Adapter mellom CCS og Chademo, begge veier

Startet av E_S, lørdag 05. desember 2015, klokken 18:54

« forrige - neste »

E_S

Noen som har lest noe mer konkret om adaptere mellom CCS og Chademo, begge veier? Spenningen er jo den samme, men kommunikasjonen totalt forskjellig slik at man trenger en form for aktiv adapter.. Tesla har jo adapter fra Chademo til sin egen proprietære standard, så teknisk sett skulle det jo være grei skuring, men tro om det kommer noen gang. Interessant siden EU har presset frem CCS som europeisk standard og det er mange biler som bruker Chademo..
:)

eliten

Ser at elbilhjelpen.no har adapter. Tenkte det samme selv da kjøpesenteret på Råholt har 4 stk type 2 combo, og  og jeg selv har bestilt meg en Nissan Leaf 30 kw,  som lader med Chademo.  http://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/50A-20-cm-overgang-fra-type-2-til-type-1/3210501
Denne koster 1500,-

E_S

Det er jo en type 1 --> type 2-kabel som bare er en kabel med forskjellig kontakt i hver ende og har ingenting med en adapter/converter fra CCS til Chademo eller omvendt å gjøre, men absolutt en ting man bør ha i enhver elbil med type 1-inntak sånn som f.eks. Leaf, ja.. :)
:)

Elmo

Det stemmer som E_S sier, at type2 til type1 kabel ikke har noe med Chademo/combo (som er DC hurtiglading) å gjøre. 

Kabelen du linker til er for at biler med type1 AC-lade kontakt (bla. Leaf, Soul og trillingene) skal kunne benytte de "nye" type2 AC ladestasjonene.
Om du har bestilt Leaf'en med tilvalget "6.6 kW lader" - som koster 7500,- så behøver du en 32A kabel, mens har du bestilt med bare standard 3,6kW lader så behøver du bare 16A kabel (men det kan være greit å kjøpe 32A kabel uansett.   
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA