deg:)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Quintilian

Skjedde det samme med meg. Fikk plugget dekket for en 200-300.-

Tok ca. et kvarters tid. :)

petersv

Er ufattelig enkelt å plugge dekket selv. Kjøp dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-2000022836/ og søk opp en video på youtube hvis ikke bruksanvisningen er deskriptiv nok.

Dette fikser du ;)

Salvesen

Sitat fra: petersv på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:15
Er ufattelig enkelt å plugge dekket selv. Kjøp dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-2000022836/ og søk opp en video på youtube hvis ikke bruksanvisningen er deskriptiv nok.

Dette fikser du ;)

Men hos en berger får han det gjort i kveld, men ja det er veldig enkelt! Men pass på så en ikke flenger dekket, det skal litt til men er fult mulig.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Quintilian

Sitat fra: Salvesen på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:18
Sitat fra: petersv på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:15
Er ufattelig enkelt å plugge dekket selv. Kjøp dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-2000022836/ og søk opp en video på youtube hvis ikke bruksanvisningen er deskriptiv nok.

Dette fikser du ;)

Men hos en berger får han det gjort i kveld, men ja det er veldig enkelt! Men pass på så en ikke flenger dekket, det skal litt til men er fult mulig.

Må si at jeg var veldig fornøyd med timeprisen for å plugge dekket.... Det "han proffe" brukte et kvarter på hadde sikkert tatt meg 2 timer... Han hadde for øvrig gummien av felgen, og det alene så rimelig stress ut uten spesialverktøy :-)

petersv

Jeg tenkte i forhold til det opprinnelige spørsmålet, der alternativet var å kjøre til dekksjappe når det er åpent.

Plugging med slikt sett som dette kjøres med dekket på felg, og bil omså. Veldig praktisk å ha slikt sett i bilen.

Chlangum

21 og 19 hjul har vel samme rullediameter. Er  ihvertfall ikke mye forskjell.
Skal gå helt greit å kjøre på ett sommerhjul for en kortere distanse.

Men politi kan være uenig da man skal ha like hjulpar på samme aksling. Så det er faktisk bedre å bytte begge bakdekkene til sommer så lenge føret tillater det.



Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Havebigfun

Jeg har også et slik sett til nødreparasjoner- men om jeg kan få plugget av profesjonelle velger jeg det- prof plugger settes i hullet innenfra- de har et pappspikerlignende utseende slik at hullet dekkes bedre - og vulkaniseres inn - innenfra og hjulet skal seff avbalanseres på nytt.

Quintilian

Sitat fra: Sven-E på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:36
Om han tok dekket av felgen, så håper jeg han avbalanserte hjulet etterpå?

Det regner jeg med. Han hadde ihvertfall en sånn maskin som gjorde at hjulet gikk rundt-og-rundt-og-rundt mens han kikka på det og noen greier... :) Han kjører for øvrig Tesla selv, så velger å stole på at han kontroll på hjulene han monterer på...  8)

Amoss

Sitat fra: Chlangum på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:45
Men politi kan være uenig da man skal ha like hjulpar på samme aksling.

Korrekt nok, men normalt når man henviser til at man kjører på reservehjulet på vei til "dekksjappa" eller "bilberger" og kan vise frem ett skadet hjul som er likt makeren, så går det stort sett bra :) Mange biler kommer jo også med slike "nødhjul" som på ingen måte er like de øvrige dekkene bilen går på...
Model S 85D

Wattson

Spørsmål: Hvis man nå har ett slikt repsett fra biltema, reparerer man med hjulet på bilen? Ellers må man jo ha med seg en tung jekk eller finnes det noen lette på markedet? Kan man få av hjulet ved å bruke "very high" som på gamle citroenger?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

petersv

Hvis du ser hullet plugger du det på bilen ja, men bak er det vanskelig så best å ta av hjulet da.

nortrahof

Jeg har lagt merke til at det er 2 forskjellige metoder å lappe slike dekk på.
Den ene metoden er "Biltemametoden" der man stikker en lisse gjennom hullet og lager en liten "propp" på innsiden ved å snurre på verktøyet. Den har jeg sett at flere andre dekkfirma også bruker.

Den andre metoden er at dekkfirmaet tar av dekket og rasper/borer et hull der penetreringen er. Deretter tetter de hullet med en gummiplugg med hode fra innsiden. - Selvfølgelig koster dette mye mer å gjøre da dekket må demonteres og monteres.

Jeg har spurt ulike dekkfirma om hvorfor de har forskjellige metoder. De som bruker "Biltemametoden" sier at "tett er tett på enkleste måte" - de som plugger med gummi fra innsiden sier at dette er eneste metode som er "godkjent" for å utbedre punkteringer. - Fikk også svaret en gang at dette var eneste måte som holdt i høy hastighet (i utlandet).
Jeg har ikke fått svar på hvem som krever slik plugging - enten myndighetene eller internkontrollsystemet til dekk-kjeden?
Har noen supplerende opplysninger?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Havebigfun

Sitat fra: nortrahof på søndag 03. januar 2016, klokken 11:27
Jeg har spurt ulike dekkfirma om hvorfor de har forskjellige metoder. De som bruker "Biltemametoden" sier at "tett er tett på enkleste måte" - de som plugger med gummi fra innsiden sier at dette er eneste metode som er "godkjent" for å utbedre punkteringer. - Fikk også svaret en gang at dette var eneste måte som holdt i høy hastighet (i utlandet).
Jeg har ikke fått svar på hvem som krever slik plugging - enten myndighetene eller internkontrollsystemet til dekk-kjeden?
Har noen supplerende opplysninger?
Vet ikke om det er et myndighets- krav men det virker rimelig at pluggsettet med hodet er tryggere (iallefall) i høye hastigheter- det er det jeg skisserte tidl idag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA