Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fre 01. jan 2016, kl. 15:34

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: Cookie Monster på man 04. jan 2016, kl. 14:24
Siden dette er første brann etter såpass lang tid og så mange ladinger tror jeg ikke det er noe designfeil med bilene.
Men at det er en slurve feil enten på fabrikken på noen få biler eller etter reparasjon i Norge på deler som har med dette å gjøre.

Får bare vente å se om det kommer noe konklusjon på det. Selv er jeg sikker på at de finner ut hva det er men at det blir holdt hemmelig. De kommer så med en svada historie om at snipp og snapp har gnagd på noe ledninger eller at Jorda, Mars og UY Canis Majoris sto på linje så forsaket det en spesiell stråling som akkurat traff den bilen som sto å ladet ;D

Dessuten var det litt for lite blinklys-fett bak. Høyre side

SunSeeker

Hmmm Kremt. .... Sikkert ikke like morsomt for eieren om han leser her inne. Men men. .......

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sigurdi på man 04. jan 2016, kl. 18:19Så om batteriet har antent i bakre del pga over spenning osv, vil varme og flamme bli ledet ut bak i batteri pakken og da se ut som selve bilen brenner bak, men uten kjøling av brannvesen vil det også spre seg i batteri pakken og dermed også komme ut i fremkant av batteri pakken.
Når det er null kjøling vil brann spre seg til allt brenbart og brenne ut etter endel tid.

Så at batteriet her er intakt har jeg svært lite tro på, men årsak for hvorfor det startet er jo et åpent spørsmål men har vært varmt.
Om batteripakken hadde brent, så ville det brent i timesvis. Batteriet er inndelt i 16 brannceller to og to ved siden av hverandre, altså om man antar at det tar 30 minutter å tygge seg gjennom hver branncelle, så ville det brent i ca 4 timer fra bakenden til fronten. Slik jeg har skjønt at brannforløpet har vært så var brannen på vei ned i intensitet innen brannvesenet kom til stedet, og så var bilen mer eller mindre slukket etter en time.

Jeg sjekket nettopp datostemplene her: http://www.igjerstad.no/tesla-tok-fyr-pa-brokelandsheia 15:41 ble de lastet opp, mens brannen startet ca 14:30. Altså var det over på maks ca 1,5 timer.

I tillegg så er varmen fra de fremste batterimodulene ledet fremover til hjulbrønnene. Da vil man ikke se at frontdekkene er intakte! De ville uten tvil ha brent opp.

Jeg vil bli *veldig* overrasket om batteripakken har brent.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Ingen branner er like - om man har fyrt med ved så vet man at et bål kan brenne ut uten at alt brente opp - det samme med hus og det kan faktisk også skje med en batteri pakke. Eller en tesla for den del.

krl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 04. jan 2016, kl. 19:37
Jeg vil bli *veldig* overrasket om batteripakken har brent.
Det er ikke enkelt å se utifra bildene. Og nå står det et svært politiavsperret telt over både bil og ladestasjon.

En av de ansatte nede på Statoil mente at bilen brant som fyrverkeri, så det spørs hvor representativ mobilvideoen er..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: krl på man 04. jan 2016, kl. 20:33Det er ikke enkelt å se utifra bildene. Og nå står det et svært politiavsperret telt over både bil og ladestasjon.
Det er ikke enkelt å se om batteriet er intakt etter brannen er ferdig, men det er ganske lett å se at brannen mangler intensiteten den ville hatt om batteriet var involvert.

Sitat fra: krl på man 04. jan 2016, kl. 20:33En av de ansatte nede på Statoil mente at bilen brant som fyrverkeri, så det spørs hvor representativ mobilvideoen er..
Den brenner jo som fyrverkeri i mobilvideoen. Det første som skjer er at gassylinderen til bakluka eksploderer. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/aust-agder-tesla-tok-fyr-under-lading/a/23588772/

Det ville også ha vært flere smell. 6 airbags, gassylinderen til frunk, 2 stk seat belt pretentioner, 2 dekk, 4 støtdempere, osv. Jeg stoler mer på bildebeviset enn synsingen til en statoilansatt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på man 04. jan 2016, kl. 20:04Ingen branner er like - om man har fyrt med ved så vet man at et bål kan brenne ut uten at alt brente opp - det samme med hus og det kan faktisk også skje med en batteri pakke. Eller en tesla for den del.
Sant nok. Jeg utelukker ikke at 1-2 batterimoduler bakerst ble involvert i brannen. Men jeg tviler på at dette er tilfelle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.Strom

Har det kommet noe mer informasjon om brannårsaken? Jeg tenker vel at dersom det var litt dårlig kontakt etter slitasje på kontakten mellom superlader og bil vil det fort kunne utvikle seg en del varmgang der med 200+ ampere

fredag

Sitat fra: Trond.Strom på tir 05. jan 2016, kl. 09:45
Har det kommet noe mer informasjon om brannårsaken? Jeg tenker vel at dersom det var litt dårlig kontakt etter slitasje på kontakten mellom superlader og bil vil det fort kunne utvikle seg en del varmgang der med 200+ ampere

Er det temperatursensorer i ladeporten i bilen eller i supercharger-kontakten, slik at lading blir kuttet ved for høy temperatur?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cookie Monster

Er hvist bare tempsensor på nyere biler fra mot slutten av 2014 og nyere med gen2 lader skal man tro TMC forumet og de som har dyp dykktet litt i forksjellene på lendingsnettet i koblingsskjemaet man finner i service katalogen.

Er vel ikke i selve ladeporten og usikke på om laderne i bilen også brukes til å overvåke superlading. Skulle vel egentlig tro det er noe overvåking der.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Espen Hugaas Andersen

Ladepluggen har alltid hatt temperatursensor, om jeg ikke tar feil. Det er HVJB der første versjon ikke hadde temperatursensor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

async3phase

Spekulasjon fra min side: tipper at superladeren kommuniserer kontinuerlig med bilen, og dermed har oversikt over spenning over batteri OG spenning ut fra superladeren.

Og siden man da også vet hvilken strøm som går kan man enkelt beregne en systemresistans på kabler/kontakter i hele kjeden. Avviket fra bil til bil bør være begrenset, og man bør dermed kunne identifisere eventuelle problemer fort nok til å kunne avbryte før brannfarlig varmgang oppstår.

I tillegg: vet man strøm og spenningsfall, vet man også tapseffekt. Og tapseffekten bør jo være signifikant for å starte en brann.

Så personlig mener jeg det må være noe særdeles galt for at en brann skal kunne oppstå under superlading. Superlading er nok identifisert som en kritisk hendelse av Tesla, og lagt mye arbeid i å unngå uønskede hendelser, sannsynlig vis med redundante systemer, for eksempel med temperatursensorer her og der...

Kavorka

Brokelandsheia er vel første superlader i Norge, og antakelig en av de første som ble laget av Tesla. Kan hende det er noe sikkerhetslogikk som er implementert i nyere ladere som ikke er kommet med på de første batchene av superladere?

RaBalder

Finnes det noen mulighet for nødstopp av superchargeren?

Sett at man sitter i bilen idet det begynner å lukte svidd.

• Skjermen har hengt seg opp og man får ikke avsluttet lading der.
  • Knappen på ladekabelen fungerer ikke for å stoppe lading og løse ut kabelen.
  • Og idet man forsøker å få løs ladekabelen, så begynner det å ryke rundt ladeporten.

Hva gjør man da?

Hurtigladere med chademo/ccs har en stor rød knapp for nødstopp.

Finnes tilsvarende på supercharger'en til Tesla?

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på tir 05. jan 2016, kl. 12:23
Finnes det noen mulighet for nødstopp av superchargeren?

Sett at man sitter i bilen idet det begynner å lukte svidd.

• Skjermen har hengt seg opp og man får ikke avsluttet lading der.
  • Knappen på ladekabelen fungerer ikke for å stoppe lading og løse ut kabelen.
  • Og idet man forsøker å få løs ladekabelen, så begynner det å ryke rundt ladeporten.

Hva gjør man da?

Hurtigladere med chademo/ccs har en stor rød knapp for nødstopp.

Finnes tilsvarende på supercharger'en til Tesla?

Dobbeltklikk på taket på nøkkelen bør løse ut ladekabel, hvis ikke er det noe seriøst feil med bilen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA