Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tanker etter lansering

Startet av mack_, onsdag 30. september 2015, klokken 12:58

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Oppvokst på gård, så har jeg sett mange stygge ulykker med kongen.
Det som ofte redder mennesker er jo at elgen ikke får plass til å komme inn igjennom frontruten. (dessverre er ikke det alltid nok).
Jeg er skeptisk til at det er så stor frontrute, mtp slike kollisjoner. Men på en annen side så er det jo ganske mykt for fotgjengere.

SunSeeker

Sitat fra: andreasmj på onsdag 30. september 2015, klokken 14:14
Sitat fra: SunSeeker på onsdag 30. september 2015, klokken 14:10
Det var en som hadde tatt bilde av data til founders bilen til Elon. Den veier 3070Kg fullt utstyrt. Og da skal den klare 3.2sek 0-60???

GVWR = Tillatt totalvekt, ikke egenvekt.

Sorry ::)

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 14:23
Solskjermene vipper man bare ut. akkurat som vi vipper solskjermen til siden for å skygge for solen i sideruten.
Sjekket bilder nå, og helt riktig. Solskjermene er felt inn i A-stolpen. I bruk feller man dem ut og kobler dem til midt på ruten der speilet sitter.



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 14:27
Jeg er skeptisk til at det er så stor frontrute, mtp slike kollisjoner. Men på en annen side så er det jo ganske mykt for fotgjengere.

Det er vel ikke helt riktig? Glass gir litt etter, men ikke mye. Stål- og aluminiumsplater flekser mer, og er dermed bedre for fotgjengere. Du kan jo prøve med egen bil. Slå knyttneven i vinduet, og deretter i panseret. Langt mer behagelig å slå i panseret.

Vind

Sitat fra: THE på onsdag 30. september 2015, klokken 13:41
Det er vel ikke bare solskjerming som kan bli ei utfordring med det frontvinduet. Her i Norge er det ganske mange viltpåkjørsler i løpet av et år, og jeg ser for meg at en elg kommer langt inn i kupeen på en X ved påkjørsel.
Renault og Citroen har hatt denne type vindu i mange år.  Har ikke hørt at det har vært ett problem.  Har ofte hatt leiebil med slike vinduer.  Masse lys og lett å dra ned solskjermen
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: mack_ på onsdag 30. september 2015, klokken 12:58
Er det noen som har oppdatert info om skiboks/kajakkmuligheter på taket? Ser jo for meg at to kajakker på høykant er mulig hvis man ikke bruker den ene falkevingen. Selvfølgelig forutsatt at noe kan fastes til taket. Tviler på at sugekopper er svaret for min del...
Tror ikke du skal regne med skiboks - det har aldri vært bekreftet.  Takstativ har vært diskutert mye i andre tråder.  Selv har jeg Seasucker skistativ og kajakkstativ på min i3 - og tror jeg fint skal kunne bruke det på Tesla X.  Det er så bra at jeg faktisk har brukt det på diselbilen min også (raskere å feste enn alt annet)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

THL

"Biodefence-knappen" kan virke som en unyttig gimmick, men med tanke på flere tunnellbrannene i det siste, kan den være nyttig å ha ved sterk røykutvikling. Kanskje til og med livreddende.

lunitiks

Sitat fra: StianSalG på onsdag 30. september 2015, klokken 14:54
Du kan jo prøve med egen bil. Slå knyttneven i vinduet, og deretter i panseret. Langt mer behagelig å slå i panseret.


Øh.... Øøøøøhhhh, nei?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ZOE

Dette her er vel  ikke lovlig i  Norge?


Det er jo ikke lys og den dekker skiltet?
Er det i det hele tatt lov med så voldsomt langt utstikk bak? jeg har ikke funnet noen regel som sier noe om dette, men det er sikkert noen her som vet?

GOS

Sitat fra: ZOE på onsdag 30. september 2015, klokken 18:53
Dette her er vel  ikke lovlig i  Norge?


Det er jo ikke lys og den dekker skiltet?
Er det i det hele tatt lov med så voldsomt langt utstikk bak? jeg har ikke funnet noen regel som sier noe om dette, men det er sikkert noen her som vet?
Så sant du har mindre enn 70 kg på "kula" så må jo dette være like lovlig som tilhenger.

Tror ikke dette er noe problem.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

prewant

Med vennlig hilsen

Preben Want
Arbeidslys Norge AS
www.arbeidslys.no

ZOE

Sitat fra: GOS på onsdag 30. september 2015, klokken 18:59
Sitat fra: ZOE på onsdag 30. september 2015, klokken 18:53
Dette her er vel  ikke lovlig i  Norge?


Det er jo ikke lys og den dekker skiltet?
Er det i det hele tatt lov med så voldsomt langt utstikk bak? jeg har ikke funnet noen regel som sier noe om dette, men det er sikkert noen her som vet?
Så sant du har mindre enn 70 kg på "kula" så må jo dette være like lovlig som tilhenger.

Tror ikke dette er noe problem.


Slik som på bildet er iallefall ikke lovlig , ettersom det ikke er skilt og lys bakerst.

Erik Rosenlind

#27
Sitter å ser på videoer fra i dag da jeg kommer over denne.

Hva er det vi egentlig ser her ?
Er det 6 seters versjonen med bakerste rad nedfelt ? Hva er i så fall det mellom setene på rad 2 ?

Og mulighetene for å legge lange gjenstander under 2 seterad med 3 seterad nedslått ser dårlig ut...

KrW

Trolig er det nok 6 seters varianten ja. Leste at noen skrev det var en bil med 6 seter. Den hadde armstøtte i midten med oppbevaringsrom tror jeg. Det ble sagt at hele denne kunne taes ut av bilen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

mack_

Takk for svar, men jeg var muligens litt uklar på noen punkter. Jeg lurte på om det var noen oppdatert om skiboks/takfester uten bruk av sugekopper (eks seasucker). Tipper at seasucker+skiboks er en dårlig combo. Mener det var noe snakk om at en person hadde observert noen festeanordninger på taket a la Model s, men det var vel bare ønsketenkning.
Ser at setene blir flate, bra! Men det betyr altså at man ikke kan stikke ski under setene på rad to, dvs ingen mulighet for ski uten bruk av seasucker/bakpå. Eventuelt å velge sekssetersvariant...
Jeg vet at Musk'en sa 5000 dollar mer enn en likt speccet MS, men hva det betyr i norske kroner og øre er det tydeligvis litt uvisshet rundt. Håper det ikke blir mer enn 850k!
Takker igjen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA