Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering av Combined Charging System

Startet av Lokführer, mandag 21. desember 2015, klokken 00:56

« forrige - neste »

Lokführer

Er det noen som vet hvordan utbyggingen av CCS skal finansieres?
Infrastrukturen ligger jo, bokstavlig talt, årevis bak Tesla Superchargerene.
Porsche skal i tillegg tilby Porsche Turbo Charging, en 200kW 800V superlader, en lader jeg vil tippe blir ganske sjelden..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Formodentlig av de som bruker infrastrukturen, akkurat som for f. eks. bensinstasjoner.

Så får vi bare håpe at vi ikke får flere vertikaler, men at det blir et åpent system - tilgjengelig for alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Lokführer på mandag 21. desember 2015, klokken 00:56
Er det noen som vet hvordan utbyggingen av CCS skal finansieres?
Infrastrukturen ligger jo, bokstavlig talt, årevis bak Tesla Superchargerene.
Porsche skal i tillegg tilby Porsche Turbo Charging, en 200kW 800V superlader, en lader jeg vil tippe blir ganske sjelden..

Jeg sliter med å forstå hvordan folk kan være så positive til properitære standarder og rose Tesla for å bake inn hurtiglading i prisen, slik at folk må betale for det, uansett om de har behov for det eller ikke. Jeg håper ikke gratis, propertitære ladestasjoner er fremtiden. I Norge finaniseres vel utbyggingen av Enova?

Øyvind.h

#3
Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. desember 2015, klokken 06:28
Jeg sliter med å forstå hvordan folk kan være så positive til properitære standarder og rose Tesla for å bake inn hurtiglading i prisen, slik at folk må betale for det, uansett om de har behov for det eller ikke. Jeg håper ikke gratis, propertitære ladestasjoner er fremtiden. I Norge finaniseres vel utbyggingen av Enova?
Det er nok fordi mange, inkludert meg selv, har testet begge løsninger. Tesla har et nettverk hvor antallet ladere på hver lokasjon, hastigheten og plasseringen stort sett er knallbra. Det er en høna og egget problemstilling, hvor Tesla fjernet problemstillingen for et par år siden. Om man ikke gjør det på den måten blir utbygger fort stående helt handlingslammet, og elbilen forblir en bybil.

Alternativet ser ut til å være offentlig støtte til utbygging. Utbyggerne ikke vil ta risikoen med å tilby lading når kundene har ekstremt lav betalingsvilje, teknologien er usikker, markedet er lite osv.

Når det gjelder trådstarters spørsmål har vel VW uttalt at de skal bygge et nettverk med samarbeidspartnere som tar utgangspunkt i CCS standarden. Muligens med modifiseringer. Betalingsstruktur mm. ukjent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 07:08
Det er nok fordi mange, inkludert meg selv, har testet begge løsninger. Tesla har et nettverk hvor antallet ladere på hver lokasjon, hastigheten og plasseringen stort sett er knallbra. Det er en høna og egget problemstilling, hvor Tesla fjernet problemstillingen for et par år siden. Om man ikke gjør det på den måten blir utbygger fort stående helt handlingslammet, og elbilen forblir en bybil.

Joda det Tesla er gjort er flott, men det betyr ikke at løsningen er at alle skal følge Tesla sitt eksempel, lage ladestasjoner for sin egen bil. Kan tenke hvordan det ville bli, og hvordan kampen om tilgjengelig strøm hadde blitt. Og ja, Tesla har gjort dette for å løse et "oppstartsproblem", som ikke nøvendigvis er et problem lengere.

Jeg er kjempeglad for at Tesla gikk foran å viste vei på hva ebiler kan være, men jeg tror ikke det betyr at alt de gjør må kopieres.

Øyvind.h

Tesla måtte gjøre noe, fordi de ville at elbilen skulle være kompromissløs. Det er ingen god ide at hver enkelt produsent bygger sitt eget nettverk, og Tesla har følgelig åpen invitasjon til alle bilprodusenter om å benytte deres nettverk.

Oppstartsproblemet som Tesla løste for et par år siden er noe brukere av andre nettverk må forholde seg til i minst 5-10 år til. Tipper vi er godt forbi 2020 før det er 10-12 ladeplasser på hver plass langs motorveiene i Norge, med høy effekt.

I løpet av neste år (antar jeg) skal det bygges korridorer med 2 ladere hver 50km. Det gjør kjøring med andre elbiler enklere, men det er fortsatt ikke en løsning jeg anser som god nok for "alle". For entusiaster derimot er det svært gode nyheter.

Nå nettopp leste jeg at Nissan og BMW går sammen om nettverk i USA. VW går sammen med partnere her i Europa. Så det kan jo se ut til at andre produsenter også vil bygge egne nettverk, helt eller delvis basert på eksisterende standarder. Egentlig litt dumt når en velfungrende løsning (ikke feilfri) allerede eksisterer og er i bruk av 100.000 Teslaer verden over.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:43
Tesla måtte gjøre noe, fordi de ville at elbilen skulle være kompromissløs. Det er ingen god ide at hver enkelt produsent bygger sitt eget nettverk, og Tesla har følgelig åpen invitasjon til alle bilprodusenter om å benytte deres nettverk.

Etter det jeg har hørt er ikke denne "åpne invtrasjonen" så åpen som vel Tesla skal ha det til. Tesla forholder seg som eier av standarden og kan da ukritisk foreta endringer som vil skape problem for de som velger å ta del i Tesla sin invitasjon. Dermed blir det for risikabelt å bygge på "Teslastandarden" fremfor sin egen.

Vi får allerede i år ladesteder med 3 stykk ladere på en lokasjon, og flere steder har mange ladere innen kort rekkevidde. Jeg tror vi har et VELDIG godt utbygd tilbud i 2020, da sannsynligvis flere lokasjoner med 100kW+ ladere.

Rio

ENOVA-løsninger man har i Norge er i prinsippet langt bedre enn enda en vertikal-løsning, så lenge den ikke resulterer i monopol-situasjoner.

Jeg blir overrasket over hvor villige enkelte elbilister er til å la seg fange i nettet (minner om en turboversjon av bindingstid på mobiltelefoner) som en vertikal alltid vil være.

Det er langt bedre med uavhengige aktører som selger "bensin", fremfor at bilfabrikanter skal ha egne "bensinstasjoner" for deres biler. Ingen ville kjøpt en Ford dersom man "kun" kunne fylle bensin på Fords bensinstasjoner, og dersom man trengte andre så måtte man ha avtaler, osv.

Det beste for elbilister er at hurtiglading gjøres som bensinstasjoner i dag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Hvis å la seg "fange i nettet" betyr livstid hurtiglading og å slippe å knote med mange forskjellige betalingsløsninger ikke bare i Norge men også Europa for ~15 000kr sier jeg ja takk til det :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rio

Sitat fra: Hansi på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:39
Hvis å la seg "fange i nettet" betyr livstid hurtiglading og å slippe å knote med mange forskjellige betalingsløsninger ikke bare i Norge men også Europa for ~15 000kr sier jeg ja takk til det :)

Hvor mange av Teslas Superchargere står i Oslo? Stavanger-sentrum? Bergen?

Det er en forretningsmodell som åpenbart ikke virker for andre enn de som skal kjøre langt, altså, noen få dager i året. De må plasseres i "Gokk", for at systemet ikke kan misbrukes.

Så står man uten Superchargermulighet der det er mange folk.

Det har jo allerede vært tråder om hva man skal gjøre med dette på Teslas sider her på forum.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:34
ENOVA-løsninger man har i Norge er i prinsippet langt bedre enn enda en vertikal-løsning, så lenge den ikke resulterer i monopol-situasjoner.

Jeg blir overrasket over hvor villige enkelte elbilister er til å la seg fange i nettet (minner om en turboversjon av bindingstid på mobiltelefoner) som en vertikal alltid vil være.

Det er langt bedre med uavhengige aktører som selger "bensin", fremfor at bilfabrikanter skal ha egne "bensinstasjoner" for deres biler. Ingen ville kjøpt en Ford dersom man "kun" kunne fylle bensin på Fords bensinstasjoner, og dersom man trengte andre så måtte man ha avtaler, osv.

Det beste for elbilister er at hurtiglading gjøres som bensinstasjoner i dag.
Man kan(kunne?) jo kjøpe en Tesla uten superchargertilgang, men da får man jo ikke utnyttet hele potensialet til bilen. Hadde superladernettverket blitt finansiert med betalingsløsning på stedet, så kan jeg garantere at de ikke hadde blitt brukt halvparten så mye, samt at utbyggingen hadde gått tregt. 15.000kr synes jeg er en helt akseptabel pris og det er jo noe som følger i bilens levetid.
Dersom andre produsenter hadde hoppet på, noe de burde se som et konkurransefortrinn, så ville utbyggingen gått enda fortere.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: Rio på mandag 21. desember 2015, klokken 21:51
Formodentlig av de som bruker infrastrukturen, akkurat som for f. eks. bensinstasjoner.

Så får vi bare håpe at vi ikke får flere vertikaler, men at det blir et åpent system - tilgjengelig for alle.
Ville du betalt 15.000kr for superladertilgang?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:11
Man kan(kunne?) jo kjøpe en Tesla uten superchargertilgang, men da får man jo ikke utnyttet hele potensialet til bilen. Hadde superladernettverket blitt finansiert med betalingsløsning på stedet, så kan jeg garantere at de ikke hadde blitt brukt halvparten så mye, samt at utbyggingen hadde gått tregt. 15.000kr synes jeg er en helt akseptabel pris og det er jo noe som følger i bilens levetid.
Dersom andre produsenter hadde hoppet på, noe de burde se som et konkurransefortrinn, så ville utbyggingen gått enda fortere.

Som Panduck skrev ovenfor - dette er greit når man er en "gründer"-bedrift i et nytt market. Flott gjort. Det er en strategi man kan bruke for noen få, dyre biler, som man tjener mye på.

Det er ikke en metode som skalerer, hvor alle fabrikanter (Nissan, VW, BMW, Mercedes, Renault, osv.) skal ha deres eget nettverk for deres egne biler, med ufattelig kompliserte avtaler for hvem kan bruke hverandres nettverk til hvilken kostnad.

===

Som jeg har forklart i mange andre tråder, så er Teslas SC proprietært. Det er ikke noe andre vil bruke før det overgis og blir en IEC-standard, slik Mennekes gjorde med Type 2-konnektoren.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Rio på mandag 21. desember 2015, klokken 21:51
Formodentlig av de som bruker infrastrukturen, akkurat som for f. eks. bensinstasjoner.

Så får vi bare håpe at vi ikke får flere vertikaler, men at det blir et åpent system - tilgjengelig for alle.
Ville du betalt 15.000kr for superladertilgang?

Interessant spørsmål. :)

Forutsatt at jeg hadde en bil med ca 400 km rekkevidde, så kunne det vært aktuelt, dersom jeg hadde mer behov for å kjøre langt enn jeg har, men også hva alternativet er. Sannsynligvis ville jeg ikke brukt 15000 kr på hurtiglading på veldig mange år.

Poenget er ikke at 15000 kr for hurtiglading er et dårlig tilbud, men at man ender opp med et langt dårligere ladetilbud totalt. Det er ingen Tesla SC i Oslo, for eksempel, og når jeg lader på Minnesund så er det svært ofte Tesla som står der og lader fra CHAdeMO også.

Vi trenger mange hurtigladere med billig strøm - ikke en konkurranse på nettverk/konnektor. Det er bare dyrt for alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:34
ENOVA-løsninger man har i Norge er i prinsippet langt bedre enn enda en vertikal-løsning, så lenge den ikke resulterer i monopol-situasjoner.

Jeg blir overrasket over hvor villige enkelte elbilister er til å la seg fange i nettet (minner om en turboversjon av bindingstid på mobiltelefoner) som en vertikal alltid vil være.

Om du tenker på Tesla så skjønner jeg ikke helt tankegangen. Det er jo intet "nett" eller noen "bindingstid". Bilen selges med fri SC-tilgang men man kan fritt lade hvor man vil. Jeg bruker SC svært lite men lader heller på Fortums CHAdeMO-ladere. Ser ikke problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA