Besparelse på Tesla kontra fossilbil

Startet av kjølholdt, fre 25. des 2015, kl. 11:02

« forrige - neste »

kjølholdt

Har en kompis som lurer på på å kjøpe brukt Tesla til 550 tusen ca. Kontra å kjøpe fossil/ hybrid bil til 350 tusen . Årlig kjørelengde 20 tusen. Bor i Oslo . Noen som har et regnestykke på dette . Pengene skal lånes .
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

krl

Antall bompasseringer pr. dag har veldig mye å si.. Så lenge det varer. Og service-kostnaden bør tas med. Her blir det vel én service pr. år nokså nøyaktig. "Grønt" billån vs. vanlig kan gi noe utslag i rente, selv om det oftere er kampanjerenter på forssilbiler.

VL

Hei :)...

Vi kjører vel 30 000 km per år, og bom passeres flere ganger daglig i Bergen og Askøy. Og etter strømmen er betalt sparer vi omlag 50-55000,- i året kontra bensin og bom utgifter. Men da har vi ikke lån på bilen og dekkslitasje, service og verditap er ikke medregnet. Men det er jo også utgifter som kommer med en fosil/hybrid bil!

Så det er en del å spare om man kjører mye per år og passerer mye bom. I tillegg får man en fantastisk bilopplevelse som få andre kan matche i denne prisklassen  ;D

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Bjoris

Økt kapital bruk må nesten med, dessverre. Husk at om en har andre lån så vil en jo ha "lån" på bilen likevel, ellers kunne differansen blitt brukt til å betal ned lån eller plasseres for avkastning annet sted... Slike regnestykker vil alltid stå og falle på hvilke antakelse du gjør på avskrivninger! Saldoavskrivninger på 13% kan feks brukes i begge tilfeller feks

Nå e det iallefall viktig å ikke se på historien for å forklare avskrivninger på Tesla siden den har vært kunstig lav pga valutasituasjonen. Den dagen dette snur må vi forvente motsatt effekt, dvs høyere avskrivning på Tesla enn andre, men pt er det jo lite som tyder på at dette skal skje, men det eneste en vet om valuta er at det er umulig å vite hva som skjer på litt lengre sikt...

VL

Du har helt rett Bjoris, glemte å ta med dette. Så om jeg regner 3% i avkastning på hva bilen kostet når jeg kjøpte den ( om pengene som ble brukt heller sto på høyrente konto/fond ), ville dette gitt en avkastning på 18 600,- kr første år... Så litt mer neste år osv osv. Så da blir "kun" besparelsen 39 000,- kr. Men det er jo forsatt en grei slant per år det...  :)... Den avkastningen måtte jo også blitt regnet med om det var en fosilbil som ble kjøpt.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

JørundG

Andre biler har avgifter, disse avskriver på linje med bilen. Det er ikke avgifter på elbiler.
F.eks fossil med 60% bilverdi og 40% avgift ved nykjøp. For hvert år kan man importere bruktbil og avgiften man betaler reduseres for hvert år. Etter 10 år kan man importere bruktbilen avgiftsfritt. Da er selvsagt innbetalt avgift ekstra tap utover bilverdiavskrivingen. 
Elbiler blir billigere pga mer effektive produksjonslinjer og spesielt billigere batterier. Dette gir sannsynlig høyere avskrivning på bilen.
Sannsynligvis vil elbilene tape seg mindre over tid.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

RonnyØ

Sitat fra: JørundG på fre 25. des 2015, kl. 15:46
Andre biler har avgifter, disse avskriver på linje med bilen. Det er ikke avgifter på elbiler.
F.eks fossil med 60% bilverdi og 40% avgift ved nykjøp. For hvert år kan man importere bruktbil og avgiften man betaler reduseres for hvert år. Etter 10 år kan man importere bruktbilen avgiftsfritt. Da er selvsagt innbetalt avgift ekstra tap utover bilverdiavskrivingen. 
Elbiler blir billigere pga mer effektive produksjonslinjer og spesielt billigere batterier. Dette gir sannsynlig høyere avskrivning på bilen.
Sannsynligvis vil elbilene tape seg mindre over tid.

Bare en presisering her.. Det tar ikke 10 år, men 30 år. Og sånn det har vært, så har motorsterke biler fått smake hardt på avgiftspisken.. Det ligger det pr nå an til endring på, da mye mer av avgiftskronene skal over på utslipp.

Gjorde noe heldige handler sist avgiften gikk opp MYE 01.01.07, da hadde jeg gratis bil i 1,5år

Ellers enig..

elektro

Prøver å rettferdiggjøre et kjøp av 70D selv, og har gjort noen betraktninger;

Hvis du sammenlikner med en rimeligere fossilbil, vil Teslaen ha mye høyere verditap selv om den skulle holde seg like godt - eller bedre i pris. Så vil jo skeptikerne hevde at det er usikkerhet rundt bruktbilverdien til elbil. Det tror jeg kommer veldig an på tidshorisonten. Både Leaf, e-Golf/e-UP og ikke minst Tesla holder seg svært godt i pris så langt. Eventuelle dieselforbud, økte bompenger og økt miljøbevissthet vil også gjøre dagens fossilbiler håpløst gammeldagse og nesten verdiløse om 10 år.

Det som virkelig får balanse i regnskapet er naturligvis driftsutgiftene. Likevel kan det være vanskeligere å rettferdiggjøre et lån på 5-600.000 til bil enn et på 3-400.000. Eller å putte så mye av sparepengene i bil.. Når det gjelder finansiering er det mange som kan låne på huset og få boliglånsrente, med en rente på godt nede på 2-tallet og en egen nedbetalingsplan på f.eks. 8 år. Savner gode leasingtilbud på Tesla.

Grønnbil har en kalkulator som tar med de fleste parametere; http://www.gronnbil.no/calculator/?zr=1&p=t&o=eie&ca=5&ma=6&cb=14&mb=17&ct=5&km=15000&cr=5&lang=no_NO&flist=

Se også disse artiklene om kostnader forbundet med (tradisjonelt) bilhold: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/gjennomsnittsbilen-koster-en-halv-million/a/1074518/

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/saa-mye-koster-bilen-deg/a/10111905/

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Diravi

Vi har en S70D i bestilling, erstatter en bensin-Volvo (V40) til drøyt 400'.

Det enkle regnestykket for oss, med estimert 18000 kjørelengde, er at forsikring og dekk blir dyrere, men årsavgift og service blir billigere, så det går opp i opp.

For begge bilene er avdrag på lån satt lik forventet avskriving per mnd de første fem årene. Vi har relativt små utgifter til bom og parkering (og noe til ferge), men om man legger dette på toppen av store drivstoffbesvarelser så dekker det opp det vi må betale mer i renter og avdrag i måneden. Det vil si at med en forventet restverdi på 50% etter fem år kom vi likt ut i måneden som Volvoen har kostet oss til nå.

Nå skal det sies at Volvoen også har hatt et betydelig verditap og regnestykket kan se anderledes ut dersom man sammenligner med en annen fossilbil - hadde vi for eksempel kjøpt dieselvarianten for tre år siden hadde vi både hatt lavere drivstoffutgifter og lavere verditap. Men for oss ble det en øvelse som viste at vi kunne få en Tesla uten å bruke særlig mer penger enn i dag.

Og selvsagt er det ingen garanti for fremtidige restverdianslag. Nå har vår Tesla blitt over 70 000 dyrere som nybil etter at vi bestilte - det bidrar selvsagt til at jeg fortsatt tror på et moderat verditap. Men den kurven går ikke inn i evigheten.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

GOS

Sitat fra: Diravi på fre 25. des 2015, kl. 20:16
Det vil si at med en forventet restverdi på 50% etter fem år kom vi likt ut i måneden som Volvoen har kostet oss til nå.

Tror nok du må rgne med mer enn 50% verditap på 5 år.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Salvesen

Sitat fra: GOS på fre 25. des 2015, kl. 22:03
Det vil si at med en forventet restverdi på 50% etter fem år kom vi likt ut i måneden som Volvoen har kostet oss til nå.

Og dette begrunner du med?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

GOS

Sitat fra: Salvesen på fre 25. des 2015, kl. 22:42

Min egen erfaring med verdifall på nye biler i løpet av de tre første årene. Samt det jeg har hørt at andre har hatt av verdifall de tre første årene.

Sjekk også typiske "gjenkjøpsavtaler" som er i forbindelse med leasingavtaler, der vil en typisk se at verdifallet etter 3 år ofte ligge rundt 45%. Prisfallet er mer enn 5% de neste 2 årene.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

elektro

Her er tilbudet  jeg fikk fra Tesla på en ganske ribbet 70D til 650.000, 27. nov:

Restverdi på 15000km per år er  322.400 på 36 mnd.
Restverdi på 15000km per år er  296.608 på 48 mnd.

Men man må jo også tenke på at forhandler ønsker å tjene litt på dette, ev. ha litt å gå på ettersom de tar risikoen. Så hvis du selger den privat, vil du få denne marginen selv. Men til gjengjeld oppnår du kanskje litt dårligere pris pga. at noen opplever det som tryggere å kjøpe hos forhandler..

(Personlig ville jeg likt å møte den som har hatt bilen, hvis jeg skulle kjøpt bruktbil. Har sett noen annonser som er veldig detaljert ift. hvordan bilen er vasket, ladet, osv. Det er tillitsvekkende.)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Salvesen

Sitat fra: GOS på lør 26. des 2015, kl. 00:05

Min egen erfaring med verdifall på nye biler i løpet av de tre første årene. Samt det jeg har hørt at andre har hatt av verdifall de tre første årene.

Sjekk også typiske "gjenkjøpsavtaler" som er i forbindelse med leasingavtaler, der vil en typisk se at verdifallet etter 3 år ofte ligge rundt 45%. Prisfallet er mer enn 5% de neste 2 årene.

Om en har fulgt med på prisutviklingen til brukte elbiler, spessielt tesla så kan en se at det er ikke sammenlignbart med "normale" biler. Jeg vil si det er ekstremt vanskelig å bestemme hvordan en brukt tesla vill koste om 5 år, i og med valuta svingninger, innføring av avgift osv.

Derfor har iallefall jeg bare droppet hele tanken :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Diravi

Sitat fra: GOS på lør 26. des 2015, kl. 00:05

Som andre her har påpekt: Du kan ikke sammenligne verditap på en Tesla med en tilsvarende fossilbil. Verditap på moderat utstyrte S85 og S60 har vært så lavt som 10 % per år de første to årene. Prisstigning har selvsagt bidratt til det; som sagt er min egen bil blitt over 70 000 dyrere etter at jeg bestilte - tenker det nuller ut verditapet det første året. Men det er selvsagt vanskelig å spå verditap på noen elbil fem år frem i tid. Tror likevel at 50 % er et like godt anslag som noe annet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA