Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteritemperatur og hastighet på hurtigladnig

Startet av AppleKnocker, mandag 14. desember 2015, klokken 17:04

« forrige - neste »

AppleKnocker

Finnes det noen oversikt over hvor mye ladehastighet (på hurtiglader) Leafbatteriet vil ta imot ved ulike batteritemperaturer?

Jeg har sett oppstillinger som viser ladefart ved ulike utetemperaturer, men batteritemperatur kan jo variere avhengig av hvor bilen har vært parkert og hvordan den er kjørt før lading starter.


Sakset fra elbil.no:
ABB uttrykker at de forventer følgende ladetid for forskjellige utetemperaturer (som da også har påvirka batterienes temperatur). Tidsangivelsen er for å lade fra 0-80%:
10ºC : 30 minutter
  0ºC :  45 minutter
-10ºC : 90 minutter
-20ºC : 90 minutter med batterioppvarming eller 3 timer uten

http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/591-mer-om-hurtiglading-i-kulda
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

Det er nok ikke så normalt å hurtiglade et kaldt batteri, så det er ikke sikkert det er så mange som har erfaring med det.
Du kjører gjerne 6 mil før du hurtiglader, og da har batteriet gått seg varmt under kjøring.
Å lade et batteri med sprengkulde, kan skape lithium-tråder i cellene, som på sikt kan kortslutte ei celle.
Man lader gjerne bilen opp etter endt kjøretur, før batteriet rekke å bli kaldt i kulda. Og i sprengkulde vil man helst parkere innendørs.

Det er i kaldt vær hurtiglading fungerer best. Om sommeren er problemet at batteriet blir altfor varmt av langkjøring og hurtiglading.

btl

hmm, jeg mener nå selv å ha registrert over 5 min ekstra tid før hurtigladeren stanser på 80-90% vinterstid, selv om en nettopp har stanset etter langkjøring.

Powerflux

Vel, kjørte fra Oslo til Rygge, litt over 6 mil i -11C. Kom frem med ca 7 kW igjen, altså et forbruk på 2,13 kW pr mil.  Batteri temp 7c, alstå relativt kaldt men ikke helt på trynet!  På Kiwi Rygge startet hurtigladingen med skarve 22kWt for deretter raskt å falle til 15 kWt. Etter 30 min var ladefart nede i 8 kWt, altså MILEVIS unna de 50kWt som blir solgt inn som ladefart.
Og ja, jeg er selvfølgelig klar over at ladefart avtar med økende SOC og lav temp men med SOC på 70% og batteri temp på 12c bør ladefarten være adskillig høyere!
Med slik ladefart kan man like gjerne ta Dieselpurka  :o

Gleder meg til Leafen går på Finn og Tesla 70D ankommer............
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA