Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fredag 01. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

emagic

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 22:07
Hva er det han har kritisert brannvesenet for - er vel ikke at de ikke brukte vann -? Lurer litt på hva som er feil ?
Om det er rett at de ikke foretok seg noe så er vel det i seg selv ikke helt etter rutinene eller? Eller er det slik at brannvesen ikke slukker branner i elektriske annlegg over 400 V ? Hva gjør de da brenner det ned?

Husk at det er 400V DC, ikke AC.  Det har fakttisk noe å si rent sikkerhetsmessig.

emagic

sigurdi

Så brannvesenet i innland og utland slukker ikke husbranner som har 400V tilførsel?
Høres jo svært merkelig ut, er ikke alltid en kan koble fra strømmen til et hus før en begynner slokkingen.

Er selv i brannberedskapen på jobb og har har vi 6000V AC, som vi har utstyr for å sloke med saltvann uten fare for personalet som holder i lansen.

Men primær slokkekilden her er spesial skumm. 
Når vi er på brannlags trening viser alltid branvesenet frem sine egne lanser som de har på bilene for slukking av brann i elektriske anlegg, så dette var veldig rart.

Hørs mer ut som de har nedprioritert opplærng på slukking ev brann i elbil, Tesla selv har laget opplærings videoer på sine biler.

Vil tro at trafo stasjonene kan kobles ut utenfra, store forbrukere pleier ofte å ha denn muligheten.
Det hadde tatt dem 5min å ringe elverket og skrudd av tilførsel til hele trafo stasjoenen og da er det kun faren med DC spenning på batteriet.

Men vurderinen har vel vært at faren for spredning var mindre om de lot den branne ut selve, elbranner er på mange måter mindre "farlig" en f.eks veskebrann som kan oppstå i en brennende bil med normalt drivstoff.

Da prøver de å gjøre sitt beste for å hindre spredning og eventuelt eksplosjon der spredning av brann og andre deler kan både spre brannen eller skade personer i nærheten.

Men regner med at dette gir en tankevekker til mange om hva en bør og ikke bør gjøre når bilen står på lading.
Det vil alltid være en større fare for brann i en lade situasjon, eks seriekoblet branvarsler i garasjen bør være en selvfølge og spesielt når en har elbil eller bil med motorvarmer. ;-)

DC kan lage heftige lysbuer og det er nok en tanke bak at det i dag brukes 400V og ikke 800V som Porche planlegger. ;.-)
Men har vært på båt med 6000V DC motor, motor hadde en vekt på 140 Tonn og var børstemotor. ;-)
Mannskapet hadde kurs i slukking av brann i motor/generator/tavle.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

BEHA

Hva ville brannvesenet gjort om det var en hydrogenbil som brant, som har batteri og en Hydrogentank på 700 bar?

kos

Det er litt tidlig å konkludere hva som er rett eller galt - nå er det slik at verken tesla eller DSB har uttalt seg i saken - like lite som vi som er her på forumet forstår eller kan forstå hvilken disposisjoner som utrykningsleder har tatt i gjeldende brann. - Det vil foreligge en brannrapport etter brannen - den vil gi forklaring på leders valg av situasjonen - i noen tilfeller er det slik at før man med sikkerhet kan igangsette en insats er faktisk situasjonen så godt som over - Hvordan var situasjonen da brannvesemnet kom fram - hvordan sikret man skadestedet og hvilken tiltak ble iverksatt for å sikre ytterlig skade. Ser ikke bort fra at vedkommende leder tok en korrekt avgjørelse - og at vi som synser faktisk tar feil - for øvrig er dette ikke en ukjent og vanskelig brann- men en brann som tar bare litt lengre tid enn vanlig - fordi den har noen moment som faktisk en vanlig brann ikke har - deriblandt tidsfaktoren. Så er det noen spørsmål som vi ikke får svar på før etter etterforskning - hva var årsaken og hadde den noe med lade situasjonen å gjøre - var feilen i bilen eller i ladesystemet.

Uansett utfall så er det feil å konkludere med at feilen ligger i brannvesenets innsats pga en artikkel i en avis.
Men vi kan vel konkludere at det ikke hadde vært feil om man hadde brukt store mengder vann - selv om det i seg selv  ikke nødvendigvis hadde  forandret utfallet av brannen.

Når det gjelder ekspertise som man påberor seg uten å forstå det hele bildet - så hjelper det ikke med titler og samarbeid og har jobbet med - den form for kunnskap ender stort sett bare med en ting og det er ydmykhet - ellers er det stort sett bare arroganse.

sigurdi

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 22:47
Hørte det fra en men det gjelder bare over 400V DC og ikke AC.

Da er det jo ikke noe problem, Tesla har 99.8% spenning under 400V siden maximal cellespenning er 402V når det er ladet til 100% og faller noe rett etter lading.
Er faktisk ikke noen elbiler i salg i norge i dag der cellespenningen er over 400V full ladet.

Men solcelel anlegg er, så ikke monter solcelle anlegg for da slukker ikke brannvesenet om du får brann.
PS solceller leverer også DC spenning og de er seriekoblede opp mot 1000V DC.

Vil nok tro at vurderingen var at det forholdsvis pent og pyntelig og faren for spredning ble vurdert som lav.

Men en bør nok få endel kursing med så mye elbiler som det finnes i norge slik at en kan se om faktisk batteriet har tatt fyr eller ikke, er jo mye annet som kan brenne i en bil.

Da er det viktig å få kjøpt ned så ikke batteriet tar fyr og lager en mye større fare en det var i utgangspunktet.

Men får håpe det blir lenge til neste brann i elbil, er jo ikke uvanlig at brannvesenet lar andre biler brenne ut også om vurderingen er at det er "sikkrest".
Horten
Model X90D (18.03.17)

elektro

3.522 biler brant i Norge i 2014. Kristiansandsregionen brann og redning rykket i fjor ut på 38 bilbranner. Det har økt jevnt de siste årene.

http://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kos

Sitat fra: BEHA på fredag 01. januar 2016, klokken 22:52
Hva ville brannvesenet gjort om det var en hydrogenbil som brant, som har batteri og en Hydrogentank på 700 bar?

Du klarer ikke å gjette svaret - om tidsfaktoren var på rett side hadde de slukket brannen.

Cookie Monster

#83
Sitat fra: sigurdi på fredag 01. januar 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 22:47
Hørte det fra en men det gjelder bare over 400V DC og ikke AC.

Da er det jo ikke noe problem, Tesla har 99.8% spenning under 400V siden maximal cellespenning er 402V når det er ladet til 100% og faller noe rett etter lading.
Er faktisk ikke noen elbiler i salg i norge i dag der cellespenningen er over 400V full ladet.

Men solcelel anlegg er, så ikke monter solcelle anlegg for da slukker ikke brannvesenet om du får brann.
PS solceller leverer også DC spenning og de er seriekoblede opp mot 1000V DC.

Vil nok tro at vurderingen var at det forholdsvis pent og pyntelig og faren for spredning ble vurdert som lav.

Men en bør nok få endel kursing med så mye elbiler som det finnes i norge slik at en kan se om faktisk batteriet har tatt fyr eller ikke, er jo mye annet som kan brenne i en bil.

Da er det viktig å få kjøpt ned så ikke batteriet tar fyr og lager en mye større fare en det var i utgangspunktet.

Men får håpe det blir lenge til neste brann i elbil, er jo ikke uvanlig at brannvesenet lar andre biler brenne ut også om vurderingen er at det er "sikkrest".

Tenkte da på selve ladestasjonen som leverer 500V DC? Ser de er oppgitt med det eller er det bare for USA.

Men ja får bare vente å se hva de finner ut. Tesla sine instruksjoner ved brann som jeg postet på forrige side er jo ganske klare når det kommer til bilen. Men de har ikke noe på når den er koblet til supercharger men brannvesen sitter kanskje på egen info der.


2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Lynet

Den smellen som er i videoen fra brannen kan være en kondensator som eksploderer. Både lader og inverter har store kondensatorer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Havebigfun

Sitat fra: sigurdi på fredag 01. januar 2016, klokken 22:53
Vil nok tro at vurderingen var at det forholdsvis pent og pyntelig og faren for spredning ble vurdert som lav.

Men en bør nok få endel kursing med så mye elbiler som det finnes i norge slik at en kan se om faktisk batteriet har tatt fyr eller ikke, er jo mye annet som kan brenne i en bil.

Da er det viktig å få kjølt ned så ikke batteriet tar fyr og lager en mye større fare en det var i utgangspunktet.
Det er der man må mistenke at feilvurderingen kan ligge- hovedbatteriet virker ikke utbrent- noe som kan være en kombinasjon av god planlegging fra Tesla og flaks. Utbrent bil uten utbrent batteri er noe helt annet enn om alt er utbrennt. Brannvesen gjorde iallefall tilsynelatende ikke mye for å hindre smitte til batteriet- men som sagt tidl- vi får avvente en kvalifisert vurdering.

OddB

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 22:31
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/2015_Dual_Motor_Model_S_Emergency_Response_Guide.pdf?1505

Det er mye mulig, men hvordan vet han at de hadde tilgang på masse vann der og at hovedbatteriet ikke var brannårsaken? og innen rimelig tid for å være etterpåklok? :P Unødvendig å satse noe som helst når bilen kan stå å brenne uten å skade folk og Tesla skriver at det er noe man bør vurdere.

Dette skriver Tesla selv.

SitatIf the high voltage battery becomes involved in fire or is bent,
twisted, damaged, or breached in any way, or if you suspect that
the battery is heating, use large amounts of water to cool the
battery. DO NOT extinguish fire with a small amount of water.
Always establish or request an additional water supply.
Battery fires can take up to 24 hours to fully extinguish. Consider
allowing the vehicle to burn while protecting exposures.
Use a thermal imaging camera to ensure the high voltage battery
is completely cooled before leaving the incident. If a thermal
imaging camera is not available, you must monitor the battery for
re-ignition. Smoke indicates that the battery is still heating. Do not
release the vehicle to second responders until there has been no
sign of smoke from the battery for at least one hour.
Always advise second responders (law enforcement, tow
personnel) that there is a risk of the battery re-igniting. After a
Model S has been involved in a submersion, fi re, or a collision that
has compromised the high voltage battery, alway


Det er ikke ment som noe dirkete mot han, bare så lei av det alltid skal være personer som uttaler seg negativ uansett hva brannmenn eller politiet gjør i en situasjon sett fra hva man vet etterpå ;)

Husk at batteripakken har en kontaktor som slår ut hvis noe skjer..  Så sjansen for at det er tjukt med ledninger med 400V i er liten... 
På de bildene jeg har sett ser det ut som brannen startet inne/bak i bilen. Det kan være i ledningsnettet mellom ladeporten og batteriet,  eller andre steder i kupeen/bagasjerommet... Nå kom tydelgivis brannvesenet ganske sent, men hvis de hadde brukt mye vann ville sjansen for at brannen hadde spredt seg til batteriet blitt mindre, og de ville ha hatt en enklere jobb.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: Lokführer på fredag 01. januar 2016, klokken 21:21
Sitat fra: bruisepristine på fredag 01. januar 2016, klokken 21:06
Sitat fra: bjoris på fredag 01. januar 2016, klokken 19:18
Tydelig at batteriet ikke har brent mtp "fyrverkeriet" som oppstår da ikke er rapportert noe sted.

Tydelig "fyrverkeri" i videoen i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/aust-agder-tesla-tok-fyr-under-lading/a/23588772/
Garantert bare bakdekket som poppet.
Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cookie Monster

#88
Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:08
Sitat fra: Lokführer på fredag 01. januar 2016, klokken 21:21
Sitat fra: bruisepristine på fredag 01. januar 2016, klokken 21:06
Sitat fra: bjoris på fredag 01. januar 2016, klokken 19:18
Tydelig at batteriet ikke har brent mtp "fyrverkeriet" som oppstår da ikke er rapportert noe sted.

Tydelig "fyrverkeri" i videoen i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/aust-agder-tesla-tok-fyr-under-lading/a/23588772/
Garantert bare bakdekket som poppet.
Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??

Kan være den ene demperen som smalt.

Ser ganske likt ut

https://www.youtube.com/watch?v=esm2pylu178
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:08Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
Stopcrazyapp på TMC tror jeg fant kilden til smellet -  gassylinderen på bagasjeluka. Sånn kan det se ut:


https://youtu.be/esm2pylu178?t=20
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA