Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbilforums uoffisielle rekkeviddetest

Startet av PokerFjes, mandag 28. september 2015, klokken 12:33

« forrige - neste »

PokerFjes

I diskusjonstråden "Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?" ble Autofils elbiltest på rudskogen (i3, e-up og leaf) nevnt.

http://dbtv.no/4403102496001#Hva_skjer_naar_du_kjorer_en_elbil_som_om_du_skulle_ha_stjaalet_den

Problemet er at de startet testen med 100km restrekkevidde på GOM, et utgangspunkt som er høyst tvilsomt med tanke på å få en realistisk sammenligning. Fra det lille jeg har lært om BMW og VW (no nox-jokes please ;)), så er det trolig at dette utgangspunktet gikk sterkt i disfavør av i3. Jeg skjønner at det hadde tatt mer tid, men testen burde vært gjennomført med fulladet batteri.

Selv om det kunne vært veldig morsomt å gjort testen på Rudskogen eller Vålerbanen, så tror jeg det koster noen kroner jeg ikke gidder lete etter i denne omgang. Derfor foreslår jeg at vi trommer sammen noen frivillige sjeler og gjennomfører en eller to testruter etter landeveien, helt uformelt, men kontrollert og med en (litt bedre) plan enn det Autofil klarte.

Tanken er å starte fulltanket og kjøre en motorveirute og en kupert/fjellrute til batteriet er tomt.
Vi organiserer noen som kan kjøre fossilbrennere og ta ansvar for å taue bilene fra posisjonene hvor de stopper. Vi kan også ha biltralle tilgjengelig også. Det letteste hadde vært om folk kunne organisert en følgebil hver,  men dette kan vi diskutere nærmere.

Vi må bli enig om hvilke rammer testkjøringen skal gjennomføres med. F.eks kan det være greit å definere en idealsnittfart. Denne kan det hende vi må justere underveis.
Vi må ikke kjøre i lang lang rekke for at forholdene skal bli like, men det er ikke dumt. Uansett bør ikke avstanden mellom første og siste bil være mer enn 10-15minutter?
Strekningene jeg har foreslått nedenfor er vurdert ut fra terreng og ønsket testing, samt at det er greit å være i nærheten av noen hurtigladere når man går tom.
Innspill på testparametre og alternative ruter (på østlandet for mitt vedkommede) tar jeg gjerne imot, men jeg vil ikke høre et pip om 43kW AC hurtiglading i denne tråden ;).

Test1: Motorveihastigheter
- Starte i Oslo sentrum, kjøre nordover E6 til det stopper :). Ifølge Greenrace, er det i3 som må gi tapt først ca ved Tangen mens Soul, Leaf, Zoe og Golf bør klare seg til rundt Hamar. MB electric klarer seg kanskje til Mjøsbrua.
Alternativt kan vi kanskje vurdere vendepunkt i Minnesund-området, slik at vi ikke havner så langt ut på landet ;)

Test2: Kupert og variert terreng med mange høydemeter
- Starte i Kongsberg, kjøre via Bolkesjø, Rjukan, Gaustaråen, Tuddal og Notodden tilbake til Kongsberg.
Ifølge Greenrace, vil i3 holde til Heddal, mens MB B-serie med range extender kan potensielt klare seg tilbake til Kongsberg og helt til Hokksund.


Når vinteren kommer kan vi ta motorveitesten på nytt, men ulempen er at vi da havner litt i ingenmannsland mtp ladere. Kanskje noen har forslag til en bedre testrute for motorveitesten.

En forutsetning for testen må være at vi klarer å få med en av hver bil på markedet. Tesla-eiere må gjerne være med, men jeg tror dere er hjemme en liten stund før oss andre ;). Jeg skal ærlig innrømme at testen er mest orientert inn mot leaf/e-golf/i3 og dets like, men får vi med oss en trilling eller to så er det bare morro.
Før kjøringen må vi registrere bildata nøye. Modell, alder, km.stand, dekkstørrelse/-type osv. Bilene bør kjøres innom ei vekt på vei til testingen.

Så hva sier folket, noen som har tid og lyst til å være med? Med tanke på tidspunkt for gjennomføring, så tror jeg det beste tidspunktet for en slik test er en solfyllt søndag morgen.... og vi har ikke så mye tid på oss før temperaturene dropper :o
Med tanke på logistikk så er det heller ikke så lett å gjøre begge tester på samme dag?

Såh, bring it on. Hvis vi først tar innspill til selve testingen, så kan vi ta en uformell påmelding etterhvert.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Spørsmål til temaet testkriterier - skal hver og en kjøre mest mulig økonomisk innenfor idealsnittfarten, eller skal vi på forhånd bli enige om 22 grader kupetemperatur (en av faktorene som kan ha noe å si).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

OlavEmil

Aller helst burde vi vel lånt ut bilane våre til eit knippe utvalgte bensinbilsjåførar, som bytta bil halvvegs e.l.. Viss ikkje blir det fort ein økonomikøyringskonkurranse :) . Klima bør sjølvsagt stå på same temperatur i alle bilane, dette er jo eit vesentleg bidrag til forbruket.

Alternativt, for å få ein reell rekkjeviddetest, kan ein nytte ein av motorvegane ut frå Oslo, og køyre på ulike cc-hastigheiter. Først 70, så 100 (justert for misvisning ved at ein køyrer samla (men ikkje så nær at ein ligg i dragsuget til kvarandre)). Motorvegane er vel heller ikkje flate, så kupert terreng vil ein uansett få. Då får ein eliminert førarpåverkingar, og får faktisk rekkjevidde med like føresetnader for dei ulike bilane.

Hadde vore moro å vere med, men satsar på at det finst villige Kia-eigarar som held til litt nærare Oslo :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

PokerFjes

Sitat fra: OlavEmil på mandag 28. september 2015, klokken 13:03
Aller helst burde vi vel lånt ut bilane våre til eit knippe utvalgte bensinbilsjåførar, som bytta bil halvvegs e.l.. Viss ikkje blir det fort ein økonomikøyringskonkurranse :) .
Tror du ikke vi løser dette ved å ha en idealsnittfart? Hvis tanken er at folk skal kjøre normalt økonomisk med 85km/t i snitt fra Oslo til Hamar så betyr det lite hvordan de har fått det til så lenge ingen doper seg ;).

SitatKlima bør sjølvsagt stå på same temperatur i alle bilane, dette er jo eit vesentleg bidrag til forbruket.

Alternativt, for å få ein reell rekkjeviddetest, kan ein nytte ein av motorvegane ut frå Oslo, og køyre på ulike cc-hastigheiter. Først 70, så 100 (justert for misvisning ved at ein køyrer samla (men ikkje så nær at ein ligg i dragsuget til kvarandre)). Motorvegane er vel heller ikkje flate, så kupert terreng vil ein uansett få. Då får ein eliminert førarpåverkingar, og får faktisk rekkjevidde med like føresetnader for dei ulike bilane.
Det vi vil få testet da, er de enkelte bilenes egenskaper i forskjellige motorveihastigheter. I første omgang tenkte jeg litt enklere, at vi legger opp til en gitt hastighet, men for å slippe for mye koordinering blir vi enige om en idealsnitthastighet.
Testen du snakker om er helt klart interessant, men enklest mulig i første omgang. Hvis vi får til noe i det hele tatt :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

OlavEmil

Sitat fra: PokerFjes på mandag 28. september 2015, klokken 13:13
Tror du ikke vi løser dette ved å ha en idealsnittfart? Hvis tanken er at folk skal kjøre normalt økonomisk med 85km/t i snitt fra Oslo til Hamar så betyr det lite hvordan de har fått det til så lenge ingen doper seg ;).

;D ;D


Sitat fra: PokerFjes på mandag 28. september 2015, klokken 13:13Det vi vil få testet da, er de enkelte bilenes egenskaper i forskjellige motorveihastigheter. I første omgang tenkte jeg litt enklere, at vi legger opp til en gitt hastighet, men for å slippe for mye koordinering blir vi enige om en idealsnitthastighet.
Testen du snakker om er helt klart interessant, men enklest mulig i første omgang. Hvis vi får til noe i det hele tatt :)

Det vi får testa, er dei enkelte bilane sine eigenskapar i forskjellige hastigheiter. 70 kan vel knapt kallast motorveghastigheit, og ligg nok nærare vanleg snittfart på lengre turar rundtom i Noreg.

Dette vil vel vere den enklaste testen å gjennomføre? Rett nok kan ein få noko annleis rekkjevidde ved meir opp og ned i fart, men dette er marginalt på elbilar (i motsetnad til bensin / dieselbilar). Ein vil få større utslag av ulike køyrestilar ved landevegskøyring enn ein vil få ved at ein ikkje får med fartsendringar på ein rein cc-test.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

bromm

Sitat fra: PokerFjes på mandag 28. september 2015, klokken 12:33
I diskusjonstråden "Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?" ble Autofils elbiltest på rudskogen (i3, e-up og leaf) nevnt.

http://dbtv.no/4403102496001#Hva_skjer_naar_du_kjorer_en_elbil_som_om_du_skulle_ha_stjaalet_den

Problemet er at de startet testen med 100km restrekkevidde på GOM, et utgangspunkt som er høyst tvilsomt med tanke på å få en realistisk sammenligning. Fra det lille jeg har lært om BMW og VW (no nox-jokes please ;)), så er det trolig at dette utgangspunktet gikk sterkt i disfavør av i3. Jeg skjønner at det hadde tatt mer tid, men testen burde vært gjennomført med fulladet batteri.
Problemet med den testen har nok ingenting med GOM å gjøre - den testen handlet om hvem som "kom lengst på FULL gass" !?! Man trenger ikke akkurat være mattematiker for å forstå at dette er ganske komisk å bruke som grunnlag for alt som har med sammenligning av rekkevidde på elbiler. Altså, BMW i3 har en motor på 125 kW og da burde den jaggu tape mot e-UP som har 60 kW og så godt som samme størrelse på batteriet. Hvorfor Leaf ikke er i nærheten av BMW i3 med 80 kW motor og STØRRE batteri, er derimot en stor gåte, og kan ikke forklares med noe annet enn at han som kjørte i3 sannsynligvis er en "wimp". Han sa jo det selv, han i Leafen, at han lå jaggu ikke langt bak i3en - det stemmer dårlig med virkeligheten for å si det sånn ;D ;D ;D ;D

Kim Morten

Hei. Hadde jeg hatt bil hadde jeg blitt med. Vår bil går ikke i produksjon før i uke 43, så kan ikke være med enda. Jeg synes dette er interessant å se resultater av, så blir gjerne med en annen gang.  :)
Sort E-Golf
Oslo

AppleKnocker

#7
For å gjøre det enkelt og gjennomførbart kan man kanskje finne et kort strekk på E6 hvor det er god ladedekning. Da kan man ha base f.eks på McDonalds Berger og kjøre opp og ned mellom to avkjøringer så mange "runder" som mulig. Det blir kjedelig, men forenkler logistikken.
Bør også være et krav at alle som deltar holder seg så nært på fartsgrensen som mulig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PokerFjes

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:20
For å gjøre det enkelt og gjennomførbart kan man kanskje finne et kort strekk på E6 hvor det er god ladedekning. Da kan man ha base f.eks på McDonalds Berger og kjøre opp og ned mellom to avkjøringer så mange "runder" som mulig. Det blir kjedelig, men forenkler logistikken.
Bør også være et krav at alle som deltar holder seg så nært på fartsgrensen som mulig.
Dette var ikke dumt. Runde Berger-Gardermoen på ca 4 mil er praktisk. Med to tauebiler, en stående i hver ende av rundløypa, så bør responstiden for tauing heller ikke være så ille? Og så slipper tauebilene kjøre gjennom bom ;).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Når jeg tenker meg om, så er det selvklart at vi burde ha et par Tesla som bilbergere ;). Er det noen som tar jobben?

Er det noen som vil være med å teste søndag 18.10? Været ser ut til å holde seg stabilt, men den første snøen kan fint komme om to uker, så hvis det skal gjøres på bart og tørt høstføre må vi kanskje benytte muligheten.

Oppmøte ved Fortums hurtiglader på Berger kl10, planlagt testkjøring kl11.

Any takers?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Softblue

Å kjøre til det er helt tomt sier ingenting om rekkevidde. Det er det ingen som gjør, selv ikke bensinbiler. Jeg synes det er bedre at man kjører til ca. 0 km og finner nærmeste lader på reserven.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

PokerFjes

Sitat fra: Softblue på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:14
Å kjøre til det er helt tomt sier ingenting om rekkevidde. Det er det ingen som gjør, selv ikke bensinbiler. Jeg synes det er bedre at man kjører til ca. 0 km og finner nærmeste lader på reserven.
Dette må du forklare logikken i?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Øyvind.h

Sitat fra: PokerFjes på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Softblue på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:14
Å kjøre til det er helt tomt sier ingenting om rekkevidde. Det er det ingen som gjør, selv ikke bensinbiler. Jeg synes det er bedre at man kjører til ca. 0 km og finner nærmeste lader på reserven.
Dette må du forklare logikken i?
Ja jeg slet litt med den jeg også. Poenget er nok at folk flest ikke kjører lenger enn til det står 0km. Derfor kan det oppstå en differanse mellom reell rekkevidde og opplevd rekkevidde.

Problemet med dette er eksempelvis i Leafen hvor jeg har opplevd at bilen hoppet fra 5km rest til --- i displayet. Men om jeg ikke husker feil kjørte jeg 10+6km etter at strekene kom opp, og ankom hjemme med rundt 7-8% rest på batteri (i følge Leafspy).
Med Leafspy får jeg dermed bedre oversikt over kapasitet slik at jeg slipper å forholde meg til rekkevidde-angivelse i sprikende km :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PokerFjes

Min gamle caravelle har en etterhvert ganske ustabil tankmåler. Den beveger seg knapt i starten, men så får den skikkelig farta opp og gjør unna siste halvdel av tanken på "rekordtid" :). Poenget mitt er at det er for mange kilder til feil i GOM og lignende. F.eks kan Leaf ha større reserver enn e-Golf når måleren viser 0km. Dette er vurderinger gjort av den enkelte produsent.

Ved å kjøre batteriet helt tomt så får vi den beste mulige anslag på maks rekkevidde, og flere ulike biler som kjører samme rute samtidig i noenlunde lik fart vil gi en mer reell sammenligning enn det NEDC og GOM gir oss.
Jeg har f.eks sommerdekk med 4% større rullediameter, og dette må regnes med dersom man bare ser på forbruksmåleren.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Hvis vi er en ikke alt for stor gruppe, bør vi forsøke å kjøre samlet. Vi kan kanskje ta et kort stopp hver "runde".

For å dokumentere hastighet og faktisk kjørt distanse, kan vi bruke en GPS-logger på mobil. Endomondo kan brukes på alle mobilplattformer, og har gode muligheter til å se på kjøreturen i etterkant.

Slik ser jeg for meg at registreringsskjemaet for deltagerne kan se ut.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA