Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarsel

Startet av Rav4_EV, fredag 19. mars 2010, klokken 10:49

« forrige - neste »

Rav4_EV

Jeg ser det er flere som tilbyr tjenester i elbilmarkedet.
Ren hobbyvirksomhet der man møtes i mekkegarasjer og hjelper hverandre med elbilene synes jeg er fint.

Som eier av et registrert firma som tilbyr tjenester i markedet blir jeg provosert over å se flere og flere som setter igang mer eller mindre kommersiell virksomhet uten at disse finnes i noen offentlige registre.
Det er helt noe annet å skru på sin egen bil, eller egne batterier, enn andres.

Jeg registrerer også at noen «slåss» for å få tak i brukte batterier. Så mange batterier trenger dere vel ikke for eget bruk? Eller har dere tenkt å starte næringsvirksomhet i å friske opp gamle batterier?
Selv «symbolske summer» er næringsvirksomhet, og i konkurranse med lovlige virksomheter.

Jeg oppfordrer herved alle som tilbyr tjenester her på forumet om å oppgi firmanavn og organisasjonsnummer slik at vi kan «sile vekk» de som skattemyndighetene ikke trenger å kikke på.

Selv om elbilsaken er viktig kan vi ikke forsvare bruk av ulovligheter her på forumet.

Konkurranse er sunt, men på like vilkår.

Arne Mangus Berge
Euromatic AS, 970983872 MVA
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Jeg er helt enig, og tar oppfordringen. Se endret profil fra behjelpelig med batteritesting til det som står nå.

Har hjulpet noen uheldige Elbillister å få bilen tilbake på veien igjen, og mange flere med gode råd.

Har også undersøkt muligheten for å starte et enkeltmannsforetak, men skjønner ikke helt om det skal skattes om man flytter et brukt batteri fra en bil til en annen.

Har "heldigvis" mer enn nok å gjøre med egne elbiler så jeg får dyrket hobbyen tilstrekkelig på den måten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

SitatLønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner pr. år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt.

Mer om slikt kan lese her: http://www.aftenposten.no/jobb/article1845430.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#3
Du tar opp en interessant og vanskelig tematikk her, Arne Magnus, og den tåler helt sikker debatt. Jeg vet ikke vilke typer tjenester eller produkter du sikter til? Er det batteritesting/rekondisjonering? Er det tilleggsutstyr for elbil (batterimonitorering, etc)? Er det konvertering til annen batteriteknologi? Er det allminnelig verkstedarbeid?


Jeg bor i Trondheim og har enda ikke funnet ut hvor Euromatic sitt verksted ligger ;) La meg forklare:
Før jul avgikk flere av mine NiCd-batterier brått med døden. Jeg måtte søke hjelp, men oppdaget raskt at dette var et marked hvor det ikke eksisterer tilbud. Elbilshop hadde ikke kapasitet og Electrolux kunne ikke før ut i april. Løsningen ble å investere i eget utstyr (opp mot 10kNok), samt skaffe batterier fra entusiaster. Jobben tok meg nesten to måneder, men nå er bilen på veien igjen - helt ved egen hjelp.

Etter å ha vært igjennom denne prosessen ønsker jeg naturligvis å kunne hjelpe andre elbil-brødre (og søstre) i regionen. Det er jo ingen som blir gått i næringen her.
Dersom jeg jobber på spreng døgnet rundt - året rundt (med min minimale utrustning),  kan jeg kanskje rekke 8-12 pakker på ett år. Det har ikke jeg (eller min samboer) intensjoner om, da jeg/vi har mye annet å bruke fritiden på.

Bør idealistene som hjelper andre gå henn og registrere firma? Vil det gi en sunnere konkurranse?
Jeg syns det er prisverdig at noen tar seg bryet og sørger for tilgjengelighet for brukte batterier, slik at en uheldig fører kan få hjelp den dagen det kniper. Hva er "så mange batterier"? I mitt tilfelle røk 5 batterier på rappen og jeg er veldig glad for at jeg fikk kjøpt dette samlet fra en behjelpelig frende.

Skal forumet sensureres for de som vil deler ideer og utvikle nye løsninger på dugnad, fordi det finnes kommersielle konkurrerende produkter i markedet?


Så en liten oppfordring til de som driver proffesjonelt innenfor denne nisjen. Å tilby produkter og tjenester via et registrert foretak stiller krav til kundebehandling og kundeoppfølging. La ikke den viktigste oppgaven flyte.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elmo

#4
Veldig godt innlegg "hma".  Men jeg er heller ikke uenig i Arne Magnus sitt innlegg.
Utfordringen er å finne skillet mellom næringsvirksomhet og hobbyrelatert hjelp til mer eller mindre kjente elbilvenner.

Og jo eldre NiCd bilene blir dess vanskeligere blir det å finne firmaer som gidder å drive med dem. Selv i Østlandsområdet er det ikke akkurat overskudd på tilbud.

Jeg vet ikke hvem du sikter til som "«slåss» for å få tak i brukte batterier". Hvis det er mitt innlegg med oppfordring til de som konvertere NiCd til LiFePO4 om å gjøre restbatteriene tilgjengelig for entusiaster fremfor å la Enviro destruere dem så føler jeg med IKKE truffet. Jeg er ikke ute etter disse batteriene selv.
Jeg har selv, som Hma, investert ca. 10kNOK i utstyr for å fikse på egen bil, men har ikke engang fått fullført mitt eget prosjekt enda (mest pga kulda). Og uten å "annonsere" at jeg har slikt utstyr har jeg fått henvendelse fra en håndfull elbileiere som ønsker hjelp. Det ser ut som det er mest hjelp til selve recondisjoneringen som etterspørres. Såvidt jeg har forstått er det knapt noe etablerte firmaer som gjør det, så her er det vel ikke akkurat snakk om å gå etablerte firmaer i næringen AM ??

Ser forresten ikke ut som myndighetene er helt enig med AM i sette utsagnet:
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 19. mars 2010, klokken 10:49
Selv «symbolske summer» er næringsvirksomhet, og i konkurranse med lovlige virksomheter.
Sitat fra: samme aftenposten artikkelDERFOR BETALER VI IKKE HOBBYSKATT
De fleste går sannsynligvis med underskudd av hobbyvirksomheten sin. Utgifter til utstyr, råvarer, materialer, maskiner og lignende overstiger som oftest de samlede inntektene på salg av hobbyprodukter. Derfor har det ikke vært aktuell politikk å innføre skatteplikt på hobbyinntekter. For hvis det hadde skjedd, ville vi også etter norske skattebestemmelser ha rett til fradrag for utgiftene vi har på hobbyen vår. Og når de fleste som driver med en hobby, likevel går med underskudd, ville ikke staten samlet tjene penger på å legge skatt på slik virksomhet. I stedet har staten heller sørget for en flytende grenseoppgang mellom hobby- og næringsvirksomhet, for å hindre at næringsvirksomhet blir drevet under dekke av å være hobbyvirksomhet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

#5
God og viktig diskusjon her.
Jeg bruker som regel  ikke norske "fagfolk" som er for dyre og ofte  for lite faglige.
Min insentiv for å reparere andre elbiler var og er på grunn av en kynisk holdning fra Ford. I flere og flere tilfeller har de påstått at Think biler ikke lar seg reparere og har gitt opp. I de tilfellene de har reparert det elektriske i våre biler har priser vært horribel. Vanlige reparasjoner i motsetning er ikke så galt.
Som styreleder i Agder elbilforening har jeg vært gjestfri med råd og praktrisk hjelp til selvhjelp. Større oppdrag kan og bør man ta betalt for. Jeg har selv slit med å finne arbeid og får bare korte vikariater. Å drive eget foretak inn i mellom gir meg ekstra inntekter og fornøyelse av å få enda en elbil tilbake på veien igjen.
Vi amatører er flinkere til å bruke deler om igjen når vi vet at disse finnes i begrenset antall. Gjenbruk og rekondisjonering av brukte NiCds er bare bra mens vi venter på pålitelige og intellegente litium løsninger.

Jeg føler at flere aktører nå prøver å bruker sine kompetanse til å tjene masse skattefri penger mens de vil kjøpe opp andres defekte biler for en symbolsk sum. Når vi prøve å fastsette priser på blokker er det å gi retningslinjer til både kjøpere og selgere. Forumet her er fortsatt preget av idealisme og det setter jeg pris på.
Org. nr. 993821500 hvis noen av dere kunne tenke seg å støtte en fattig engelskmann!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Jeg har flusst med kunder for øyeblikket, og snakker ikke for min syke mor.

Men jeg liker ikke kommentarer som har falt ang. gamle batterier i biler som går fra Enviro til Alternativ Energi.
Har aldri sett ett eneste batteri hos Enviro som har blitt sendt til gjennvinning som kan reddes.
Sånn er det med defekte ladere osv. De blir lagt i hylla, og forsøkt reparert.
Å oppfordre kunder til å forlange byttedeler tilbake vil ikke hjelpe.

Jeg får stadig inn batterier fra kunder som går over til lithium-ion. Men jeg ønsker ikke å tilby dem til andre enn de kunder som kommer inn med reelle problemer, og fortsatt vil kjøre sin elbil.

De som kjøper en "billig" bil med flere defekte blokker, for så å skaffe noen brukte erstattningsblokker, og legge dem ut på Finn.no til en solid pris kan ryke og reise for min del.

AM


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ken

#7
At det er et salgs poeng at bilen har fått noen nye blokker er latterlig. Enig med A.M. ang. billig rep. av batteripakker. Når man gidder å demontere batteripakker bør man montere en form for overvåkning. Ikke sant?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på lørdag 20. mars 2010, klokken 01:27
Når man gidder å demontere batteripakker bør man montere en form for overvåkning. Ikke sant?

Og når først det er gjort så er det vel et bedre salgsargument, og større trygghet for brukssikkerheten for kjøperen enn at det er byttet noen blokker? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#9
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 19. mars 2010, klokken 23:26
De som kjøper en "billig" bil med flere defekte blokker, for så å skaffe noen brukte erstattningsblokker, og legge dem ut på Finn.no til en solid pris kan ryke og reise for min del.
Det er jeg helt enig med deg i.  Min oppfordring til Bly og Alternativ Energi var fordi jeg syns det er viktig at det er tilgang på brukte blokker til folk som skrur på egen bil for å få den på veien igjen etter større eller mindre batterihavari.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 19. mars 2010, klokken 23:26
Å oppfordre kunder til å forlange byttedeler tilbake vil ikke hjelpe.
Jeg syns at kunder bør kreve å få se / få utskiftede deler på alle bilverksteder. Men såfremt kunden nyter en viss kompensasjon for at utskiftede deler verkstedet beholder kanskje kan repareres så er det selvfølgelig fint at de blir gjenbrukt via verkstedet.  
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA