Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

rust på bremseskiver normalt etter 5000 km ,?

Startet av Mazzbot, tirsdag 15. desember 2015, klokken 02:38

« forrige - neste »

Mazzbot

Hei ! Jeg har merket i det siste at det har kommet mye rust på bremseskivene og når jeg rygger og bremser så lager bremsene en skrikelyd.  Er dette normalt ..? Flere som har opplevd det ?

Hva slags garanti har man på sånne ting ?? Bilen er bare 3 mnd gammel

Er det mulighet for å heve kjøpet ?


Takker for alle svar :) !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

hstad

Rust er vel normalt og er vel også derfor man blir oppfordret til å bremse skikkelig innimellom. Ofte bruker man jo ikkje bremsene i det hele tatt, men kun rekuperasjon.
Å heve kjøpet for dette? Nei det blir nok vanskelig. Største problemet blir å forstå hva forhandler sier fordi de ler sånn:)
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

leafnor

Rust på bremser helt normalt. Kan aldri tenke meg det er en grunn for å heve bilkjøp.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Homecast

De fleste steder i laden har det vært skikkelig saltlake på veiene og relativt mildt.

Om du kjører i dette og lar bilen stå over natten ligger det allerede overflaterust på skivene dine.
Gravrust derimot (dyp rust) er et større problem, men det har jeg ingen tro på at du har.

Som nevnt, kjør opp i god hastighet, sjekk speilet at det ikke er noen bak der og brems hardt! det skal ta det værste =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Einar_S

Dette er jo ikke noe Leaf spesifikt problem. Det er egentlig høl i skallen med skivebremser bak på (små)biler i Norge. Og på en elbil med regenerering så blir det som nevnt ennå verre.
Jeg prøver å benytte meg av at det er lite eller ingen regenerering ved 100% lading. Da går det an å ta den opp i fart og så gni av bremsene uten at regen ødelegger moroa.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

fws

Jeg tipper de kommer til å smøre opp bremsene hvis du drar til forhandler og forteller om skrikelyden. De kommer sansynligvis til å ambefale deg å bremmse litt skikkelig innimellom.

Hvis der i mot bremsene ser sånn ut: http://gfx.nrk.no//T4eN5XNIT3OeUpOSRFXTNwdVZQnG8YmYiiVNfTxAzdpQ
har du en berde sak.
Nissan Leaf 2018

Trekkoppbil

På Leaf må man vel ta aktive grep i blandt for å kjøre skivene varme.

Min erfaring med gamle leafer i alle fall, er at om du høgger inn bremsen og bråbremser, så regenerer den omtrent ingen ting.  Med gjentatte bråbremsinger på en øde vei, går sikkert skivene litt varme.
Ellers kan du sette bilen i "N" nedover noen bakker, og bremse på.

Ellers er det vel svært vanlig å se det på biler som har stått parkert lenge, at skivene ruster.

tutti

Jeg hadde engang en ny bil (et annet merke) som bremsene nesten ble spist opp av rust i løpet av noen få vintermnd. Da ble det dårlig bremseeffekt.

Det er særlig skivebremser bak som sliter om vinteren.

Min løsning er å bremse hardt av og til (sjekk speilet først). Jeg bruker også parkeringsbremsen av og til i lav fart for å løse rust bak (sjekk speil).

Mazzbot

Ringte nissan ang den lyden på bremsene . Kjørte ca 1 km med fotbrekk på første hakk .

Blir absolutt ikke bedre når man ser saltbilen kommer mot meg I motsatt kjørefelt og får  den salthaugen mot stakkars bilen min :( !!!!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:36
Ringte nissan ang den lyden på bremsene . Kjørte ca 1 km med fotbrekk på første hakk .

Blir absolutt ikke bedre når man ser saltbilen kommer mot meg I motsatt kjørefelt og får  den salthaugen mot stakkars bilen min :( !!!!
Sånn er det å ha bil i Norge på vinter.

Mitt countermeasure er: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/ , på alt, og da mener jeg alt! Kan salte til krampa tar dem, men det blir bare bedre og bedre, for den galvansike prosessen går bare raskere og raskere, og bremser er som galvanisert fra fabrikk!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Enig med elektrolux, ser ikke ut til å være striper i bremsebanene men fine gode forhold for klossene å jobbe på, alt rundt er overflaterust og ikke noe du får gjort noe med (ikke er det farlig heller)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Mazzbot

Ok takker for svar :) ! Dette er min første bil så har aldri vært borti liknende . Den sprayen kan jeg sprøyte på bremsene osv for å hjelpe til med å fjerne rust ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Kjell Leaf

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 15. desember 2015, klokken 10:01
Dette er jo ikke noe Leaf spesifikt problem. Det er egentlig høl i skallen med skivebremser bak på (små)biler i Norge. Og på en elbil med regenerering så blir det som nevnt ennå verre.
Jeg prøver å benytte meg av at det er lite eller ingen regenerering ved 100% lading. Da går det an å ta den opp i fart og så gni av bremsene uten at regen ødelegger moroa.
Det er absolutt ikke hull i hodet med skiver bak på små biler, fri meg fra de forbanna bremsetromlene.
Man trenger ikke bremse mye for å holde skivene bak rene , jeg har aldri hatt problemer med dette på noen av mine biler.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA