Ny leaf med 30 kwt batteripakke

Startet av Ladefabrikken, man 19. okt 2015, kl. 09:29

« forrige - neste »

BE

Hvis det er 28 kWh tilgjengelig vil det i praksis si 35-40% økning på rekkevidden sammenlignet med dagens modell. Det vil jeg tro er tilstrekkelig til å gi bilen positiv omtale i media hva gjelder rekkevidde, med en tilhørende økning i salget. Inntil de andre føler på selvsagt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

AppleKnocker

Sitat fra: Rasmus.B på man 19. okt 2015, kl. 12:02
Noe av problemet med å bytte til 30kW pakken i en gammel bil var også vektøkningen på over 20 kg. Da må bilen godkjennes på nytt i følge produktspesialisten fra Nissan.
@NissanProduktspesialist: Betyr dette at jeg ikke kan sette på tyngre felger på bilen min uten ny godkjenning? Hva med baklukelist i krom som veier 200g?

Jeg føler at denne saken ikke ferdig drillet ned i for å si det mildt :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rio

Sitat fra: AppleKnocker på tir 20. okt 2015, kl. 09:30
Sitat fra: Rasmus.B på man 19. okt 2015, kl. 12:02
Noe av problemet med å bytte til 30kW pakken i en gammel bil var også vektøkningen på over 20 kg. Da må bilen godkjennes på nytt i følge produktspesialisten fra Nissan.
@NissanProduktspesialist: Betyr dette at jeg ikke kan sette på tyngre felger på bilen min uten ny godkjenning? Hva med baklukelist i krom som veier 200g?

Jeg føler at denne saken ikke ferdig drillet ned i for å si det mildt :P

I tillegg til 21 kg, så har den nye batteripakken en annen batterikjemi, hvilket i seg selv betyr at den ikke kan endres uten ny godkjenning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AppleKnocker

Hvor står det at ny kjemi utløser krav til ny godkjenning av bilen?
Gjelder det 12v batteri også?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

TorC

Sitat fra: Rio på tir 20. okt 2015, kl. 10:34

I tillegg til 21 kg, så har den nye batteripakken en annen batterikjemi, hvilket i seg selv betyr at den ikke kan endres uten ny godkjenning.

Men er det en stor jobb? Er ikke det nærmest bare et stempel? Har ikke en drøss Thinker fått ny batterikjemi?

Jeg vil tro dette primært vil handle om Nissans vilje til å tilrettelegge for slike bytter, og ikke deres evne. Lizzard pakkene er jo bakoverkompatible.
Og folks betalingsvilje... Jeg har vansker med å se at verdiøkningen er stor nok til å forsvare batteribytte annet enn for de utenfor garanti som har ekstremt dårlig batteri.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sverre_E

Fant litt om dette hos Vegvesenet.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil

"Batteriene i elbiler svekkes over tid. I de batteripakkene som selges i dag, er teknologien annerledes enn i batteriene i eldre elbiler. Bytter du batterikjemi, må du være klar over at Statens vegvesen må godkjenne endringen (dette anses som ombygging). Det er ditt ansvar at dette blir godkjent, og det er viktig at du følger regelverket.

Erstatter du batteripakken med en original batteripakke fra samme produsent regnes det som normalt vedlikehold, og krever ingen godkjennelse."
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

AppleKnocker

Batterikjemien er godkjent i Leaf 2016, så det er bare vås at den må godkjennes på nytt om den settes inn i eldre årsmodell av samme bil. Dette er bare sandbagging.

Jeg tror også dette handler om kun én ting, og det er vilje hos Nissan. Nissan kan nok sabotere en god stund, eller de kan gjøre batteriet så dyrt at ingen gidder å bytte, men på en eller annen måte vil det nok tvinge seg frem at man kan få nytt og bedre batteri til disse bilene. Om ikke Nissan vil, så vil kanskje noen andre produsere batterier til Leaf ettehvert.

Nå skal det sies at jeg forstår at Nissan ikke vil torpedere salget av sitt nye produkt ved å tilby batteriet separat med en gang. Rent økonomisk lønner det seg å få solgt flest mulig nye 30kw Leaf, lansere Leaf gen 2 med400 km(?) rekkevidde også begynne å tilby 30kw batteriet til eldre Leafs.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

hauern75

Kjøpte min 30kwt i Oslo med en gang BNH hadde prislister klare. Valgte å få den levert i januar for å få 2016 i vognkortet.

Sikkert liten betydning, men noen ukers ventetid fra eller til... Tar bare taxi sammen med MDG så lenge.  ;D
2012 Leaf, solgt jun.15
2016 Tekna 30, februar 2016 --->

Trond.m

For de fleste vil nok dagens 24 kwh batteri være tilstrekkelig for daglig bruk. Jeg tror det er et fåtall Leaf eiere som bruker bilen som hovedbil og drar på langtur. De vil nok komme bedre ut økonomisk ved å selge den gamle som pendlerbil og kjøpe en ny. Jeg har ikke noe tro på at det vil være lønnsomt å bytte batteripakker som fortsatt har tilfredsstillende kapasitet (70 % eller mer)

Rio

Sitat fra: AppleKnocker på tir 20. okt 2015, kl. 13:47
Hvor står det at ny kjemi utløser krav til ny godkjenning av bilen?
Gjelder det 12v batteri også?

Nye krav fra Vegvesenet som kom for et år eller to siden.

Krever testing hos uavhengig testhus, som trolig ikke engang eksisterer i Norge.

Dette er velkjent for oss som hadde eldre elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: AppleKnocker på tir 20. okt 2015, kl. 14:37
Batterikjemien er godkjent i Leaf 2016, så det er bare vås at den må godkjennes på nytt om den settes inn i eldre årsmodell av samme bil. Dette er bare sandbagging.

Dette er jo opptil Vegvesenet, og ikke Nissan. Det er ikke Nissans krav.

Derimot kan selvsagt Nissan selv få de gamle modellene homologert med ny batteripakke, og spre kostnaden over solgte batteripakker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

AppleKnocker

Sitat fra: Rio på tir 20. okt 2015, kl. 17:54

Derimot kan selvsagt Nissan selv få de gamle modellene homologert med ny batteripakke, og spre kostnaden over solgte batteripakker.

Du har sikkert bedre greie på dette enn meg, men Vegvesenet sier jo "Erstatter du batteripakken med en original batteripakke fra samme produsent regnes det som normalt vedlikehold, og krever ingen godkjennelse." I dette tilfellet er det jo snakk om å putte inn en original batteripakke. Om den sitter i en 2015 modell eller 2016 modell kan da ikke spille noen rolle?
Det man ønsker her er vel å unngå at noen kjører rundt med brannfarlige hjemmesnekrede batteripakkebomber?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Rio

Sitat fra: AppleKnocker på tir 20. okt 2015, kl. 18:02
Sitat fra: Rio på tir 20. okt 2015, kl. 17:54

Du har sikkert bedre greie på dette enn meg, men Vegvesenet sier jo "Erstatter du batteripakken med en original batteripakke fra samme produsent regnes det som normalt vedlikehold, og krever ingen godkjennelse." I dette tilfellet er det jo snakk om å putte inn en original batteripakke. Om den sitter i en 2015 modell eller 2016 modell kan da ikke spille noen rolle?
Det man ønsker her er vel å unngå at noen kjører rundt med brannfarlige hjemmesnekrede batteripakkebomber?

De har et MEGET firkantet syn på den saken, dessverre. Jeg har slåss med dem helt til topps.

Siden "min" versjon av Leaf er godkjent med en bestemt batterikjemi, så må man ha dokumentasjon fra Nissan eller et uavhengig laboratorium på at f. eks. laderen i den gamle bilen er den samme som i den nye, og dette må være offisielt.

Så det er nok sant at det må homologeres på nytt, men det er nok også sant at dette er noe som Nissan kan gjøre "for alle".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Samtidig skal det sies at jeg tror det vil være relativt få tilfeller hvor det vil svare seg å kjøpe en ny batteripakke, fremfor å selge den gamle bilen (med litt redusert kapasitet), og kjøpe en ny bil med større batteripakke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

pej

Vi har en Leaf fra 2012 og jeg kjenner meg ikke igjen i de rekkeviddene dere snakker om her. Vår går maks 80km på vinteren. Hvis den nye 30kWh pakka går reelt 100km så hadde jeg vært fornøyd. Hvis den skal holde i 200km må man jo kjøre uten varme og i 50km/t på rett vei?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA