Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fre 01. jan 2016, kl. 15:34

« forrige - neste »

cairnz

I følge noen som var der når brannen startet så startet det i framdelen av bilen, uten at jeg har mer detaljer.. Kan det tenkes at fører har slått nedi noe foran som gikk lekk og antente, mon tro?
Elbilist

Muffinman

Sitat fra: frosken på man 04. jan 2016, kl. 13:35
Kan det tenkes at luftinntaket til batterikjølingen var blokkert av snø?
Hvis dette er årsaken skulle min P85 brent for lenge siden. På den har spjeldene aldri åpnet seg, selv ved superlading i +30 og vifter på full guffe der inne.

Cookie Monster

Siden dette er første brann etter såpass lang tid og så mange ladinger tror jeg ikke det er noe designfeil med bilene.
Men at det er en slurve feil enten på fabrikken på noen få biler eller etter reparasjon i Norge på deler som har med dette å gjøre.

Får bare vente å se om det kommer noe konklusjon på det. Selv er jeg sikker på at de finner ut hva det er men at det blir holdt hemmelig. De kommer så med en svada historie om at snipp og snapp har gnagd på noe ledninger eller at Jorda, Mars og UY Canis Majoris sto på linje så forsaket det en spesiell stråling som akkurat traff den bilen som sto å ladet ;D
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

kos

Du har en fantasi som overgår det meste - men strømulven har nok tatt den bilen

Muffinman

Bilen har lader med så høy effekt at den sannsynligvis har sugd kullkraftverket inn i seg gjennom ladeporten. Ikke rart det tar fyr da.

cairnz

Jeg tror ut fra det jeg har hørt at det er føreren som selv var skyld i brannen pga røyking i bil.
Elbilist

kos

Tenker at vi kan lage et ekspert panel og selge det til tesla for et 10 sifret beløp - ville spart de for mye unødvendigt arbeid.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cairnz på man 04. jan 2016, kl. 13:46
I følge noen som var der når brannen startet så startet det i framdelen av bilen, uten at jeg har mer detaljer.. Kan det tenkes at fører har slått nedi noe foran som gikk lekk og antente, mon tro?
Dette stemmer ikke med bildene: http://www.igjerstad.no/sites/default/files/014-1140.jpg

Utifra bildene er jeg 99% sikker på at brannen startet bak fremre brannvegg, og ikke i batteriet. Mest trolig i bakre del av kupeen, altså baksetet eller bagasjerom (eller motor, inverter, HVJB, lader, lys, bremser, osv).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Spinner

Muffinman

Eieren heter Jonathan Storm, og fikk sannsynligvis et hikkeanfall mens han satt i bilen.

MrBacardi

Sitat fra: Xirius på man 04. jan 2016, kl. 13:30
Denne bilen hadde jeg tenkt å kjøpe av Tesla rett før jul, men den ble solgt rett før jeg rakk å prøve den.

Det var altså en demobil eller lignende?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

VL

Sitat fra: cairnz på man 04. jan 2016, kl. 14:39
Jeg tror ut fra det jeg har hørt at det er føreren som selv var skyld i brannen pga røyking i bil.

Hvem er det som røyker i en så flott bil da?  :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Undertegnede

Sitat fra: VL på man 04. jan 2016, kl. 17:59
Sitat fra: cairnz på man 04. jan 2016, kl. 14:39

Hvem er det som røyker i en så flott bil da?  :o

Eieren hadde lånt bort bilen sin til en kollega etter hva jeg leste i tabloidene. Tviler på han takket for tilliten og røyka i bilen hans.

Dog finnes det nok av undermennesker her i verden...  ::)

sigurdi

Ser det er mye diskutert her at batteriet ikke har brent.
Men dette er designet til å lede bort varme og flammer frem eller bak, altså bort fra kupe og side dører.

Så om batteriet har antent i bakre del pga over spenning osv, vil varme og flamme bli ledet ut bak i batteri pakken og da se ut som selve bilen brenner bak, men uten kjøling av brannvesen vil det også spre seg i batteri pakken og dermed også komme ut i fremkant av batteri pakken.
Når det er null kjøling vil brann spre seg til allt brenbart og brenne ut etter endel tid.

Så at batteriet her er intakt har jeg svært lite tro på, men årsak for hvorfor det startet er jo et åpent spørsmål men har vært varmt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Li-Ion

Teslaeier siden 2013 :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA