Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med egen krystallkule som tør spå priser på 1.Gen Leaf?

Startet av Powerflux, torsdag 12. november 2015, klokken 10:01

« forrige - neste »

Powerflux

Nå når Gen 3. Leaf står for døren vil jeg tro prisene på Gen 1 får en liten trøkk.

Planen er å selge Leafen i mai/juni, rett etter sin 3. service. Den vil da ha trillet  ca. 75000 km.
Håper på kr. 140000 men er det relistisk tro?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

nr1rayner

Tror nok ikke den trøkken blir stor. Se på trillingene, forstatt svært få av de under 100k, og det ser jo faktisk ut som det er et marked for de i den prisklassen.. Riktignok et enormt tap fra nyprisen på ca 260' før Leafen kom på markedet.. Men så var vel også disse trillingene høvelig kunstig høyt priset den gang..
Tipper vi først får se et større verditap om tjah.. 3-4 år? Når det er flere nybiler på markedet og forhåpentligvis flere med bedre rekkevidde.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

brekken

Ingen krystallkuler her, men trøkket blir nok betydelig større når vi får en skikkelig oppgradert Leaf rundt 2017-ish.. Først da vil folk faktisk se forskjell på den (og det finnes X antall flere EL bil modeller å velge mellom).

Men det er vel sannsynlig at det vil påvirke noe, jeg vil tro at en som jakter på Leaf 1.gen først og fremst er på jakt etter en billig bil som sparer driftsutgifter. De som vil ha noe mer oppdatert bil/utstyr etc. kjøper 2.gen og de som har råd til det kjøper 3.gen med større batteri. En naturlig segmentering i pris mellom disse tror jeg vil skje.

My guess er rundt 120, men er etterspørselen der kan man være heldig.. Blir artig å se fasiten :-).. Verditapet er vel spart inn uansett:-) ?


--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Powerflux

Sitat fra: brekken på torsdag 12. november 2015, klokken 13:01
Ingen krystallkuler her, men trøkket blir nok betydelig større når vi får en skikkelig oppgradert Leaf rundt 2017-ish.. Først da vil folk faktisk se forskjell på den (og det finnes X antall flere EL bil modeller å velge mellom).

Men det er vel sannsynlig at det vil påvirke noe, jeg vil tro at en som jakter på Leaf 1.gen først og fremst er på jakt etter en billig bil som sparer driftsutgifter. De som vil ha noe mer oppdatert bil/utstyr etc. kjøper 2.gen og de som har råd til det kjøper 3.gen med større batteri. En naturlig segmentering i pris mellom disse tror jeg vil skje.

My guess er rundt 120, men er etterspørselen der kan man være heldig.. Blir artig å se fasiten :-).. Verditapet er vel spart inn uansett:-) ?

Er omtrent slik jeg tenker også!

Og ja, betalte 227500 inc 5 år fri service så verditapet er tjent inn ;D

Har et bruksmønster som er SVÆRT gunstig for el bil. Lader ikke mer enn 25% hjemme og kjører et avsindig antall ganger gjennom diverse bomringer samt nærmest daglig gjennom Oslofjordtunnelen.

Alt over 130 for Leafen ser jeg på som bonus ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

AppleKnocker

Sitat fra: Powerflux på torsdag 12. november 2015, klokken 10:01
Nå når Gen 3. Leaf står for døren vil jeg tro prisene på Gen 1 får en liten trøkk.

Planen er å selge Leafen i mai/juni, rett etter sin 3. service. Den vil da ha trillet  ca. 75000 km.
Håper på kr. 140000 men er det relistisk tro?

Det blir nok ikke et plutselig trøkk, mer som en ballong hvor luften sakte siver ut.

140 er et vanskelig prisområde for en 2013 når uavhengige forhandlere importerer partier med 6-9mnd gamle biler fra Europa og selger dem for så lite som 160-170'.
Norsk bil trekker noe opp, gen 1 trekker ned.
100-120 er mitt best guess for en norsk, velholdt 2013 gen 1.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Tja. Det virker jo pt veldig lett å omsette 2011 US import for type 110-120. Norsk 2012 ser jeg gå for 130-140.
Og man må huske på at det ligger biler under som forhindrer store fall da kjøpere flytter seg fra disse (trilling m.fl) og over til Leaf.
Drøye 100k for en 4-5 år gammel bil som går tilnærmet gratis i bruk er fantastisk billig, så her blir det nok ikke noe stup.
Kan man bruke Leaf i dag kan man også bruke den om et par år, selv om dyrere modeller med lengre rekkevidde kommer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sven erik

jeg tror nokk   dere må  under 100 tusen fo de når neste kommer  den ble ikke dyr heller så  en må nokk se et siklig fall  men da er den jo et år eldre og

FroBe

Jeg er på jakt etter elbil, gjerne brukt.
140 000 for en 3 år gammel Leaf gjør at de fleste som har råd til det spanderer 60 000 ekstra for en helt ny Leaf, eller kjøper en helt ny trilling til samme pris. Det eneste som kan forsvare høy pris er beste utgave med mye ekstra utstyr.
Selv har jeg mest lyst på andre generasjon, men er fortsatt usikker på om det lønner seg å kjøpe brukt.
Uansett prøver jeg å vente med bilkjøpet til senvinter/våren da jeg regner med at man får mer for pengene enn i dag.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Powerflux

Sitat fra: FroBe på torsdag 12. november 2015, klokken 19:00
Uansett prøver jeg å vente med bilkjøpet til senvinter/våren da jeg regner med at man får mer for pengene enn i dag.
Da vet du jo hvem du skal ringe  ;D ;) ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Min krystallkule foreteller:
Det avgjøre hvor mye under 100' en Leaf vil falle er avgiftssystemet. For folk er villige til å kjøpe en bil opp til den pris det balanserer mot besparelsen over 2-3 år.
Som eksempel, en typisk Leaf eier (Nå og fremover) her i Trondheim sparer seg rundt regnet minst 30.000 i året. Sett over 2-3 år er det 6-90.000. Han vil glatt kunne spandere på seg å kjøre en LEAF til 90.000, så og si uavhengig av hvor gammel den er.

Og krystallkulen viser også at en Leaf som ikke er mishandlet lever i mange år ennå. En 2011 modell kan sikkert kjøres i 6-8 år til, uten alt for store reparasjonskostnader. 8 år med 30.000 bespart i året er 240.000.
Med mindre det å eie en EL-bil vil koste like mye som en fosildreven, vil en LEAF aldri omsettes for under 60.000. De under 60.000,- kasseres, eller vil ingen ha fordi de rett og slett er tomme for "strøm" (Defekt batteri) kapasitet eller lignende.
Beste kjøp en kan gjøre i dag er å kjøpe seg en LEAF, ikke vente til de koster 60.000, for da er det lengre ikke noen spesiel økonomisk gevinst å eie en EL-bil lengre. 

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Einar_S

Det er vanskelig å spå. Særlig om fremtiden.
En faktor som hindrer prisen å falle urimelig raskt er om vi får en akselererende utbygging av hurtigladere.
Det er mange som har korte daglige kjøreturer. Der er jo disse bilene med god plass og rimelig velutstyrte attraktive. Om man så også kan bruke den på litt lengre turer så vil jo den daglige bruken fortsatt være rimelig, mens lengre turer går mer i null. Den minst økonomiske kjøringen med en bensin/diesel bil er jo gjentatte kaldstarter. Min krystallkule er inne til service, men kula ovenpå skuldrene sier at prisen på diesel og bensin vil stige mer enn strøm. Ialfall de nermeste årene.
Men fiskale hensyn vil nok over tid sørge for at dette jevner seg ut med kutt av bompengefordel, avgifter osv. om andelen elbiler blir merkbar.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på torsdag 12. november 2015, klokken 22:48
Min krystallkule foreteller:
Det avgjøre hvor mye under 100' en Leaf vil falle er avgiftssystemet. For folk er villige til å kjøpe en bil opp til den pris det balanserer mot besparelsen over 2-3 år.
Ja det blir jo litt spennende å se med avgiftene, og selvsagt vil det ha mye å si for bruktmarkedet. Det kan nok være mange som egentlig vil kjøpe el, men avventer pga usikkerhet om fremtidige avgifter. Kanskje de håper at elbiler stuper i pris den dagen det blir avgift også på elbiler.
Jeg tipper dog at, ja, det vil komme avgifter, men det vil fortsatt være en rabatt for elbiler. F.eks. 50% avslag i bomringer, eller at elbiler får dagens avgift, mens fosilbiler får dobbel avgift. Ditto hva gjelder årsavgift.
Jeg for min del tar prisfall med knusende ro ;)

Det som kanskje har mer å si for bruktpris om noen år på nettopp Leaf er alle disse importbilene. Omtrent så jeg gav opp å handle Leaf selv pga den "flommen" av importbiler på finn (var klar bestemt på å handle norsk bil). Når man kryper under den magiske 100'-grensen blir Leaf oppnåelig for langt flere, og om bilen da er norsk eller usa-import har kanskje ikke så mye å si, så pris på de norske kanskje faller noe mer.

Time will shåw
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: FroBe på torsdag 12. november 2015, klokken 19:00
140 000 for en 3 år gammel Leaf gjør at de fleste som har råd til det spanderer 60 000 ekstra for en helt ny Leaf, eller kjøper en helt ny trilling til samme pris.
Mange skal gjerne ha en bil bare til pendling, eller at ungdommen i huset skal få et rimelig transportmiddel. Rekkevidden er ikke avgjørende, en 2012 Leaf er sånn sett god som gull til formålet og tilbyr vesentlig mer komfort og 20% mer rekkevidde enn en trilling. Nye elbiler er det endel ventetid på fordi etterspørselen etter elbil er større enn tilbudet. Endel kjøper heller ikke ny bil pga. stort verdifall de første par årene, og 60.000 i forskjell er mye penger for en stor kjøpergruppe som ikke er etablert med bolig som kan belånes. Jeg tror ikke bruktbilprisene på eldre Leaf vil stupe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bno

Når man ser på hva som skjedde med prisen for Tesla MS ved introduksjonen av 4WD kan man vel tenke seg en rask dipp ned i kjelleren når "Gamle" Leaf eiere vil bytte ut sin bil som lader dobbelt så raskt minst og kan kjøres tre ganger lengre på hver lading. Mange pris optimister i denne tråden, men tiden vil vise jeg har ikke krystall kule :-)

tomrh

Sitat fra: bno på fredag 13. november 2015, klokken 09:00
Når man ser på hva som skjedde med prisen for Tesla MS ved introduksjonen av 4WD
Helt annen kjøpergruppe til TMS. Endel der med bra inntekt og lånemuligheter, og en tørst etter nytt & fancy. BruktLeaf-kjøperne kan få råd til brukt TMS om 5-6 år kanskje?

Ellers var jeg kjøper i fjor og prispessimist, man håper jo å komme billigst mulig ut av det. Men brukttilbudet var mindre og prisnivået lå høyere enn jeg trodde, ihvertfall hvis man ikke ønsket å kjøpe importbil. Tilslutt måtte vi bare bestemme oss.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA