Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading samt Amerikanske koblinger.

Startet av maraxion, torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:10

« forrige - neste »

maraxion

Hei.
Jeg vurderer(tross kursen) å importere en leaf fra USA.
I den forbindelse var jeg usikker på ladekoblingenene. Legger ved bilde som illustrerer bilen jeg tenker med 6.6Kw kobling.
Det jeg lurer på er følgende:
1. Må jeg bygge om denne på noe vis eller er den klar til bruk i Norge?
2. Kan jeg med denne lade direkte på 10/16A kontakt(regner med kontakten til høyre) eller må jeg da kjøpe en slik ladestasjon?
3. Kan noen forklare disse 2 portene i bruk for meg?



TorC

Du trenger ikke bygge om noe på bilen. Men ladekabelen som følger med bilen må enten bygges om, eller bruke en annen.

Det er imidlertid andre ting du må passe på. Noen påstår at man må bygge om hovedlykten for å få den godkjent i Norge. Søk litt på forumet om import så vil du få mange tips.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

#2
Porten til venstre er en DC-inngang:
Den kalles hurtigladeport, QC, og er av standarden Chademo som på en måte er verdensstandarden for hurtiglading.  De fleste hurtigladere langs veien støtter Chademo, bortsett fra Teslas Superchargere, og noen få hurtigladere som kun støtter en europeisk standard, og som du risikerer å finne hos VW-forhandlere.
Hurtigladeport var på 90% av 2011 SL, og har siden vært standard på SL. I 2013 kom det som ekstratustyr på SV og S, hvor det ikke var tilgjengelig tidligere. Denne porten er vel et must, om du skal importere bilen til Norge.
Hurtigladestasjonene langs veien har kabel du plugger i bilen.

Porten til høyre er en AC-inngang:
Kontakten er av typen J1772 og brukes til en-fase-lading som man bruker i USA og Japan, og som er vanlig å bruke i Europa også.  Japanske bilmerker med flere bruker denne kontakta som du finner på kanskje fleretallet av el-biler her i landet. Den støtter både 120V og 240V.  Enkelte europeiske biler bruker en litt annen kontakt med støtte for 3-fase 400V.
For å bruke J1772 trenger du en ekstern enhet som heter EVSE, og som typisk er bygd inn i en kabel, men det finnes også stasjonære varianter som henger på veggen. EVSE gir pilotsignal til bilen om hvor mange Ampere den får lov å trekke, og den har sikkerhetsmekanismer som å ikke gi spenningen på pluggen før den har kontakt med bilen.
2011 og 2012 Leafer har likeretter på 3,6kW.  På nyere biler er det 6,6kW likeretter på SL og SV, og på S med ladepakke, men jeg skal ikke garantere at det gjelder alle årsmodeller fra 2013.

Leafen er levert med en EVSE fra Panasonic. Den kan du sende til evseupgrade i California for å få oppgradert til 240V. Spør om å få europeisk firmware. 2011-2012-modeller kan justeres fra 6-20A, og 2013 kan justeres fra 6-25A med firmware for europa. Du må sette på europeisk plugg: Om du vil lade mer enn 16A kan det stettes på industrikontakt for høyere strømmer.
Du kan også kjøpe EVSE i europa, men den originale gir inntrykk av å være solid. Charge-amps kan være et alternativ om du vil kjøpe evse her.
Om du sender bilen med Oceania, så fikser dem ofte ting de ikke har noe med å gjøre, som å passe på at SD-kortet på bilen følger med, og de får gjerne noen til å sende EVSE til California.

Ellers er første bud å ikke kjøpe bil som har fått dårlig batteri fra varme somre. Nordøstkysten kan være bedre enn andre områder. Gamle biler som har fått nytt batteri kan være det aller beste, men det kan være vanskelig å finne. Når batteriene blir fiksa på kapasitetsgarantien i USA, så blir som regel hele batteriet bytta til nyeste teknologi, etter et forlik i et massesøksmål, mens man i Europa bytter enkeltceller.  Derfor kan man finne gamle leafer i USA, med 2015-batteri, men det kan være vanskelig å finne.

På trim S mangler det hvite parkeringslys. Jeg er usikker på om det gjelder alle S.

maraxion

Flotte svar!
Jeg skal undersøke dette med EVSE. Såvidt jeg forstår dere kan jeg da velge om denne skal settes på 10a eller 16a avhengig av mulighet. Er dette noe jeg selv kan justere i ettertid(firmware) avhengig av strømuttak? Og må dette gjøres i california eller kan tas i Norge hvis den importeres fra østkysten?

Ellers med tanke på kablene, vil hverken 6,6 dc eller Ac kablene kunne brukes her hjemme? Må jeg kjøpe begge på ny, for tenkte DC kontakten ville være ok om jeg fikk det med.
Og når du sier at jeg må sette på europeisk Schuko kontakt/bygge om, er det så enkelt som å bytte enden selv som på en vanelig skjøtekabel?

Har dere ellers noen tips for import av 2013 leaf? Eventuelt info om typer S,SV,SL vs de norske navnene jeg ikke kjenner.


Rio

Sitat fra: maraxion på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:19
Flotte svar!
Jeg skal undersøke dette med EVSE. Såvidt jeg forstår dere kan jeg da velge om denne skal settes på 10a eller 16a avhengig av mulighet. Er dette noe jeg selv kan justere i ettertid(firmware) avhengig av strømuttak? Og må dette gjøres i california eller kan tas i Norge hvis den importeres fra østkysten?

På den originale så stilles den inn en gang for alle. På de man får kjøpt i Norge (koster fra 3500 - 5000 kr) så kan enkelte av dem endre på strømmen. Husk å si at du skal ha Type 1 / J1772.

Du vil også trenge en Type 2 til Type 1 kabel for å bruke nye ladestasjoner. Det koster rundt 1500 kr


Ellers med tanke på kablene, vil hverken 6,6 dc eller Ac kablene kunne brukes her hjemme? Må jeg kjøpe begge på ny, for tenkte DC kontakten ville være ok om jeg fikk det med.

CHAdeMO-kontakten (altså, DC) brukes for å hurtiglade. Den andre delen sitter fastmontert på hurtigladeren. Du trenger ingen kabel her.

Men du må passe på at bilen du ev. kjøper har en slik CHAdeMO-kontakt foran - hvis ikke kan du ikke hurtiglade.


Og når du sier at jeg må sette på europeisk Schuko kontakt/bygge om, er det så enkelt som å bytte enden selv som på en vanelig skjøtekabel?

Dersom du skal bruke Schuko (husholdningskontakt) bør du ikke lade med mer enn 2,3 kW (10A). Skal du lade med 16 A trenger du blå industrikontakt CEE, som gir 3,6 kW. Skal du lade med mer enn det trenger du en større industrikontakt, og/eller et fast hjemmeladeuttak.

NB: De fleste nye elbileiere tror de trenger kraftig lading hjemme. Det er relativt sjeldent tilfelle - hjemme klarer de fleste seg med 2,3 kW eller 3,6 kW. Noen steder er det ikke lov med installasjoner for å lade elbil med 6,6 kW.


Har dere ellers noen tips for import av 2013 leaf? Eventuelt info om typer S,SV,SL vs de norske navnene jeg ikke kjenner.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

maraxion

#5
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:28
Sitat fra: maraxion på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:19

På den originale så stilles den inn en gang for alle. På de man får kjøpt i Norge (koster fra 3500 - 5000 kr) så kan enkelte av dem endre på strømmen. Husk å si at du skal ha Type 1 / J1772.

Ok. For etter å ha lest litt virker det som disse kan sendes til et firma I USA for ordning i forkant. Er selvfølgelig mulig å også gjøre dette selv med guider på nettet. men finnes det alternativer i Norge?

Og det andre jeg stusser på er at jeg trodde 6,6kw var hurtigladeren. men dette er altså den enkle standaren som kan justeres opp til 25A? Og så er det den venstre som er en ren hurtiglader?

http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2



Carl Anton Stenling

Vær så snill - kan dere ikke svare på vanlig måte uten å sitere hele meldingen og stappe inn rød tekst?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:21
Vær så snill - kan dere ikke svare på vanlig måte uten å sitere hele meldingen og stappe inn rød tekst?

Jeg gjør vanligvis det, bortsett fra når det blir mange spørsmål.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: maraxion på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:19
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:28
Sitat fra: maraxion på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:19

På den originale så stilles den inn en gang for alle. På de man får kjøpt i Norge (koster fra 3500 - 5000 kr) så kan enkelte av dem endre på strømmen. Husk å si at du skal ha Type 1 / J1772.

Ok. For etter å ha lest litt virker det som disse kan sendes til et firma I USA for ordning i forkant. Er selvfølgelig mulig å også gjøre dette selv med guider på nettet. men finnes det alternativer i Norge?

Og det andre jeg stusser på er at jeg trodde 6,6kw var hurtigladeren. men dette er altså den enkle standaren som kan justeres opp til 25A? Og så er det den venstre som er en ren hurtiglader?

http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2



Jeg husker ikke hva det firmaet i USA gjør - jeg tror de endrer på strømstyrken, men det er uansett ikke justerbar på EVSEen til Nissan.

Nissan Leaf kommer med to varianter av ombord-lader (likeretter) - en på 3,7 kW (som kan trekke maks 16 A), og en på 6,6 kW (som kan trekke opptil ca 30 A, men selvsagt trekker 10 eller 16 A dersom EVSEen sier at det er maks). Alt dette er normallading.

Hurtiglading er noe man gjør med CHAdeMO-kontakten, som er den til venstre.
(Noen ganger brukes ordet feil, også om 6,6 kW - fordi det er "hurtigere".)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA