Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

kos

Og en hel haug med tullinger løper etter svindlerne og henviser til kjeltring lobby med resultater at dette er fremtiden - rimelig lost i egen surring  - og over interessert av teknologi ? i egne øyner.

Griffel

#256
Jeg forstår hvor vondt det må bli i hjertet for en Teslaeier i 2019 å se en VW stå der å lade fra splitter ny stolpe som det står Tesla på.

En liten trøst er det nok i at de ikke bruker den fine Tesla pluggen, men må ta ta til takke med den stygge frankencombo, som henger ved siden av, og at han må vifte med kredittkortet for å få noen kW.

Nå går det selvfølgelig ann å mobbe vedkommende så han ikke orker å stå en halv time, snylter og svindler som han er. Kanskje kan lading på Teslas stolper gjøres så upopulært at muligheten ikke blir brukt.

(Det blir spennende å se om Tesla også etter hvert vil oppgrader sine stasjoner fra før 2019, når de oppdager at det kan bli lønnsomt.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Komisk :)
Tesla ønsker andre produserer velkommen. Ingenting er bedre enn flere biler som kan bruke nettverket.
Og kredittkortet kan ligge i bilen. Produsenten må allerede ha forhåndsbetalt, så bileieren har en sømløs ladeopplevelse slik Tesla-eiere har hatt siden 2012 (Norge 2013).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Det er godt at EU forhindrer at vertikaler skal stoppe utbredelsen av elbiler.

Enkelte her er nok langt mer opphengt i å beskytte sin egen vertikal, enn at man skal få mange elbiler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:38
Det der vet du at bare er tull. Å sammenligne det subsidierte nettverket til Fortum med det selvfinansierte nettverket til Tesla blir helt feil. Alså kan du bare DRØMME om Fortum-priser

Det er bare deler av nettverket til Fortum som er subsidiert, og det er mange andre ladere (f. eks. hos Grønn Kontakt) som ikke er subsidiert.

Du får nok bare bli vant med å se andre merker på Teslas ladeplasser i fremtiden. Det er jo også det Elon Musk ønsker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: nie på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:40

Hvorfor skulle Tesla åpne opp for kr 2,5 pr min?

Fordi de ønsker at flest mulig skal kjøre elbil, og de ønsker da ikke å rane kundene?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. desember 2015, klokken 23:16
Komisk :)
Tesla ønsker andre produserer velkommen. Ingenting er bedre enn flere biler som kan bruke nettverket.
Og kredittkortet kan ligge i bilen. Produsenten må allerede ha forhåndsbetalt, så bileieren har en sømløs ladeopplevelse slik Tesla-eiere har hatt siden 2012 (Norge 2013).


Igjen, det er ingen som helst saklig grunn til å blande en produsent inn i CCS-lading, eller abonnementstype.  Ladingen blir ikke forskjellig om du betaler per minutt, per kWh eller noe annet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 20:37
Fordi den nye kontaktstandarden bare bringer inn penger til drift og ikke til utbygging. Vi snakker således fortsatt snylting. Å kjøpe seg inn slik Teslaeierne har gjort derimot skaper like vilkår.

Kutt våset om snylting. Det blir for dumt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#263
Sitat fra: SunSeeker på torsdag 31. desember 2015, klokken 21:09
Og hvorfor gjør de dette?  Mest sannsynlig fordi fossilmafian står bak og trykker på for å sverte Tesla som har turt å satse, og bevist at det er mulig. De andte har hatt, og har fortsatt muligheten å "joine", men tør/vil ikke av rent" kom ikke her" prinsipp.

Det er da ingen bilfabrikant som vil "joine" andres proprietære ladeinfrastruktur.

Det er derfor man har standardisering, og CCS. Da er det ingen som trenger å "joine" noe som helst - det fungerer som bensinstasjoner. Alle kan lade fritt (selvsagt mot betaling) - til forbrukernes beste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nie

#264
Sitat fra: Rio på torsdag 31. desember 2015, klokken 23:55
Sitat fra: nie på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:40

Hvorfor skulle Tesla åpne opp for kr 2,5 pr min?

Fordi de ønsker at flest mulig skal kjøre elbil, og de ønsker da ikke å rane kundene?
Men hvorfor akkurat 2,50....og hvorfor er evt høyere pris et ran?

Avh

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 00:07
Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 20:37
Fordi den nye kontaktstandarden bare bringer inn penger til drift og ikke til utbygging. Vi snakker således fortsatt snylting. Å kjøpe seg inn slik Teslaeierne har gjort derimot skaper like vilkår.

Kutt våset om snylting. Det blir for dumt.
Kutt ut hersketeknikkene dine. Å bagatellisere en ladeaktør som fikk HELE siste Enova-pott blir usakelig. Som RAV_EV sier : null poeng der ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

nie

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Sitat fra: SunSeeker på torsdag 31. desember 2015, klokken 21:09
Og hvorfor gjør de dette?  Mest sannsynlig fordi fossilmafian står bak og trykker på for å sverte Tesla som har turt å satse, og bevist at det er mulig. De andte har hatt, og har fortsatt muligheten å "joine", men tør/vil ikke av rent" kom ikke her" prinsipp.

Det er da ingen bilfabrikant som vil "joine" andres proprietære ladeinfrastruktur.

Hvorfor ikke?

Rio

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 00:53
Men hvorfor akkurat 2,50....og hvorfor er evt høyere pris et ran?

Kr 2,50 var et eksempel fra tidligere i tråden, tatt fordi både Grønn Kontakt og Fortum bruker det. Fortum og GK betaler selv for mesteparten av deres ladeinfrastruktur (med litt subsidiering), mens Tesla uansett må betale for deres utbygging, så jeg tenkte det var et greit kompromiss. Det vil gi bedre fortjeneste til Tesla, og la dem være med på å videreutvikle ladenettverket deres.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 01:11
Kutt ut hersketeknikkene dine. Å bagatellisere en ladeaktør som fikk HELE siste Enova-pott blir usakelig. Som RAV_EV sier : null poeng der ...

Enova-potten er et relativt beskjedent bidrag til hver lader. Grønn Kontakt bruker også kr 2,50.

Det er en helt grei pris, og uansett er GK og Fortums kostnader høyere enn Teslas.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 01:19
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Det er da ingen bilfabrikant som vil "joine" andres proprietære ladeinfrastruktur.
Hvorfor ikke?

Fordi det er proprietært. Fordi Tesla kan endre på hva de måtte ønske i morgen. Fordi man gjør seg avhengig av en konkurrent.

Det ville vært vanvittig for en hvilken som helst større bilfabrikant å gjøre noe slikt.

Nå blir det uansett ikke aktuelt, siden Teslas nettverk må ha CCS-kontakter i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA