Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 km rekkevidde igjen - skadelig for batteriet?

Startet av Stikkontakten, onsdag 11. november 2015, klokken 22:49

« forrige - neste »

Stikkontakten

I dag hadde jeg 1 km igjen av rekkevidden før jeg fikk ladet. Kan batteriet ta skade av dette?

Demented_Genius

Nei. Da hadde ikke BMW latt deg gjør det. Da hadde dei hatt mange reklamasjoner på batteri.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Homecast

ikke et problem såfremt den ikke står med 1 km uten å bli ladet.

plugget du inn laderen så skal det gå helt fint =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Stikkontakten

#3
Det var godt å høre. Jeg plugget i laderen innen 2 minutter etter at bilen ble skrudd av.

Det kom opp en melding i displayet, varsel om lavt batterinivå og at batteriet mulig kunne bli skadet dersom det ikke ble ladet.

tomrh

#4
De samme spørsmålene går igjen på tvers av modeller. Jeg er 100% sikker på at BMW har lagt inn sperrer som stopper bilen lenge før batteriet når kritisk lavt nivå. På Leaf betyr 1 km gjenværende rekkevidde at man kan kjøre ei mil til, minst. På i-MiEV omtrent det samme. Og i fabrikktest av batterier fra GS Yuasa ihvertfall, utlades batteriene mye mer enn hva bilen klarer (ned til 2,75V mot 3,25V i strømtom i-MiEV). Nå er jo dette andre modeller men er bombesikker på at BMW ikke er noe dårligere. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bromm

Sitat fra: Stikkontakten på onsdag 11. november 2015, klokken 23:10
Det var godt å høre. Jeg plugget i laderen innen 2 minutter etter at bilen ble skrudd av.

Det kom opp en melding i displayet, varsel om lavt batterinivå og at batteriet mulig kunne bli skadet dersom det ikke ble ladet.
BMW har også noe som heter "Battery Guard" (administreres under "settings" -> "set up services" i web-portalen), og denne vil sende en melding til den registrerte e-mailadressen om at batteri er lavt og bør lades, hvis nivået er under 10% og lading ikke er påbegynt innen 30 minutter. Man får altså beskjed via mail, hvis man glemmer å lade bilen på lavt nivå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA