i3 får økt rekkevidde i 2016

Startet av ElRune, torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:42

« forrige - neste »

ElRune

Tesla Model 3 (reservert 01.04.2016)
Hyundai i40 1.7 crdi - 2011
OPEL Astra H 1.6 Twinport - 2005 (solgt)
Alfa Romeo 156 2.5V6 - 1998 (solgt)
SAAB 9-3 SS 1.8t - 2003 (solgt)
Lancia Thema Turbo i.e - 1987 (spiker)

Bosted: Drammen

JorgenM

i5 er jeg virkelig spent på. Vi som har 3 unger og nå har blitt elbil-frelste kan nesten ikke vente med å få byttet ut dieselkjerra vår i en 5-seter el-bil (ja det MÅ være BMW).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Klykken

Spørsmålet er, hvis i3 får økt rekkevidde, om vi med "gammel utgave" kan bytte for en grei penge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Det har jeg liten tro på. De vil naturlig nok prioritere å selge biler. Dessuten vil det nok for de aller fleste ikke være aktuelt å bytte ut et batteri som virker tilfredsstillende. Det vil være bedre økonomi å selge den gamle og kjøpe en ny.

Aviator

Så kjekt. Vi som sitter å venter på å få levert ny i3, kan nå med visshet vite at den er utdatert når den kommer :p

Geir Bergmann

Sitat fra: Aviator på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:48
Så kjekt. Vi som sitter å venter på å få levert ny i3, kan nå med visshet vite at den er utdatert når den kommer :p

Jeg prøver ikke å tenke på det. Nytt batteri kommer sikkert ikke før i 2020!!  ;D
Venter selv på bil.
BMW i3 fra 23.12.2015

Kanon

Tja, man leser så mangt. I vanligvis pålitelige Auto motor sport skrives det at facelift og bedre batteri først kommer i 2018. Og at det skal bli mulig og oppgradere batteripakken for eksisterende i3'er. Dagens batteripakke skal videreføres i en billigmodell. I5 eller I6 først i 2020. Den som lever får se.

Luftventil

Rekkeviddeøkning ryktes til alle elbiler hele tiden, så ryktene må taes med en klype salt :)
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Strøm Tycoon

Ganske sikker på at jeg leste et innlegg her engang hvor noen hevdet at BMW allerede hadde fått homologisert en i3 med betydelig lengre rekkevidde og lettere batteri.

EDIT: Fant det, men batteriet er tyngre: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21260.msg358216.html#msg358216

Sitat fra: EinarVSikre kilder sier at det i dag ruller i3er med dobbel rekkevidde og bare 40kg tyngere batteripakke. Bilen er også typegodkjent/krasjtestet med denne batteripakken. Min teori er at det er kommersielle grunner til at de holder tilbake denne batteripakken og at BMW vil lansere den komersielt strategisk i forhold til Tesla Model 3.

Ingeniøren

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på fredag 23. oktober 2015, klokken 07:29
Ganske sikker på at jeg leste et innlegg her engang hvor noen hevdet at BMW allerede hadde fått homologisert en i3 med betydelig lengre rekkevidde og lettere batteri.

EDIT: Fant det, men batteriet er tyngre: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21260.msg358216.html#msg358216

Sitat fra: EinarVSikre kilder sier at det i dag ruller i3er med dobbel rekkevidde og bare 40kg tyngere batteripakke. Bilen er også typegodkjent/krasjtestet med denne batteripakken. Min teori er at det er kommersielle grunner til at de holder tilbake denne batteripakken og at BMW vil lansere den komersielt strategisk i forhold til Tesla Model 3.

Noe sier jo at man ikke trenger å tenke på hvordan man lader og behandler batteriet for det et BMW tenkt på og testet flere år i forveien. Et batteri som har dobbel kapasitet og passer i dagen bil er en annen teknologi enn dagens og er nok på veien allerde ja for testing. Og det finne enda bedre batterier, men de slipper det i sånn passe fart slik at de galeste av oss stadig vil kjøpe det nyeste...

Og ja, det er definitivt ikke tilfeldig når ny modell slippes...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

LMOR

Jeg la ut et intervju med BMW i sjefen for 6 mnd siden, der han bekreftet at de hadde biler med dobbel rekkevidde, men at disse i samme kasse/volum hadde betydelig kortere levealder pga at pakkingen ble for tett.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jalla

Sitat fra: Klykken på torsdag 22. oktober 2015, klokken 19:48
Spørsmålet er, hvis i3 får økt rekkevidde, om vi med "gammel utgave" kan bytte for en grei penge.

i3 kommer med "battery facelift" i andre halvdel av 2016.
Det er fortsatt til vurdering om kunder kan bytte batteripakke for en kostnad, eller om de vil selge forskjellige modeller slik Tesla gjør.
Neste trinn ligger 3-4 år frem i tid etter hva BMW CEO Harald Krueger sier til Die Zeit.

http://www.bmwblog.com/2015/10/22/bmw-i3-range-will-be-increased-in-2016-with-a-new-battery/

ifarta

#12
Dette blir som med hardisken. Fra fantastiske 256 mb på midten av 90 tallet til tb i dag.
Vi vil nok le oss skakk av dagens batteriteknologi 10-20 år frem i tid.
Lev i nuet.
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

haggen

Jepp, enig med deg. Om en ikke for fjern fremtid så har vi kanskje reaktor i bilen i stedet for batteri, og rekkevidden er 10 års kjøring eller noe. :-)
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Ferry

Noe a'la store hangarskip :)

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_John_C._Stennis
"Propulsion:   
2 × Westinghouse A4W nuclear reactors
4 × steam turbines
4 × shafts
260,000 shp (194 MW)
Speed:   30+ knots (56+ km/h; 35+ mph)
Range:   Unlimited distance; 20-25 years"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA